به گزارش ایرنا، سالن مملو از افراد سالمند بود، زمانی وارد سالن برگزاری همایش پدربزرگ ها و مادربزرگ های جنوب استان کرمان شدم، حضور خانواده ها در کنار افراد مسن و سالخورده به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ ها چشم نوازی می کرد.
این در حالی است که امروزه زندگی های سنتی گذشته کم کم رو به فراموش شدن می رود و این مهم با توجه به از هم گسیختگی کانون گرم خانواده به نقل کارشناسان امر، سرمنشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است.
حضور سالمندان در کنار خانواده هایشان در همایش پدربزرگ ها و مادربزرگ های جنوب استان کرمان به همراه اجرای برنامه های شاد و جذاب، شبی خوش و البته بدون غرق شدن در فضای مجازی را رقم زده بود.
خانواده در فرهنگ اسلامی کانون خوشبختی، آرامش، غم زدایی و تغذیه عاطفی انسان هاست و سالمندان به عنوان ستون های استوار خانواده می توانند نقش پررنگی در گرم نگه داشتن این کانون با ارزش و مقدس داشته باشند.
دبیر همایش پدربزرگ ها و مادر بزرگ های جنوب استان کرمان گفت: این همایش در راستای طرح توانمندسازی سالمندان معلول جسمی حرکتی در این منطقه برگزار شد.
المیرا اقتدارنژاد ادامه داد: این طرح توسط موسسه خیریه توشه ماندگار هلیل با حمایت اداره بهزیستی جیرفت در این شهرستان برگزار شد و امیدواریم به عنوان الگویی در دیگر شهرستان ها نیز اجرا شود.
وی با بیان اینکه همایش پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها برای نخستین مرتبه در جنوب کرمان برگزار شده است تصریح کرد: مناسب سازی محیط زندگی و به استقلال رساندن سالمندان از اهداف برگزاری این همایش است.
وی اظهار کرد: پنج کارگاه آموزشی در زمینه نگه داری و سلامت محیط زندگی سالمندان از آذرماه سال جاری در جیرفت به نمایندگی از جنوب کرمان برگزار شد.
دبیر همایش پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در جنوب استان کرمان گفت: ویزیت پزشک و ارایه مشاورهای روانشناسی، توزیع وسایل کمک توانبخشی و آموزش مناسب سازی محل زندگی از جمله خدماتی بود که طی سال جاری توسط موسسه خیریه توشه ماندگار هلیل به سالمندان این منطقه ارایه شده است.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه عکس توانمندسازی سالمندان معلول جسمی و حرکتی در پارک ولیعصر (عج) شهرستان جیرفت از دیگر اقدامات این موسسه خیریه است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت نیز گفت: بیش از 9 درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می دهند که شامل 20 هزار و 123 نفر است.
محمدرضا مشایخی ادامه داد: از این تعداد 9 هزار و 300 نفر در روستاها و مابقی در شهر جیرفت زندگی می کنند و نیاز به مراقبت دارند.
کارشناس تغدیه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز گفت: مصرف ماهی، سبزی، میوه، شیر و نوشیدن هشت لیوان آب در روز به سالمندان توصیه می شود.
سوگند مشایخی افزود: یکی از عمده مشکلاتی که در دوران پیری به سراغ افراد می آید، مشکلات تغذیه ای است لذا سالمندان از مصرف زیادی شکر و نمک و چربی های اشباع شده خودداری کنند و ورزش را هرگز فراموش نکنند.
مشاور روانشناسی همایش پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها گفت: باورهای نادرستی در زمینه دوره سالمندی وجود دارد که بیشتر آنها بر مبنای از دست دادن توانایی و کم شدن کیفیت انجام کار در این دوره بنا شده است.
هانیه شهدادی افزود: سالمندان سرمایه های تجربی خانواده ها هستند که باید مورد احترام قرار بگیرند چرا که هر انسانی روزی به سن سالمندی خواهد رسید و احترام امروز به سالمندان، احترام نسل آینده است.
وی خاطرنشان کرد: احساسات ناخوشایندی که بخش زیادی از آن محصول بی توجهی اطرافیان است می ‌تواند بر عملکرد و سلامت جسمی سالمندان تاثیر مخربی داشته باشد.
کارشناس روانشناسی به فراگیر شدن فضای مجازی و فاصله عاطفی فرزندان با والدین اشاره کرد و گفت: وجود سالمندان می تواند نقطه عطفی در ایجاد ارتباطات عاطفی بیشتر در خانواده ها از طریق گفتن داستان ها و دورهمی های قدیمی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: ورزش، انجام کارهای خلاق و به چالش کشیدن سالمندان برای فکر کردن بر سلامت ذهنی آنها تاثیر می گذارد.
شهدادی اظهار کرد: سالمندان بشدت در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و تشخیص نشانه ‌های اولیه افسردگی در آنها به پیشگیری از عوارض بعدی این بیماری روحی و از دست رفتن حس شادی و آرامش سالمند کمک می‌ کند.
احمد مجاز پدر شهید محمد مجاز هم که در این همایش شرکت کرده بود گفت: 90 سال دارم که 9 فرزند و 9 نوه حاصل زندگی ام است.
وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان آیین پدربزرگ ها و مادربزرگ ها افزود: اهمیت به سالمندان احترام به آینده است زیرا همه روزی به این سن خواهند رسید.
رخساره سنجری نیز با بیان اینکه 73 سال دارم گفت: با 11 نوه خود در این همایش شرکت کرده ام و برنامه های شاد و متنوع همایش پدربزرگ و مادربزرگ ها خیلی جذاب بود.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.