یدالله موحد روز پنج شنبه در نشست شورای معادن استان کرمان با طرح این سئوال که  آیا تاکنون مشخص شده خساراتی که شرکت‌های مس خاتون آباد و سرچشمه به وجود آورده و آسیبی که به زیرساخت‌های استان وارد کرده اند چقدر بوده است؟ خواستار روشنگری متولیان امر در این ارتباط شد.

وی گفت : از اینکه کرمان را بهشت معادن می‌دانند کسی منکر این موضوع نیست اما باید به این سوال پاسخ داد که از منافع این بهشت چه کسانی تاکنون بهره‌مند شده اند؟ و همواره اعلام می‌شود که میلیاردها تومان فروش و صادرات و رشد توسعه‌ای صنایع بزرگ و معادن استان است اما بیاد مشخص شود که درآمد خالص حاصل از این معادن تاکنون در جیب چه کسانی رفته است؟

موحد با تاکید برآنکه متاسفانه زیان‌های این معادن تاکنون متوجه سلامت مردم استان کرمان شده است، افزود: درآمد این معادن به جیب سهامداران می‌رود و زیان آلایندگی آنها نصیب مردم کرمان می‌شود، آیا تاکنون مشخص شده خساراتی که شرکت‌های مس خاتون آباد و سرچشمه به وجود آورده و آسیبی که به زیرساخت‌های استان وارد کرده اند چقدر بوده است؟

رییس کل دادگستری استان کرمان با طرح این سوال که چرا درآمدهای حاصل از این معادن نباید به برنامه‌های توسعه‌ای استان کرمان تبدیل شوند؟ اظهار داشت : بیش از ۳۰ سال است که معادن گل‌گهر و مس که ذخایر آنها پایان پذیری دارند، در حال بهره‌برداری در استان کرمان می باشند، سوال اینجاست که پس از اتمام این ذخایر سرنوشت این ملت و استان و تاسیسات آنها چه خواهد شد؟

وی همچنین با طرح این سوال که آیا درآمدهای خالص نباید به توسعه استان تبدیل شوند؟ تاکید کرد: طی سه دهه گذشته اگر سهم سود فروش مواد معدنی به کرمان می‌آمد اکنون وضع استان کرمان باید متفاوت می بود، با وجودی که قانون برنامه ششم تکلیف کرده گردش مالی شرکت‌های بزرگ به استان منتقل شود، اما هنوز گزارش داریم که کامل منتقل نشده و با آنکه تاکیدات زیادی در این زمینه شده ولی همچنان درگیر این موضوع هستیم.

موحد با تاکید بر اینکه به دنبال انتقاد از بخش یا شخص خاصی نبوده و دنبال وحدت رویه هستیم  و باید این مطالبات مردم را فریاد بزنیم اظهار داشت : همه باید دست به هم دهیم تا بتوانیم برای این ملت عزیز و مردم کرمان هرکاری که از دستمان بر می آید، انجام دهیم. 

وی تصریح کرد:  اگر تبصره و بند ۴ ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه اجرایی نشود، حتما باید برخورد قضایی صورت گیرد و مسئولان آن باید بازخواست شوند.

موحد ادامه داد : چرا نباید به مردم نگوییم هنوز آلایندگی‌های زیست محیطی برخی معادن و کارخانجات در استان برطرف نشده و اینها حرف‌های جدی است که باید در این جلسات گفته شود و راهکارهای رفع ان اتخاذ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.