همواره رسانه ها به عنوان بزرگترین منبع و مرجع خبر و اطلاع رسانی در رخدادها و بحران های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره مورد توجه جامعه هستند، طوری که کنش ها و تصمیمات در این وقایع تحت تاثیر رسانه ها انجام می شود.

ویروس کرونا طی ماه های اخیر بخش بزرگی از جهان را درگیر وجود دردسرساز خود کرده و خسارات جانی و مالی به نقاط درگیر با این بیماری وارد شده است و بخش های مختلف جامعه به مقابله با این میهمان ناخوانده برخواسته اند.

با توجه به گستردگی و متفاوت بودن ویروس کرونا، رسانه های کشور اعم از رسمی و غیر رسمی، حقیقی و مجازی سعی  کرده اند تا با تولیدات متنوع بیش از پیش سهم خود را برای کاهش تبعات منفی و نابودی این ویروس ایفا نمایند.

سهم رسانه ها در کرونا اعتماد سازی است

مدیر مسئول روزنامه کرمان امروز گفت: اصولا درباره هر اتفاق فراگیری که می تواند موجبات تهدید سلامت و امنیت یک جامعه را فراهم سازد رسانه‌ها حرف اول را در ایجاد و نابودی التهاب می زنند.

محمد فتح نجات افزود: ایجاد التهاب برای جلب توجه بیشتر و نابودی التهاب برای دوری از تشویش و هرج و مرج، از جمله وظایف و ظرایف کار روزنامه نگاری و رسانه است و اینکه شما بر روی لبه تیغ جریانات رسانه‌ای قدم بردارید و نه در دام هرج و مرج گرفتار شوید و نه در باتلاق انفعال دست و پا بزنید.

وی اظهار داشت: در جریان کرونا نیز متاسفانه بسیار بودند رسانه‌ها و صفحات مجازی که تیغ بر گردن خویش کشیده و در جامعه سم پاشی کردند و روح و روان مردم را زخمی‌ ساختند.

فعال و روزنامه نگار کرمانی تصریح کرد:  اما در این چند روزه بسیار بودند روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که با رعایت اصول رسانه‌ای به دور از انفعال، اخبار و تحلیل‌های خود را منتشر و نقش مثبتی بازی کردند و در زمینه دعوت‌ها و پویش‌های مردمی نیز این رسانه‌ها بودند که کمال توان خویش را به کار گرفتند و جریان ساز شدند.

وی ادامه داد: البته همه این رفتارهای سالم و تعادل رسانه‌ای تنها تا زمانی ممکن است که آمار دهندگان و مسئولان در کمال حقیقت و صداقت به انتشار آمار بپردازند و اعتماد رسانه‌ای را در جامعه از بین نبرند. بی توجهی به این نکته  مهم موجب می شود که مردم از رسانه‌های مقید داخلی فاصله گرفته و در دام اعتماد سازی رسانه‌های معاند گرفتار شوند.

فتح نجات تاکید کرد: در شرایطی نظیر شیوع کرونا که این روزها شاهد آن هستیم رسانه‌ها به خوبی جایگاه و مرتبه خود را به دولتمردان یادآوری کردند و مردم نیز بیشتر متوجه اهمیت سهم خود در  رفتار صحیح رسانه‌ای شدند و این قصه پایانی باز دارد که سلامت آن در دست بازیگرانش است.

جامعه بدنبال اخبار موثق است

فعال رسانه ای و مطبوعاتی کرمان نیز گفت: در جامعه امروز، نقش موثر رسانه های جمعی، بویژه رسانه های تصویری هنرمندان و نظریه پردازان علوم اجتماعی از طریق گفتمان فرهنگی باعث کنترل و پیشگیری از آسیب ها و انحراف های اجتماعی خواهدشد.  

حامد شجاعی افزود: از سوی دیگر با توسعه رسانه های دیجیتال یا فضای مجازی علیرغم حسن، سرعت انتقال و تبادل اطلاعات، اینگونه رسانه ها می توانند خود عامل بروز آسیب های اجتماعی و بروز یک بحران باشند و رسانه ها باید در راستای رسالت خود،  شفاف سازی، آگاهی بخشی توام با امید به آینده درجامعه را تحقق بخشند.

وی اظهار داشت: اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی برفضای مجازی و همه گیرشدن آن در مواقع حساس نظیرشیوع بیماری کرونا با انتشار تصاویر و اخبار کذب و غیرواقع توسط افراد غیرمطلع و غیرمسئول، موجی از ناامیدی در کشور ایجاد شده که موجب ترس و نگرانی مردم شد.  

مدیر مسئول ماهنامه فاخر کرمان با اشاره به تلاش اصحاب رسانه برای بیان واقعیات در رابطه با ویروس کرونا تصریح کرد: انعکاس صحیح اخبار و فعالیت های متولیان از جمله مسئولان، پزشکان و کارد درمانی حس همدلی و مشارکت را بین شهروندان افزایش دادند.

وی تاکید کرد: مبارزه با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و رسانه ها سهم خود را باید در پیروزی بر این بیماری افزایش دهند و با انجام اطلاع رسانی استاندارد و حرفه ای به حفظ و بازیابی سلامت جامعه کمک کنند.

شجاعی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تجربه جدید و جدی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه بود افزود: این بحران نشان داد که جامعه بدنبال اخبار و محتوای قابل اعتماد و موثق است و از اخبار کاذب و هیجانی دوری می کند.

اصحاب رسانه با خانه نشینی سهم خود را در مقابله با کرونا ایفا کنند

مدیر مسئول نشریه هفتواد کرمان  گفت:  نسل فعلی دست اندرکاران رسانه ای  به این شکل جدی و قابل لمس  با بیماری های واگیر دار رو به رو نبوده اند و برای آنان تازگی داشته باشد زیرا بیماری هایی مانند : وبا، طاعون، آبله، سرخک و  غیره در زمان حال اتفاق نیافتاده است.

محمد حسنی سعدی افزود: اصحاب رسانه هم مانند سایر اقشار جامعه با تجربه نوینی روبه رو شده اند و هم اینکه وظیفه و سهم خطیر و حساس در رابطه با حفظ آرامش جامعه و امید آفرینی به آنان را دارند.

وی با بیان اینکه کرونا با سرعت عجیبی وارد کشور شده است و باید آن را شکست داد تصریح کرد: اصحاب رسانه نیز به پویش مبارزه با کرونا در صنف خود پرداخته اند و همکاران  همراه با سایر اقشار جامعه ساعت کاری دفاتر خود را کاهش داده و در برخی روزها به صورت حضوری تعطیل بودند و از طریق دور کاری و ابزار الکترونیک به رسالت خبری خود پرداختند.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: اصحاب رسانه همیشه در سختی ها و شادی ها در کنار مردم هستند و از همه مردم فهیم استان کرمان هم درخواست می کنم با پذیرش پویش مقابله با کرونا و در خانه بمانند تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.

رسانه ها تاثیر مطلوبی در کاهش شیوع کرونا دارد

مدیر مسئول هفته نامه فردای کرمان گفت: رسانه‌ها به رغم همه‌ مشکلاتی که دارند تا به این‌جا خیلی خوب در این زمینه کار کرده‌اند،   اما اگر مراقبت نکنیم ممکن است این سر درگمی در مدیریت بحران، دامن حوزه‌ی رسانه را هم بگیرد.

محمد لطیف کار افزود: چیزی که امروز مشهود است، گروهی روی پوشش اخبار هشدار دهنده تاکید دارند. آن‌ها معتقدند مردم اگر از این بیماری ترسی نداشته باشند تن به رعایت بهداشت و خانه‌نشینی نمی‌دهند و در نتیجه آتش شیوع کرونا خشک و تر را خواهد ‌سوزاند.  

وی تصریح کرد: گروهی نیز همه‌ توان خود را روی انتشار خبرهای امیدوارکننده می‌گذارند و در واقع از شیوه‌های مدیریت رسمی تبعیت می‌کنند و این دسته معتقدند جامعه اگر امیدش را در مبارزه با کرونا از دست بدهد دچار اندوه زیاد، و یا خشم غیرقابل کنترل می‌شود، که در نتیجه‌ی آن، چنین جامعه‌ای دچار یاس و انفعال می‌شود، و نهایتا نمی‌تواند در برنامه‌های اجتماعی علیه این ویروس مشارکت فعال داشته باشد.

مدیر مسئول نشریه فردای کرمان ادامه داد: در کنار این دو روش، رویکرد ترکیبی را هم داریم. مقصودم این است که رسانه‌هایی هم بیم و امید می‌دهند و از فعالیت یک‌سویه، جانب‌دارانه و متملقانه می‌پرهیزند، چراکه بر این باورند اعتماد مخاطب رسانه، بالاترین سرمایه‌ی اجتماعی است، که ما به آن نیاز داریم و برای رفع بحران می‌تواند کارساز باشد.

 وی تاکید کرد: مسلما در هر سه مورد بالا، فرض من این است که مطالب رسانه در هرحال حرفه‌ای تولید شوند و از جنس دروغ‌گویی و افترا و توهین نباشند. همچنین دقت در تولید خبر و سرعت در انتشار آن از جمله مواردی هستند که رسانه‌ها در مواقع بحران باید بیش از پیش به ضرورت آن توجه داشته باشند. این ویژگی‌ها بر روی هم می‌تواند در جلب اعتماد مخاطب و تاثیر مطلوب رسانه بر جامعه، و نیز روی کنترل بحران، اثرات مهمی داشته باشد.

لطیف کار گفت: هرچند به‌دلیل فضای کرونایی جامعه، نشریات کاغذی به خاطر مشکلات تولید و توزیع، حضور کم‌رنگی دارند اما با اطمینان می‌گویم اگر این روزها فضای شبکه‌های مجازی از نظر تولید خبر و مطالب آموزشی در خصوص بحران کرونا پرونق است عمدتا تحت تاثیر تلاش خوب خبرنگاران، عکاسان و سردبیران حرفه‌ای مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری است که با عکس و فیلم و متن خود جامعه را برای مقابله با بحران کرونا یاری می‌رسانند.

خبرنگاری آنلاین سهم ما در پیشگیری از کرونا بود

ساره نخعی سردبیر نشریه آوید کرمان با اشاره به راهکارهای مقابله با کرونا گفت: سعی کردیم فعالیت های میدانی خود را در حوزه خبر کم کنیم و به خبرنگاری آنلاین بپردازیم.

وی افزود: همچنین در محیط کار استانداردهای بهداشتی را برای همکاران بالا بردیم تا از شیوع ویروس جلوگیری شود و همکاران با اطمینان بیشتری کار کنند.

این روزنامه نگار کرمانی اظهار داشت: دورکاری و تهیه اخبار توسط امکانات  فضای مجازی نیز در اولویت قرار گرفته تا بتوانیم ضمن قطع نشدن کار خبر، سهمی در قطع زنجیره ویروس کرونا باشیم.

وی تاکید کرد: رسانه ها با انتشار اخبار مناسب و اطلاع رسانی صحیح سهم خود را برای عبور از بحران به خوبی انجام دهند.

نخعی بیان کرد: خوشبختانه در استان کرمان با همکاری اصحاب رسانه توانسته ایم فضای همدلی خوبی برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.