شیوع بیماری آنفلوانزا همزمان با فصل سرد سال امری طبیعی به شمار می‌رود و در این میان خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به آن نقش مهمی دارد.

یکی از ویروس های فصل سرما آنفلوآنزا است که انواع مختلف دارد و یکی از هزاران نوع آن طی چند ماه گذشته تعداد زیادی را مبتلا و جان تعدادی را نیز که به دلیل بیماری  زمینه ای مستعد این بیماری بودند را گرفت.

ویروس آنفلوآنزا از طریق هوا وقتی که فرد بیمار سرفه، عطسه یا حتی صحبت می کند، منتقل می شود. آنفلوآنزا می تواند حتی با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا، آلوده می شود به دیگران منتقل شود. این بیماری یک روز قبل از شروع علائم بیماری می تواند به دیگران منتقل شود.
در این زمینه انتظار می رود فرد بیمار اعضای خانواده، همکاران و دوستان را نسبت به بیماری خود مطلع کند و از دست دادن به افراد سالم خودداری کند.

فصل سرما و شیوع بیماری های حاد تنفسی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری های تنفسی: با سرد شدن هوا، به علت مسدود شدن پنجره ها تهویه مکان های بسته کم شده و میزان ویروس های پخش شده در محیط توسط افراد بیمار، افزایش می یابد و به راحتی به دیگران منتقل می شود.

مهدی شفیعی افزود: به همین دلیل بیماری های ویروسی تنفسی مانند انواع سرماخوردگی ها، آنفلوانزا و غیره در این فصل ها بیشتر اتفاق می افتد ویروس ها از طریق هوا، دست های آلوده، آب و مواد غذایی آلوده می توانند به افراد سالم منتقل شوند و تجمعات انسانی می تواند میزان ابتلا به اینگونه بیماری ها را به علت تماس نزدیک با افراد بیمار و دارای علامت، تشدید کند.

وی اظهار داشت: از آنجا که برای بسیاری از بیماری های ویروسی داروی خاصی وجود ندارد و درمان ها صرفا در راستای کم کردن علائم و عوارض بیماری است، بهترین راه کنترل این بیماری ها رعایت چند نکته کوتاه بهداشتی است بیماران مزمن ریوی، قلبی، دیابتی، افراد مبتلا به سرطان ها و بیماری های زمینه ای سیستم ایمنی، افراد مسن، کودکان زیر۵ سال و زنان باردار گروه های آسیب پذیر در برابر بیماری های حاد تنفسی هستند و توصیه می شود این افراد حتما نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام نمایند.

شفیعی تاکید کرد: نظافت دست ها را رعایت کرده و قبل از هرگونه خوردن و آشامیدن دست ها را به دقت با آب و صابون بشویید و از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی، عطسه و سرفه پرهیز کنید;درصورتی که دارای علائم تنفسی هستید حتما به پزشک مراجعه کرده و هنگام حضور در مکان های جمعی و یا جمع خانواده از ماسک معمولی استفاده نمایید مصرف مایعات کافی، میوه و سبزیجات تازه در این فصل، خواب و استراحت کافی را باعث کاهش ابتلا به بیماری ها می شود.

وی گفت: هنگام ابتلا به بیماری های تنفسی حاد و تب دار لازم است تا قطع تب و بهبود حال عمومی، افراد در منزل استراحت کرده و در سرکار یا مدرسه حاضر نشوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.