به گزارش ایرنا، سیدمهدی طبیب‌زاده روز چهارشنبه در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسه، قزاقستان، قرقیزستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان) افزود: استان کرمان ۲.۲ میلیارد دلار در سال ۹۷ صادرات غیر نفتی داشته که این مبلغ با همکاری و موافقت نامه اوراسیا به راحتی قابل افزایش به ۱۰ میلیارد دلار است.

وی اظهار داشت: همکاری اقتصادی با اوراسیا را از امروز کلید می زنیم زیرا کرمان و اتحادیه اوراسیا نیازهای فراوانی به کالاهای یکدیگر دارند و تجارت یک معامله ۲ سر برد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: فعالان اقتصادی با همت و بلندطبعی و تلاش، موجب رشد میزان صادرات غیرنفتی در چند ماه گذشته شدند که این امر نشان می دهد عزم جدی برای توسعه صادرات در استان کرمان جود دارد و صادرکنندگان با وجود تحریم ها و تمام مشکلات نقش موثر خود را به اثبات رساندند لذا باید مسیر فعالیت آنان را هموارتر کرد.

وی با بیان اینکه باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد بیان داشت: تمام قوانین و مقررات کنونی کشور حکایت از عزم جدی برای صادرات دارد اما در عمل عزمی جدی مشاه نمی شود و بین گفته و عمل ها تقاونی وجود ندارد.

طبیب زاده تصریح کرد: باور جدی توسعه صادرات را باید در اجرا نشان دهیم تا صادرکنندگان با مسائل پیش پا افتاده روبرو نباشند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده را به عنوان تلاش برای توسعه صادرات نامگذاری کردیم که در این سال باید پازل این حوزه تکمیل شود ادامه داد: امروز تبادلات تجاری با اوراسیا، تقدیر از فعالان اقتصادی صادرات در هفته آینده، تامین مالی پروژه ها و حضور ۱۵ رایزن اقتصادی در کرمان پازل های بهبود وضعیت صادرات استان کرمان است.

وی عنوان کرد: بخشی از دغدغه ما در حوزه اوراسیا خلاصه می شود و امروز فرصت خوبی با مذاکرات با این اتحادیه وجود دارد زیرا استان کرمان امکان تولید لیست کالاهای واردادتی اتحادیه اوراسیا را دارد و روابط خوب سیاسی با این منطقه داریم.

طبیب زاده افزود: بر اساس عملکرد سال ۹۶ به قزاقستان، قرقیزستان و روسیه صادرات خوبی داشتیم که در سال ۹۷ به علت افت تولد کاهش یافته است و می توان آن را افزایش داد.

وی ادامه داد: این ظرفیت وجود دارد و اتاق کرمان، فعالان اقتصادی، مسئولان استان و نمایندگان مجلس عزمی جدی برای توسعه صادرات کرمان به منطقه اوراسیا دارند و این استان به عنوان بخشی از کشور کمک می کند توافقنامه تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران موفق باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: ادامه مذاکره در این موافقت نامه به علت شرایط تحریم روزنه امیدی برای کشور است لذا امیدواریم موفق پیش برود.

وی بیان داشت: با سه نفر از سفرای خارجی در کرمان و سرکنسول قزاقستان رایزنی کردیم و باوجود عزم جدی برای همکاری موثر در توسعه صادرات، این استان می‌تواند پایلوتی برای کشور باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.