محمدرضا قادر روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: پسته و مغز پسته، کاشی و سرامیک، تایر و تیوپ، خرماخشک و تازه و سیمان عمده ترین کالاهای صادراتی از گمرکات استان کرمان به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، امارات، مالزی بوده است.
قادر همچنین میزان واردات گمرکات استان را در پنج ماهه امسال به وزن 211 هزار تن و ارزش 711 میلیون دلارعنوان و تصریح کرد: نسبت به مدت مشابه سال 96، از نظر وزنی 469 درصد افزایش وبه لحاظ ارزش دلاری 179 درصد افزایش داشته است.
به گفته قادر ، اجزا و قطعات خودرو، لوازم و ماشین آلات صنعتی و مکانیکی، لوازم صنعتی و برقی، خودرو سواری، ماشین آلات راه سازی و کشاورزی و غیره عمده ترین کالاهای وارداتی از کشورهای چین، امارات، کره جنوبی به گمرکات استان بوده است.
قادر در ادامه با اشاره به آمار صادرات گمرکات استان کرمان در سال گذشته گفت: ارزش دلاری صادرات استان در سال 96 مبلغی بیش از یک میلیارد و 16 میلیون دلار و ارزش واردات استان بیش از یک میلیارد و 424 میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی منجر به تسهیل بیشتر صادرات در استان شده ، گفت: با راه اندازی این سامانه زمان انجام تشریفات صادرات کالا کاهش و میزان صادرات هم افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این موضوع با مقایسه ارزش دلاری صادرات قبل از سال 93 که کمتر از یک میلیارد دلار بوده و بعد از آن با اجرا و راه اندازی این سامانه به بیش از یک میلیارد دلار رسیده، مشهود است و همچنان این سیر صعودی ادامه دارد.
مدیرکل گمرکات استان کرمان خاطرنشان کرد: در همه گمرکات استان سامانه جامع گمرکی مبتنی بر سیستم های هوشمند انجام تشریفات گمرکی در رویه های واردات، صادرات، ترانزیت، متروکه، خروج موقت، ورود موقت و مرجوعی اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه گمرک نقش مهمی در وصول درآمدهای دولت و اجرای سیاست ها و خط مشی های اقتصادی – بازرگانی کشور دارد، یادآورشد: اعمال سیاست ‌های دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا، تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول قانونی، کنترل و نظارت بر امر عبور کالا از قلمرو کشور از جمله وظایف کمرگ است.
قادر تصریح کرد: اجرای سامانه هوشمند گمرکی، پرداخت اینترنتی، ارزیابی کالا در محل، ارزیابی به صورت حمل یکسره، موافقت با ایجاد انبارهای اختصاصی برای شرکت های تولیدی و ارائه تسهیلات ویژه به شرکت های تولیدی در سال گذشته در گمرکات استان از دیگر اقدامات انجام شده است.
چهار اداره گمرک در کرمان، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، منطقه ویژه اقتصادی بم و گمرک منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعال است.
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.