به گزارش ایرنا، از دست رفتن فرصت برای تدوین برنامه های درازمدت شهری، به تعویق افتادن پیگیری منافع عمومی و مطالبات مردمی در امور شهری و اتمام زمان برای انجام پروژه های عمرانی از جمله مضرات تعلل در انتخاب شهردار برای کلانشهر کرمانشاه بوده است.
کرمانشاه از سال 1299 تا به امروز شاهد خدمت رسانی 79 شهردار و سرپرست شهرداری بوده که نام حسن شقاقی به عنوان نخستین شهردار بلدیه در تاریخ مدیریت شهری کرمانشاه به ثبت رسیده است.
با استعفای آرش رضایی در دهم تیر سال جاری، اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه در تب و تاب انتخاب شهردار به سر می برند و تاکنون به برگزاری جلسات متعدد و مختلفی برای این امر اقدام کرده اند که بدون نتیجه بوده است.

** نداشتن وحدت رویه در معرفی شهردار کرمانشاه
سالار احمدزاده یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه عقیده دارد ؛ تعلل در انتخاب شهردار فرصت سوزی برای به پایان رسیدن برنامه های زمان دار شهری است.
وی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه جلسه روز گذشته انتخاب شهردار نیز بدون نتیجه بود ، گفت: هر روز که انتخاب شهردار به تاخیر افتد بسیاری از برنامه های شهری نیز به عقب خواهد افتاد و فرصت سوزی خواهد شد.
احمدزاده ادامه داد: فصل عمرانی در حال اتمام است و ما هنوز نتوانسته ایم در زمینه انتخاب شهردار به یک وحدت رویه دست یابیم.
وی با بیان اینکه پس از رفتن شهردار سابق تاکنون چندین جلسه برای انتخاب شهردار برگزار شده، گفت: کرمانشاه نیاز به شهردار دارد و انتخاب آن به یکی از مهم ترین مسایل روز شهر تبدیل شده چرا که اکثر پروژه ها در دست اجراست که تفویض اختیارات و تصمیم گیری ها باید توسط شهردار انجام شود.
احمدزاده با بیان اینکه تاخیر در انتخاب شهردار در بی انگیزگی برای اتمام به موقع پروژه های عمرانی تاثیرگذار است، گفت: نزدیک به 50 روز است که شهردار سابق کرمانشاه رفته و باید برای معرفی هرچه سریعتر شهردار جدید اقدام شود.
این عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه شهرداران گذشته هرکدام در راستای توسعه شهری گام برداشته اند، گفت: از شهردار منتخب انتظار می رود اتمام امور مهم و نیمه تمام شهری همچون پروژه میدان امام حسین (ع)، قطارشهری و احداث پارک گردشگری در سراب قنبر کرمانشاه را در اولویت های کاری خود قرار دهد.
وی در پایان به توجه و تاکید استاندار و فرماندار کرمانشاه برای تسریع در انتخاب شهردار اشاره کرد و بار دیگر اهمیت این مقوله را یادآور شد.

** مهلت سه ماهه قانونی برای انتخاب شهردار
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امروز (دوشنبه 28 مرداد) هیات رییسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه انتخاب می شوند، افزود: پس از این امر، به احتمال قوی انتخاب شهردار در هفته آتی انجام خواهد شد.
ابراهیم مرادی ادامه داد: قانونگذار برای انتخاب شهردار سه ماه به شورا فرصت داده و این بدان معنی است که تمام جوانب در این قانون سنجیده شده است.

**عدم برخورداری سرپرست از اختیارات تام شهری
مرادی با بیان اینکه سرپرست شهرداری از اختیار تام برای بسیاری از پروژه های شهری برخوردار نیست ، افزود: هرچند که لعل بخش سرپرست فعلی شهرداری کرمانشاه از چهره های سرشناس بدنه شهرداری است اما مدیر منطقه و شهردار از تعریف و اختیارات دیگری برخوردار است و می دانم که انتخاب شهردار از دغدغه های مسئولان و مردم است.
مرادی افزود: اعضای شورای شهر چه در داخل و یا چه در خارج از جلسات، در حال رایزنی و بررسی همه جانبه برای انتخاب شهردار هستند و شایسته نیست با توجه به موقعیت کرمانشاه به انتخاب ناگهانی و بدون پشتوانه فکری برای شهردار اقدام شود.
مرادی معتقد است، شهردار منتخب باید بر شهر و بدنه شهرداری اشراف داشته و از سابقه مناسبی برخوردار باشد و با تعاملی که برقرار می کند به اتمام پروژه های نیمه کاره بپردازد.

** در انتخاب شهردار دست به عصا هستیم
مرادی با بیان اینکه کرمانشاه به جذب سرمایه گذار محتاج است از تحقق این مقوله به عنوان یکی دیگر از ملاک ها در انتخاب شهردار یاد کرد.
وی با بیان اینکه در بررسی ها چهار نفر برای تصدی شهرداری از اولویت های انتخابی برخوردار هستند، افزود: افرادی که دارای این ویژگی ها باشند خوشبختانه کم نیستند از همین رو برای انتخاب بهترین گزینه در حال رایزنی هستیم.
سخنگوی شورای شهر کرمانشاه یادآور شد، قرار است شهردار آینده برای سه سال خدمت انتخاب شود از همین رو دست به عصاتر و حساس تر حرکت می کنیم چرا که شهردار منتخب نباید از لحاظ تبحر و تخصص از شهردار گذشته کرمانشاه پایین تر باشد.

** مهلت قانونی دلیلی برای انتخاب در روزهای پایانی نیست
در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از سرپرست شهرداری کرمانشاه به عنوان فردی فعال و توانمند یاد کرد و گفت: با این وجود سرپرستان شهرداری در اکثر مواقع به اقدام های بلندمدت دست نمی زنند چرا که می دانند زمان خدمت محدودی دارند.
مهرداد سالاری با تاکید براینکه بسیاری از برنامه های بلندمدت شهری منوط به انتخاب شهردار است، افزود: درست است که قانون تا سه ماه برای انتخاب شهردار به اعضای شورا زمان داده است ولی این دلیل نمی شود که انتخاب شهردار در ماه و روزهای پایانی انجام شود.

** تاکید استانداری تنها بر تسریع در روند انتخاب است
وی با بیان اینکه مجموعه استانداری هیچ دخالتی در انتخاب شهردار ندارد و فرد خاصی را معرفی نکرده، گفت: قانون این اختیار را به شورا واگذار کرده است و تاکید استاندار و مجموعه استانداری در زمینه تسریع در تعیین انتخاب شهردار است.
سالاری معتقد است، هم اکنون در فصل کاری و عمرانی قرار داریم و با آغاز فصل سرما اقدام های عمرانی با تاخیر مواجه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که شهردار انتخابی از چه شاخص هایی باید برخوردار باشد، افزود: کرمانشاه از جمعیتی بیش از یک میلیون نفر برخوردار است از همین رو شهردار منتخب باید از سابقه مدیریتی برخوردار بوده و دانش کافی در این زمینه داشته باشد.
دهم تیرماه 97، هفت عضو شورای شهر کرمانشاه به استعفای آرش رضایی شهردار سابق رای موافق، 2 نفر رای مخالف و یک نفر رای ممتنع دادند.
در این جلسه 'حامد لعل ‌بخش' بعنوان سرپرست شهرداری کرمانشاه انتخاب شد.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جا داده است.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.