مراد شیخ ویسی روز سه شنبه به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور در دفتر ایرنا، آخرین وضعیت منابع طبیعی استان و برنامه های مجموعه تحت مدیریت خودش را در سال 96 را تشریح کرد.
وی در خصوص وضعیت مراتع کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه یک میلیون و 200 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 350 هزار هکتار از آن در مناطق گرمسیری و قشلاقی جزو مراتع فقیر، 300 هزار هکتار از مراتع میان بند و متوسط و مابقی جزو مراتع ییلاقی و خوب است.
او افزود: برخلاف مراتع قشلاقی برخی از مراتع ییلاقی استان به علت نداشتن چرای دام و ازدیاد پوشش گیاهی دچار آتش سوزی می شوند.
شیخ ویسی در خصوص چرایی نابودی مراتع به نکته جالبی نیز اشاره کرد و گفت: عشایر قبلا کوچ رو بودند و وسیله رفت و آمدشان نیز چارپایان بود که این موضوع محاسنی داشت از جمله اینکه زمان زیادی طول می کشید تا عشایر از مراتع قشلاقی به ییلاقی برسند ضمن اینکه با چارپایان تا مرتفع ترین نقاط ییلاقی بالا می رفتند.
او ادامه داد: اما ماشینی شدن روند کوچ باعث شده است تا عشایر سریعتر جا به جا شوند و چون برف مناطق ییلاقی هنوز آب نشده است این موضوع منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی می شود، ضمن اینکه امروزه عشایر فقط تا جایی پیش می روند که امکان رفتن ماشین وجود داشته باشد و در عمل پوشش گیاهی ارتفاعات مناطق ییلاقی دست نخورده باقی می ماند که این موضوع یکی از عوامل اصلی آتش سوزی مراتع و جنگل ها در تابستان است.

**جنگل های زاگرس
به گفته مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، این استان 527 هزار هکتار جنگل عمدتا بلوط دارد که 93 درصد آن شاخه زاد است.
شیخ ویسی افزود: در گذشته این جنگل ها دانه زاد بوده اند اما طی سالها تخریب جنگل برای زراعت و نیز تهیه ذغال برای تامین سوخت مردم شهر و روستا بیش از 90 درصد پوشش جنگلی زاگرس از بین رفته است و آنچه که باقی مانده جنگلی شاخه زاد و ضعیف است.
او ادامه داد که هم اکنون بیماری خشکیدگی بلوط، ذغال بلوط و سوسک چوبخوار همین جنگل باقی مانده را نیز تهدید می کند به گونه ای که 170 هزار هکتار از جنگل های استان بین پنج تا 40 درصد آلوده هستند و تنها راه مبارزه با این آفات قطع مکانیکی درختان آلوده است.

**اتش سوزی مراتع و جنگل ها
این مقام مسئول در ادامه در خصوص آتش سوزی مراتع و جنگل های کرمانشاه نیز گفت: سالیانه تا 2 هزار هکتار از مراتع و جنگل های استان در آتش می سوزد.
شیخ ویسی گفت: شاید ما از آتش سوزی مراتع زیاد نگران نباشیم چرا که آتش سوزی یکی از روش های اصلاح و از بین بردن گیاهان مهاجم و جایگزینی گیاهان خوش خوراک باشد؛ اما نگرانی اصلی ما آنجا شروع می شود که آتش سوزی در پوشش گیاهی کف جنگل ها اتفاق بیافتد و جنگل را نیز با خودش به کام آتش بکشاند.
به گفته او، انسان عامل اصلی آتش سوزی هاست که در این خصوص می توان به این موارد اشاره کرد: آتش زدن پس چرا مزارع، مانور نظامی، هم مرز بودن با کشور عراق و سرایت آتش از این کشور، تخریب انسانی برای توسعه زیرساخت ها و نیز آتش افروزی گردشگران در دل طبیعت.
وی به وقوع 30 فقره آتش سوزی عمدی و سوختن 600 هکتار از جنگل های استان در سال 96 اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه از نظر تعداد آتش سوزی 59 درصد و از نظر مساحت نیز 50 درصد کاهش خسارت نسبت به سال 95 داشته ایم.
شیخ ویسی در ادامه در خصوص سایر عوامل تخریب منابع طبیعی و دلایل کم شدن پوشش گیاهی گفت: تراکم دام ها در مراتع باعث از بین رفتن پوشش کامل و نیز کوبیده شدن خاک می شود و این موضوع باعث شده تا 80 درصد جنگل های زاگرس زاد آوری طبیعی نداشته باشد.
وی افزود: گرم شدن هوا و عدم بارندگی نیز باعث شده تا بذر نتواند مستقر شود چرا که بذر برای رشد نیاز به یک دوره سرما دارد.

**عملکرد منابع طبیعی استان در سال 96
مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه در ادامه در خصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریتش در سال 96 نیز توضیح داد که این اداره با 100 خانوار روستایی در مناطق دالاهو، ثلاث و پاوه قرارداد استفاده از پنل خورشیدی به جای سوخت فسیلی امضا کرده است.
شیخ ویسی ادامه داد که اجرای پروژه آبخیزداری و حفاظت خاک که از پروژه های اقتصاد مقاومتی نیز هست از دیگر برنامه های ما در سال 96 بوده است که شامل: 60هزار متر مربع عملیات سنگی ملاتی، بند سبک، خشکه چین و سنگی گابیون، همچنین 600 هکتار بذرپاشی و نهال کاری و نیز 73 هکتار سکوبندی می شود ضمن اینکه در این مدت حدود 10 هزار هکتار نیز برای اصلاح پوشش گیاهی قرق شده است.
وی بیان داشت که به طور کل باید در حدود 800 هزار هکتار عرصه در استان کرمانشاه عملیات آبخیزداری انجام شود که تاکنون 250 هزار هکتار انجام شده است و بیشتر تمرکز نیز برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل شهرها بوده است.
شیخ ویسی با اشاره به صاحب سند بودن 93 درصد عرصه های منابع طبیعی استان گفت: سند ما قدیمی است و برای تبدیل به سند تک برگ نیازمند نقشه برداری دقیق هستیم که تاکنون کار نقشه برداری 170هزار هکتار را به اتمام رسانده ایم هر چند روند کار در اداره ثبت احوال کند پیش می رود و دلیلش هم جلوگیری از بروز اختلاف با صاحبان املاک کشاورزی است.
وی ایجاد 660 کیلومتر کمربند حفاظتی با بیل مکانیکی و بلوک سیمانی بین عرصه های منابع طبیعی و زمین های کشاورزی را دیگر اقدام اداره کل منابع طبیعی استان در سال جاری بیان کرد و افزود: متاسفانه هنوز برخی از مردم اطلاع ندارند که مرز بین زمین کشاورزی و منابع طبیعی کجاست.
به گفته او، با اجرای این طرح 2 هزار و 600 هکتار از زمین های تحت تصرف به دولت بازگشته ضمن اینکه حدود 100 هزار هکتار نیز از تعرض مصون مانده است.
شیخ ویسی همچنین به انعقاد 232 قرارداد با مجریان طرح های مرتع داری به منظور حفاظت از 258 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این کار برای حفاظت از مناطق جنگلی در برابر آتش سوزی انجام شده است.
وی همچنین به عملیات جنگل کاری و کشت گیاهان دارویی در سطح 2 هزار هکتار اشاره کرد و افزود: امسال فقط 100 هکتار جنگل کاری اقتصادی گونه های مثمر جنگلی داشته ام.
مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، در ادامه به تشکیل 14 صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در 14 شهرستان استان با 12 هزار عضو اشاره کرد و بیان داشت: این افراد حدود 600 میلیون تومان در این صندوق سرمایه گذاری کرده اند ضمن اینکه قرار است دولت نیز 490 میلیون تومان آورده در این صندوق داشته باشد.
شیخ ویسی توضیح داد که فعالیت این صندوق در راستای آموزش و نیز ایجاد اشتغال به منظور جلوگیری از آسیب مردم محلی به منابع طبیعی خواهد بود.
وی همچنین از جذب بیش از هشت هزار همیار طبیعت از میان روستاییان، گروه های مردم نهاد، کارمندان دولت و آموزش و پرورش خبر داد و افزود: امسال به کمک گروه های مردم نهاد در بین 170 هزار نفر از دانش آموزان استان بذر توزیع کرده ایم تا بتوانیم 170 هزار نهال تولید کنیم.
او بیان داشت این کار ضمن درگیر کردن 170 هزار خانوار با موضوع طبیعت اگر ارزش اقتصادی هر نهال را هزار تومان در نظر بگیریم در حقیقت 170 میلیون تومان ارزش آفرینی کرده ایم.
شیخ ویسی در ادامه تشکیل حدود 350 پرونده تخلف برای 520 هکتار از منابع طبیعی استان را به عنوان دیگر عملکرد اداره تحت مدیریت خود در سال 96 نام برد و افزود: امسال حدود 6 تن ذغال کشف شده داشته ایم ضمن اینکه طی 27 مورد مانور 316 کوره ذغال را تخریب کرده ایم.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی استان با قرارداد 90 میلیون تومانی 22 کیلومتر جاده جنگلی در 2 نقطه حادثه خیز استان احداث کرده است؛ افزود: در گذشته دسترسی به این مناطق برای مهار آتش سوزی فقط با بالگرد امکان پذیر بود.
شیخ ویسی همچنین از شناسایی 73 نقطه حادثه خیز در استان برای جلوگیری از آتش سوزی در طبیعت خبر داد و گفت: در حال تعریف پروژه متناسب با هر یک از این نقاط هستیم.
به گفته وی، در مجموع 35 تشکل مردم نهاد زیست محیطی در استان فعالبت دارد که اکثر اعضای آن را افراد تحصیلکرده و کارمندان دولت تشکیل می دهند و همیار خوبی برای فرهنگ سازی و حفاظت از منابع طبیعی هستند.
آنچنان که مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: این دستگاه دولتی 435 پست اجرایی دارد که 170 پست آن خالی است، ضمن اینکه صاحب 17 پاسگاه حفاظتی با 64 نفر پرسنل اداری، 19 پرسنل وظیفه و 25 خودرو گشت است.
شیخ ویسی افزود: بودجه عمرانی این ارگان به عنوان متولی اصلی حفاظت از منابع طبیعی در سال جاری پنج میلیارد تومان بوده است که صد در صد تخصیص یافته اما فقط 10 درصد بودجه ملی 15 میلیارد تومانی آن تخصیص پیدا کرده است.
شیخ ویسی این بودجه را کافی ندانست و بیان داشت: برای حراست از منابع طبیعی استان به سرباز و نیروی توانمند جنگلبان بیشتری نیاز دارم.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت همچنین دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.