جلیل بالایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکنون در مجموع 90 واحد تاسیسات گردشگری در حال بهره برداری در استان وجود دارد، افزود: همچنین 43 طرح جدید از 20 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا داریم که به اندازه 45 درصد واحدهای موجود در استان است.
وی اظهار کرد: طرح های در دست اجرای استان تا پایان نیمه اول سال 97 به بهره برداری خواهد رسید و 437 تخت به ظرفیت های اقامتی استان اضافه می شود.
وی در ادامه گفت: براساس برنامه ششم توسعه در مجموع باید هشت هزار و 400 میلیارد ریال یعنی سالانه حدود یک هزار و 700 میلیون ریال در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم به اهداف برنامه ششم برسیم.
او تصریح کرد: در کنار این ما شاهد پروژه هایی هستیم که تا اوایل سال 98 به این مجموعه اضافه خواهند شد و شروع به کار خواهند کرد.
او ابراز امیدواری کرد که تا نیمه سال 98 حداقل 837 تخت به مجموعه هتلینگ استان کرمانشاه اضافه شود و در یک سال و نیم آینده 25 درصد ظرفیت هتلینگ استان افزایش یابد.

**900 طرح در دست اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: صنایع دستی و گردشگری به دلیل کاربربودن، درون زا بودن، مردمی بودن و به دلیل اینکه سرمایه بر نیست و با کمترین هزینه می توان اشتغال زایی کرد، یکی از مصادیق قطعی اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می شود.
بالایی افزود: در جداول و سهم بندی که از برش استانی به ما داده اند به 80 درصد از اهدافمان در سال 96 رسیده ایم.
او ادامه داد: این اهداف می تواند این باشد که ما بعضی از روستاها را داریم به کارگاه های تولیدی تبدیل می کنیم.
وی تصریح کرد: شما اگر الان به روستای فش کنگاور بروید 31 واحد تولیدی کارگاهی فعال در صنعت چوب و ساخت سازهای سنتی وجود دارد و یا در روستای هجیج ما دنبال این هستیم که تمام مردم را به عنوان مجموعه تولید کننده گیوه ساماندهی نماییم.
وی همچنین گفت: اینکه سال گذشته در روستای میوان پاوه با تشکیل تعاونی متشکل از 43 نفر از بانوان این روستا یک کارگاه بزرگ تولید گیوه راه افتاده است.
او ادامه داد: با احداث 2 واحد بوم گردی و اقامتی در روستاهای فش و هجیج در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی این 2 روستا از رونق خاصی برخوردار شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون 900 طرح توسط فعالان صنایع دستی و گردشگری و سرمایه گذاران از روستاها به دست ما رسیده که نیازمند 500 میلیارد ریال تسهیلات است که در حال انجام و در دست اقدام هستند.
استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
در استان کرمانشاه تاکنون بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
تنها اثر جهانی استان کرمانشاه کتیبه داریوش هخامنشی در بیستون است.
کرمانشاه یکی از مهدهای صنایع دستی کشور است و از جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی، فلزکاری، دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی ) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی می توان به عنوان تولیدات کنونی استان نام برد.
براساس آمارهای غیررسمی اکنون حدود 70 هزار نفر هنرمند در بخش صنایع دستی در استان کرمانشاه در 250 رشته فعالیت دارند اما براساس آمارهای رسمی تعداد این افراد 10 هزار نفر است که زیرپوشش بیمه نیز هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.