به گزارش خبرنگار ایرنا، 15 اکتبر مصادف با 23 مهر ماه روز جهانی عصای سفید به دلیل اهمیت توجه بیشتر به مشکلات روشندلان و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید نام گذاری شده است.
براساس آمارهای رسمی، تعداد روشندلان شناسایی شده کشور 135 هزار و 729 نفر است که در استان کرمانشاه نیز تعداد سه هزار و 796 نفر روشندل وجود دارد که حدود 12 درصد آنها از خدمات حمایتی و اجتماعی بهره مند هستند.

**73 تن از نابینایان مشمول کمک هزینه تحصیلی بهزیستی هستند
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهزیستی استان هم اکنون در مقاطع تحصیلی دانشگاهی در رشته های دکتری، کارشناسی و کارشناسی ارشد، 73 تن از نابینایان را با پرداخت شهریه زیرپوشش کمک هزینه تحصیلی قرار داده و 130 نفر از نابینایان در مقاطع تحصیلی ابتدائی و متوسطه مشغول به تحصیل هستند که این مساله نشان دهنده توانائی این قشر از افراد برای ادامه تحصیل است.
امید قادری ادامه داد: کم بینایان گروهی از معلولان هستند که دارای استعداد و ظرفیت بی پایان هستند و در صورت بهره مندی از امکانات مناسب و آموزش صحیح در رده افراد توانمند و مستقل قرار می گیرند.
وی افزود: هم اکنون یک نفر از نابینایان استان در شورای اسلامی روستایی کمره علیا به عنوان نماینده روستایی شهرستان اسلام آبادغرب به روستائیان خدمت می کند و در حوزه مناسب سازی پس از رایزنی با شهرداری استان در زمینه احداث مسیر نابینایان در اماکن و معابر شهری اقدام شده که این امر ادامه می یابد.
قادری یادآور شد، منظور از مناسب سازی تنها رفع موانع محیطی نیست بلکه حذف کردن هر آنچه در محیط مانع دسترسی می شود را شامل می شود که از میان بانک ها با گویا ساختن خودپردازها در کاهش نیاز نابینایان به دیگران یاری رسان بودند.

**اعطای وسایل توانبخشی به 400 نابینا
قادری ادامه داد: در 6 ماه اول امسال 400 نفر از مددجویان نابینا وسایل کمک توانبخشی دریافت کرده اند.
وی افزود: 70 نفر از ورزشکاران نیز از کمک هزینه ایاب و ذهاب بهره مند هستند.
به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه، متاسفانه با وجود قوانین متعدد برای اشتغال نابینایان اکثر معلولان به ویژه نابینایان با معضل بیکاری مواجه اند، لذا در راستای حل مشکلات معلولان نابینا ارائه تسهیلات خوداشتغالی با درصد کم از جمله برنامه های درحال اجرا توسط این اداره کل است.

**پرداخت مستمری به یک هزار و 185 نابینا
در ادامه معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه 135 هزار و 729 نابینا در کشور وجود دارد، افزود: تعداد نابینایان استان سه هزار و 796 نفر گزارش شده است.
نیلوفر اختیاری ادامه داد: حمایت های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، تحصیلی، وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه ازدواج، اشتغال، مسکن و کمکهای غیرمستمر از جمله خدمات ارائه شده به نابینایان ازسوی اداره کل بهزیستی استان است.
به گفته این مسئول، یک هزار و 185 نفر از نابینایان استان براساس نظریه کمیسیون پزشکی به صورت ماهیانه مستمری دریافت می کنند.
اختیاری یادآور شد، بیش از 400 نفر از روشندلان از وسایل کمک توانبخشی مانند عصای سفید، ساعت لمسی و ماشین حساب گویا بهره مند شده اند و در سال گذشته به تعداد 352 از نابینایان از مسکن مهر بهره مند شدند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 31 شهر و 2 هزار و 622 روستا سکونت دارند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.