به گزارش خبرنگار ایرنا روز دوشنبه نشستی در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد که در آن نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نیز استانداری و بخش خصوصی استان کرمانشاه حضور داشتند و همگی متفق القول بودند که اقتصاد ایران برای برون رفت از مشکلات موجود مانند بیکاری باید با اصلاح قوانین و حذف موانع از جمله بروکراسی 223 روزه اخذ مجوز کسب و کار در کشور بر روی سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی لبخند بزند.
آنگونه که فریدون احمدی نایب رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایجاد هر یک شغل در صنایع کوچک نیاز به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه گذاری داریم ضمن اینکه این رقم برای صنایع سیمان، پالایشگاه و پتروشیمی از 10 تا 20 میلیارد ریال متغیراست.
وی افزود: مطابق برنامه الان باید رشد هشت درصد داشته باشیم که 2 و نیم درصد از محل بهره وری و نیز پنج و نیم درصد از طریق سرمایه گذاری سالیانه 200 میلیارد دلار(50 ملیارد دلار سرمایه خارجی و 150 میلیارد دلار سرمایه داخلی) پیش بینی شده است.
احمدی با اشاره به سهم 2 و نیم درصدی استان کرمانشاه از جمعیت کشور گفت: از این 200 میلیارد دلار باید سالیانه پنج میلیارد دلار معادل 200 هزار میلیارد ریال سهم استان کرمانشاه باشد ضمن اینکه پیش شرط این موضوع حفظ سرمایه های موجود و جلوگیری از فرار آنها است.
او راهکار جذب این حجم سرمایه گذاری را تمرکز زدایی و واگذاری بخشی از اختیارات دولت به استان ها و نیز رفع موانع بخش خصوصی و کاهش دخالت دولت در این حوزه عنوان کرد.
کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز گفت: اثرات برجام خودش را نشان داده است و سرمایه گذاران بخش خصوصی و نیز بانک های خارجی تمایل دارند تا به ایران بیایند اما بزرگترین مانع سرمایه گذاری وجود بروکراسی کشور است که برای اخذ مجوز یک کسب و کار 223 روز طول می کشد.
سپس نعمت الله حقیقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در سخنانی راهکار مهار نرخ بیکاری بالای استان کرمانشاه را در جذب کمک های فنی اعتباری برای استقرار سرمایه گذار در شهرک های صنعتی استان و نیز تسهیل بروکراسی های اداری عنوان کرد.
او ادامه داد که استان کرمانشاه در توسعه صنایع کوچک مشکل دارد چرا که این صنایع مبتنی بر سرمایه گذاری فردی است در حالی که به واسطه جنگ درآمد مردم این استان و سپرده گذاری آنها نزد بانک ها کمتر از میانگین کشوری است.
سخنران بعدی حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی بود؛ او گفت: اگر به همان میزان که بمب و تی ان تی بر سر این استان در جنگ هشت ساله ریخته شده بود اعتبار جذب می کردیم این استان الان ساخته شده بود.
او تسهیل اخذ مجوز در استان را خواستار شد و خطاب به استاندار کرمانشاه گفت: مدیران توانمندی داشته باشید که به جای 223 روز مدت اخذ مجوز فعلی این زمان به 20 روز کاهش پیدا کند.
وی همچنین به قانون معافیت مالیات استان های کمتر توسعه یافته اشاره کرد و پرسید: بر چه اساسی شهرک های صنعتی استان جزو مناطق توسعه یافته در نظر گرفته شده اند؟
حجت الاسلام حسینی کیا همچنین خواستار استمهال شدن 2 ساله وام های بانکی به همراه سود آنها و نیز کاهش نرخ مالیات و نیز حمایت بیمه ها از صنایع استان شد.
در ادامه عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از تولید به عنوان شاه بیت اقتصاد مقاومتی نام برد و افزود: اگر استقلال و اشتغال و نیز امنیت می خواهیم باید به فکر رونق تولید باشیم.
او تاکید کرد: در صورتی که دیگر کشورها به تولید ما نیاز داشته باشند آن وقت است که ما را تهدید به تحریم نخواهند کرد.
مصری افزود: نظام اداری و سیستم بانکی ما در خدمت تولید نیست به گونه ای که تمام بودجه ما صرف سه میلیون حقوق بگیر سه قوه می شود همچنین حداکثر 2 درصد بهره بانک های خارجی قابل مقایسه با بهره بانک های داخلی نیست.
وی بیکاری جوانان تحصیلکرده، تهدید بنیان خانواده و رشد آسیب های اجتماعی را نتیجه توجه نکردن به تولید داخلی بیان کرد.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.