به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین پرفسور میرجلال الدین میرجلال الدین کزازی، پروفسور مسعود گلزاری، دکتر قطب الدین صادقی، دکتر سلطانی و ماموستا ئاسو از چهره ها و شخصیت های دانشگاهی، فرهنگی و اجتماعی مناطق کُردنشین در باره پیشینه نوروز در این مناطق و تقدس آتش در میان مردمان ایران زمین سخنانی ایراد کردند.
پروفسور مسعود گلزاری در این آیین اعلام کرد: در هیچ نقطه ای در دنیا به اندازه کرمانشاهان آثار باستانی و جاذبه های طبیعی زیبا ندارد.
او وجود تپه های باستانی در استان کرمانشاهان را گواهی بر این مدعا دانست و افزود: براساس کاوش های علمی و باستان شناسی این منطقه جزو مناطق دارای پیشینه بسیار کهن است.
پرفسور میرجلال الدین کزازی نیز در ادامه این آیین، آتش را در نزد مردمان ایران زمین مقدس دانست و گفت: کُردها هم که فرهنگی اصیل و غنی دارند، با برپایی آتش به استقبال نوروز می روند.
وی با تاکید بر برپایی آیین کهن به ویژه عید نوروز از اقدام مردم زردویی و فعالان فرهنگی و اجتماعی در برگزاری چنین برنامه هایی قدردانی کرد.
دیگر سخنران این آیین فرهنگی، دکتر سلطانی بود که در سخنانی به پیشینه مردم زردویی و قدمت و اصالت آنها اشاره کرد و گفت: ما قدردان این مردم هستیم که به خوبی رسالت فرهنگی و اجتماعی خود را در ارتباط با موضوعات فرهنگی ادا می کنند.
او با تشریح پیشینه نوروز و برپایی آتش افزود: در میان کُردها نوروز و آتش از جایگاه والایی برخوردار است.
دکتر قطب الدین صادقی کارگردان، نمایشنامه نویس و استاد تئاتر دانشگاه نیز گفت: نوروز جشن بزرگ کُردها است که دارای کارکردهای متعدد فرهنگی و اجتماعی متعددی است.
وی اظهار کرد: کُردها به مانند سایر مردمان ایران زمین با برپایی آتش به استقبال نوروز می روند و در سال نو با پوشیدن لباس نو، خانه تکانی و به جا آوردن صله رحم این کارکردهای اجتماعی و فرهنگی را عملی می کنند.
او برگزاری این مراسم را دفاع از هویت اسطوره ای فرهنگ دیرین ایران زمین دانست و از مردم زردویی قدردانی کرد.
صادقی، گریزی هم به چهارشنبه سوری زد و افزود: برپایی آتش در چهارشنبه سوری جزو سنت های مردم کُرد نیست و کُردها تنها شب نوروز را جشن می گرفتند.
او با انتقاد از ترقه بازی و انفجار نارنجک در چهارشنبه سوری از سوی برخی افراد گفت: این برنامه ها جزو رسوم و فرهنگ ما نیست و باید از چنین برنامه هایی دوری کرد.
ماموستا ئاسو از شاعران منطقه مهاباد نیز در این آیین از دولت تدبیر و امید به واسطه باز کردن فضای فرهنگی جامعه قدردانی کرد و گفت: امروز با عنایت دولت تدبیر و امید به راحتی می توانیم برنامه های فرهنگی برگزار کنیم و شعر بخوانیم.

**برپایی مراسم آتش نوروز در زردویی
در اساطیر ایران، پیدایش نوروز را به بر تخت نشستن جمشید پیشدادی نسبت داده‌اند اما در نزد کُردها، رأی غالب مربوط به داستان کاوه آهنگر و ضحاک می‌شود. هنگامی که کاوه بر ضحاک پیروز شد و مردم به مناسبت این پیروزی بر کوه‌ها آتش افروختند و دست در دست هم به شادمانی پرداختند و از آن زمان تاکنون کُردها هر ساله در اول بهار به بزرگداشت آن روز فرخنده، ‌آتش روشن می‌کنند و به شادمانی می‌پردازند.
این مراسم باستانی نیز هر سال در روستای زردویی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه برگزار می شود و مردم روستا فرا رسیدن آغاز سال جدید و بهار طبیعت را با روشن کردن مشعل های آتش و برگزاری مراسم های موسیقی و هه لپرکی (رقص کُردی) جشن می گیرند.
این مراسم سنتی پارسال با حضور گسترده مردم روستا و گردشگرانی از مناطق مختلف کشورمان در روستای زردویی برگزار شد و به دلیل نظم و امنیت و جذابیت و زیبایی آن مورد استقبال گسترده قرار گرفت و امسال در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

** قدمت مراسم ئاگر زردویی به دوران مادها بر می گردد
مدیرعامل شرکت آتورگه و از کارفرینان برتر ملی که بانی ثبت ملی مراسم ئاگر روستای زردویی است نیز در مورد مراسم این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از رسوم قدیمی و سنتی روستای زردویی، مراسم آتش بازی است که در تمام طول تعطیلات نوروز هر شب توسط اهالی روستا انجام می شود.
فریبرز عزیزی افزود: در این مراسم، اهالی روستا آتش را از پشت بام خانه خود به پشت بام خانه همسایه می اندازند و با این کار نور و روشنایی را به یکدیگر هدیه می دهند.
او گفت: قدمت مراسم آتش بازی در روستای زردویی به دوران مادها بر می گردد.
وی اظهار کرد: این مراسم که یکی از مراسم های کهن مناطق کُردنشین است که سال گذشته به صورت کامل و با رعایت جزییات در روستای زردوئی برگزار شد.
وی افزود: بعداز مراسم سال گذشته که مورد استقبال گسترده اهالی روستا و گردشگران قرار گرفت پیشنهاد ثبت آن را به اداره میراث فرهنگی پاوه دادم که بعد از تکمیل مستندات مربوطه و برگزاری چندین جلسه با همکاری و تلاش مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرستان پاوه این مراسم با نام 'ئاگر نوروز' زردوئی ثبت ملی شد.
سخنرانی در ارتباط با پیشینه نوروز و آیین های مرتبط با آن، قرائت اشعاری به زبان کُردی با موضوع نوروز و آتش، اجرای موسیقی کُردی و تجلیل و تقدیر از مسئولان دولتی و فعالان فرهنگی و اجتماعی روستای زردویی از دیگر بخش های این آیین بود.
روستای زردویی از توابع شهرستان پاوه با بیش از هزار و 400 تن جمعیت در فاصله 160 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.