اینجا گلستان است، مرکزی تازه تاسیس در پشت بیمارستان امام رضا (ع) نزدیک به کوهپایه...

وقتی که با احساسی مملو از ترس، نگرانی و شاید بحران روانی به بخش قرنطینه این مکان قدم گذاشتم در کمال ناباوری بافضایی کاملا عادی و حتی جوی آرام مواجه شدم.

اینجا همه پرسنل به لباس و گان ایزوله و دستکش مجهز هستند، پزشکان، پرستاران و پرسنلی که خانه و خانواده خود را رها کرده و برای جدال با یک ویروس ناخوانده بسیج شده اند.

بسیاری از آنان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشت مادی در این مرکز روز را به شب می گذرانند، گویی که همه مشکلات این راه پرفراز و نشیب را پذیرفته و می خواهند در چنین شرایطی که عرصه فراهم شده در خط فداکاری، جانبازی و رشادت نظام سلامت سهیم باشند.

در این بخش بیماران مشغول به استراحت هستند، به برخی دستگاه اکسیژن و به برخی دیگر سرم وصل است، همه آنان به دستکش و ماسک مجهز هستند و هرازچندگاهی بااستفاده از گوشی همراه با خانواده خود گفت و گو می کنند.

اتاق ها و بخش ها به صورت مستمر با دستگاه ها و پمپ های مخصوص ضدعفونی می شود و بسته بندی های غذایی در اختیار بیماران قرار می گیرد.

کارکردن در چنین شرایطی اوج فداکاری و شهامت است، با وجود تاکیدات بسیار بر عدم مراجعه مستقیم مردم به این مرکز، روزانه نزدیک به ۲۵۰ فرد مشکوک به  کرونا از شهرستان ها و دیگر استان های همجوار به بخش اورژانس گلستان مراجعه می شود، وظیفه پزشکان و پرستاران این است که از نزدیک به معاینه این افراد بپردازند و سعی بر آرام کردن آنان داشته باشند.

برخی از مراجعه کنندگان از پزشکان می خواهند که تنها با یک نگاه و معاینه جزیی تشخیص بدهند که آیا به این ویروس مبتلا شده اند یا خیر، بدیهی است که کارکردن در چنین وضعیتی، فشارهای روانی و جسمی متعددی به دنبال دارد و تنها باید صبور بود و در خط مقدم درمان ایستادگی کرد.

با این وجود روحیه و آرامشی که در پرسنل، پرستاران و پزشکان مشاهده می شود فوق العاده است و گپ های دوستانه با چاشنی مزاح که به زبان کردی آمیخته شده در بین آنان رواج دارد.

 خطر را به جان خریده ایم

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از گوشه ای از زحمات سیمرغ سپیدان درمان به گفت و گو با مدیرپرستاری بیمارستان گلستان پرداخت.

سیروس میرزایی در این باره اظهار داشت: پرستاران، پزشکان و پرسنل درمان نیز انسان هستند و طبیعتا نگرانی هایی دارند و از سوی دیگر هنگامی که تصمیم گرفتیم وارد این حرفه شویم پذیرفتیم باید با بسیاری از مسائل کنار آمده و آماده برخورد با آن را داشته باشیم.

 میرزایی ادامه داد: گاه برخی اطلاع رسانی ها برای افرادی که بر موضوع اشراف و تخصص کامل ندارند نگرانی هایی ایجاد می کند و در مقابل افرادی که نگرش تخصصی تری دارند می دانندکه اگر با موضوعات حاد به صورت علمی برخورد شود بسیاری از مسائل قابل کنترل خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت، از همین رو برای گریز از ترس و کاهش نگرانی ها اقدامات متعددی انجام شده و با همکاران و پرسنل گفتگوهای بسیاری شده است.

ترس از جان مانع از خدمت نشده است

وی اضافه کرد، بسیاری از پرستاران و پرسنل این بیمارستان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی مشغول به خدمت هستند و مشخص است که چنین افرادی که خطرپذیری کرده اند به مادیات چشم داشتی ندارند و از این بیماری باکی ندارند.

میرزایی یادآور شد، خوشبختانه جوی آرام و دوستانه در این مرکز درمانی مستقر شده و تاکنون پرستاری به دلیل نگرانی از این ویروس از ادامه خدمت منصرف نشده است.

این مسوول به پذیرش بیماران غرب کشور در بیمارستان گلستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: گاه روزانه ۲۵۰ بیمار ورودی داریم که این افراد معاینه می شوند و هرشخص براساس وضعیت بالینی که دارد از خدمات مرکز بهره مند می شوند، برخی ویزیت سرپایی و برخی بستری می شوند و همه نوع بیمار از خدمات استفاده می کنند.

به گفته وی، تاکنون نزدیک یک هزار و ۸۰۰ مراجعه کننده داشته ایم که تنها نزدیک به ۸۲ نفر بستری شده اند.

باید نگران بود

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود پرستار و پرسنل مواجه نیستید، ادامه داد: در آغاز کمبودهایی در این زمینه وجود داشت و پس از اعلام همکاری، از سراسر دانشگاه و بیمارستان ها یاری رسانی شد و اکنون مشکل خاصی در زمینه نیرو وجود ندارد.

وی در این خصوص که آیا ترسی که برخی از کرونا دارند به همان اندازه بزرگ است؟ گفت: بین ترس و نگرانی تفاوتی وجود دارد و باید نگران این بیماری باشیم چراکه قابل سرایت است و شیوع بالایی دارد با این وجود نباید اجازه دهیم که این نگرانی به ترس تبدیل شود چرا که نگرانی برای رعایت بهتر اصول بهداشتی است ولی ترس مانع از رفتار مناسب و پیشگیرانه می شود.

وی تاکید کرد، باید بیماری کروناویروس را جدی بگیریم و فاصله یک متری با دیگر افراد و اصولی که بارها گفته شده را رعایت کنیم و باید گفت که با ترس نمی توان این بیماری را کنترل کرد.

مثبت شدن با مرگ مساوی نیست

میرزایی ادامه داد: مردم بدانند که مثبت شدن بیماری کروناویروس به معنای مرگ نیست، براساس آمار جهانی افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند با مراقبت های بهداشتی و درمانی و قرنطینه های خانگی عموما بهبود می یابند به گونه ای که در روزهای گذشته افراد بهبودیافته ای از این بیمارستان ترخیص شده اند.

این مسوول ادامه داد: خوشبختانه تاکنون در میان پرسنل و کادر بیمارستانی موردی مثبت از ابتلا به کروناویروس نداشته ایم.

میرزایی یادآور شد، تعدادی از مردم گمان می کنند با مراجعه به این مرکز، پزشکان باید به راحتی بود و یا نبود ویروس را تشخیص دهند در صورتی که این امر نیاز به انجام آزمایش دارد و زمان می برد.

در ادامه رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به ایرنا، گفت: بیمارستان سوانح و ‌سوختگی گلستان در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه به طور کامل تخلیه شده و ۱۲ تخت آی سی یو، ۵۰ تخت بستری، سه اتاق عمل، مستقل بودن از بیمارستان امام رضا (ع) و در دسترس بودن گروه های مختلف تخصصی پزشکی از جمله مزیت های این بیمارستان است.

دکتر محمورضا مرادی با تاکید بر اینکه افرادی که دارای بیماری تنفسی هستند از ورود به جمع حتما خودداری کنند، گفت: بیماری کرونا علایمی مانند سرماخوردگی دارد اما در درصدی از افراد تشدید شده و به صورت تنگی نفس و آبریزش بینی ظاهر می‌شود که در نهایت ریه‌ها را درگیر و با تنگی نفس همراه است.

وی همچنین با یادآوری اینکه ضرورتی برای استفاده از ماسک توسط عموم‌ مردم وجود ندارد، افزود: بیماران و برخی پرسنل درمانی باید از ماسک استفاده کنند.

از مراجعات غیرضروری به اورژانس گلستان خودداری شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان گفت: امکانات کامل برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در کرمانشاه پیش‌بینی شده است.

بهمن روشنی افزود: افرادی که دارای علائم مشکوک به آنفلوانزا و کرونا هستند پس از مراجعه به مراکز درمانی در صورت تشخیص و بستری در بیمارستان گلستان مورد معالجه و پیگیری‌های درمانی قرار می‌گیرند.

او گفت: با توجه به شرایط موجود از همه همشهریان می‌خواهیم از مراجعات غیرضروری به اورژانس‌ بیمارستان و همچنین از ملاقات‌های غیر ضروری بیماران بستری در بیمارستان‌ها جدا خودداری نمایند.

در پایان سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اکنون ۷۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: تاکنون آزمایش‌ کرونا ۲۷ بیمار در استان مثبت اعلام شده که سه نفر از آنان فوت کرده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۳۱ نفر بیمار مشکوک به کوئید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۲۵۴ نفر از آنان ترخیص شده اند.

وی با بیان اینکه سامانه اینترنتی غربالگری کرونا در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: سامانه salamat.gov.ir به منظور غربالگری عمومی کرونا راه اندازی شده است و مردم می‌توانند با ورود به این سامانه و پاسخ به پرسش های موردنظر از وضعیت سلامت خود و نزدیکانشان باخبر شوند.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان کرمانشاه با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی توسط تمام شهروندان ضروری است، گفت: از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا از شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، از ابتدای شناسایی ویروس کرونای جدید در کشور تا ظهر جمعه ( ۱۶ اسفند) چهار هزار و ۷۴۷ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۱۲۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۹۱۳ تن هم از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.