«علیرضا برشاهی» روز چهارشنبه به ایرنا افزود: پس از زلزله سال ۱۳۹۶ راه دسترسی به بنای تاریخی طاق‌گرا واقع در مسیر جاده سرپل ذهاب به علت ریزش سنگ از کوه بسته شد و از سوی دیگر با توجه به اهمیت و ارزشمندی این اثر تاریخی نیاز به ساماندهی آن داشتیم تا گردشگران بیشتری را جذب آن کنیم.

وی تصریح کرد: براین اساس، ابتدای امسال توانستیم اعتبارات مناسبی را برای اجرای مرحله اول سامان‌دهی این اثر بگیریم و در تابستان عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: در این مرحله سامان‌دهی سنگ‌هایی که از کوه ریزش کرده بود، بازگشایی راه دسترسی به بنا، احداث سنگ‌فرش و محوطه‌سازی آن را انجام دادیم.

برشاهی افزود: پس از انجام گام اول سامان‌دهی، درخواست اعتبار لازم برای اجرای مرحله دوم را دادیم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این مرحله روشنایی و نورپردازی اثر و پاک‌سازی محوطه بنا را انجام می دهیم و خدماتی برای رفاه بیشتر گردشگران در محوطه این اثر ایجاد شود.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه اجرای مرحله دوم ساماندهی طاق گرا حدود یک ماه به طول خواهد انجامید، اعلام کرد: امیدواریم با مجموعه این اقدامات برای نوروز ۱۳۹۹ چهره‌ای متفاوت را از این اثر تاریخی عهد ساسانیان به گردشگران نشان دهیم.

طاق‌ گرا از بناهای تاریخی دوران ساسانیان و در مسیر جاده کرمانشاه به شهرستان سرپل ذهاب در گردنه پاتاق واقع شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.