علی مراد اکبری روز سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح های کشاورزی شهرستان قصرشیرین با تبریک دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: کرمانشاه یکی از استان های با پتانسیل بالا در بخش آب، خاک و انرژی است کشاورزی آن هم اکنون به فعل تبدیل می شود.

 وی اضافه کرد: از مجموع ۵۲ هزار هکتار سامانه گرمسیری، ۱۵ هزار هکتار آن زیر بار رفته و مابقی به علت تامین نشدن اعتبار از سوی وزارت نیرو منابع آبی آن تامین نشده است.

او اظهار داشت: ۱۱ هزار هکتاراز سامانه گرمسیری  نیز قرار است با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در قصرشیرین شاهد افتتاح پروژه آبیاری ۳۲۰ هکتاری با هشت میلیارد ریال اعتبار بودیم که ۶ میلیارد آن تسهیلات دولتی و ۲ میلیارد سهم آورده بخش خصوصی است.

اکبری گفت: استان کرمانشاه از استان های پیشرو در امر بهینه کردن سامانه های آبیاری تحت فشار است که اکنون ۸۰ هزار سامانه نوین آبیاری دارد و با اختصاص سهم ۳۶ درصدی، ۱۲ درصد از میانگین کشور آن که هم اکنون ۲۴ درصد است، بالاتر است و این نشان از عزم بهره برداران و مدیران برای بالابردن بهره وری آب است.

او افزود: طرح دیگر افتتاح ۵۰۰ هکتار گلخانه است که از بزرگترین طرح های غرب کشور است و هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که با پیش بینی درآمد سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومان می تواند نقش بزرگ و بی بدیلی ایفا کند.

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: این طرح می تواند به ازای هر هکتار ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کند و در مجموع پنج هزار نفر اشتغالزایی در منطقه ایجاد کند که امید است با کمک بخش خصوصی به بهره برداری برسد و بتواند افراد نیاز به شغل و متخصص را مشغول به کار کند.

 فرماندار قصرشیرین نیز گفت: با بهره برداری از منابع آبی و استفاده از ظرفیت آب سدهای منطقه، ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم این شهرستان به سامانه نوین آبیاری تجهیز می شود.

مرادعلی تاتار افزود: از مجموع این اراضی که به سامانه نوین آبیاری تحت فشار تجهیز شده، هم اکنون ۶ هزار هکتار آن آماده است و چهار هزار هکتار دیگر در دست اقدام است.

                                                              

وی اظهار داشت: هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن قابلیت صادرات دارد.

او ادامه داد: مرکبات، خرما و انگور از محصولات سرآمد منطقه است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.  
تاتار گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه ای با توجه به اینکه هم اکنون قصرشیرین دارای بیشترین سطح گلخانه های استان کرمانشاه و با هدف ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و همچنین توسعه بخش گردشگری در دست اقدام است.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
 با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

 قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.