سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۲۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

سفر جهانگیری به دماوند و فیروزکوه
معاون اول رئیس‌جمهوری امروز سفری به شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در غرب استان تهران داشت و به صورت ویدئو کنفرانس یک هزار و ۹۸۲ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی را در سراسر کشور افتتاح کرد. بهره برداری از شرکت دام گستر پیشگام (دانش‌بنیان) به عنوان مرکز اصلاح نژاد دام سبک با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان و بهره برداری از دو کارخانه دیگر در زمینه صنایع غذایی از دیگر برنامه‌های سفر اسحاق جهانگیری بود.
جهانگیری تقویت روحیه را مهمترین مولفه برای احیای صنعت و تولید خواند و این گلایه را مطرح کرد که «متاسفانه عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند، فقط آیه یاس می‌خوانند تا روحیه دیگران که کار می‌کنند را تضعیف کنند؛ در کارنامه‌ این افراد هم هرچقدر بگردیم شاید خشتی روی خشت نگذاشته باشند اما جز ایجاد مزاحمت برای دیگران و چوب لای چرخ کار عده‌ای که در حال کار کردن هستند گذاشتن، کار دیگری انجام نمی‌دهند.»

بازدید معاون رییس جمهوری از ۲ واحد دانش بنیان در قزوین
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جریان سفر خود به قزوین از ۲ واحد صنعتی دانش بنیان واز شرکت فالیزان و اوزن الکترونیک آزمان تولیدکننده سیستم های روشنایی و تصفیه کننده آب و نفت در شهرک صنعتی کاسپین ۲ بازدید کرد.
وی در بازدید از یک واحد تولیدی دانش بنیان در شهر صنعتی البرز قزوین بابیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان کشور با وجود تحریم‌ها به سرعت در حال توسعه و گسترش هستند، گفت: افزایش توان تولید و انبوه سازی شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد و دولت در این خصوص از این شرکت ها حمایت می کند.

افتتاح طرح توسعه ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان
در جریان سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به لرستان، طرح توسعه ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با زیربنای چهار هزار متر مربع و اعتبار چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.
غلامی در این سفر همچنین مرکز نوآوری دانشگاه لرستان را افتتاح کرد، این مرکز در زمینی به مساحت یکهزار و  ۴۰۰ متر مربع احداث و با اعتبار۳۵۰ میلیون تومان تجهیز شده که این اعتبار از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می شود.
وی بودجه پژوهش در برخی دانشگاه‎های کشور را حدود ۳۰ درصد اعتبارات برآورد کرد و با ابراز خرسندی از اینکه وضعیت علمی کشور مطلوب و شتاب خوبی گرفته، بیان کرد: در دیدار مقام معظم رهبری ایشان از وضعیت علمی کشور رضایت داشتند و تاکید کردند که نباید شتاب علمی کشور کاهش یابد.

۹ هزار خانوار در استان ایلام از نعمت آب برخوردار شدند
آئین افتتاح همزمان آبرسانی به ۹۱ روستای نقاط مختلف استان ایلام با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو در شهرستان دهلران برگزار شد که در اثر آن بیش از ۹ هزار خانوار به شبکه آبرسانی متصل شدند. این پروژه های آبرسانی با اعتبار ۳۵۴ میلیارد ریال در شهرستان های ایوان، ایلام، دره شهر، دهلران و چرداول، سیروان و مهران ایجاد شده اند.
به گفته وزیر نیرو از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۰ هزار و ۳۶۰ روستا به شبکه آبرسانی متصل شده اند.

امسال ۶۰۰ واحد صنعتی غیرفعال کشور به چرخه تولید بازگشت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در نیمه نخست امسال ۶۰۰ واحد صنعتی راکد و غیرفعال در سطح کشور فعال و به چرخه تولید بازگشت.
محسن صالحی‌نیا افزود: از مجموع ۱۰ هزار واحد کوچک و متوسط تولید غیرفعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی، فعال‌سازی یکهزار و ۳۵۰ واحد در سالجاری در دستورکار دولت قرار گرفت که نیمه نخست امسال ۶۰۰ واحد راکد با همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به چرخه تولید بازگردانده شد.

دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری در سفر به کرمانشاه اعلام کرد که هیات دولت با طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد.
وی همچنین بابیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه به بانوان و جوانان را سرلوحه کار خود قرار داده است، اظهارداشت: امروز موضوع ورزش و جوانان به عنوان یکی از مسائل مهم در ایران و جهان مطرح است و یکی از مهمترین دستاوردهای ملت ها محسوب می شود.

از گردنه جنگ اقتصادی عبور کردیم
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از گردنه جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه عبور کرده‌ایم گفت: طی ۶ ماه گذشته در بیش از دو سوم کالاها افزایش تولید داشته‌ایم و صنایع کشور در بخش‌های مختلف به غیر از خانواده خودرو و آلومینیوم امسال شاهد افزایش میزان تولید بوده‌اند.
به گفته رحمانی طی ۶ ماه نخست امسال صنایع غذایی ۱۵ درصد، فولاد خام ۶.۵ درصد، محصولات فولادی ۹.۳ درصد، مس ۱۸ درصد و کاشی و سرامیک ۶.۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

کلنگ زنی ۲ هزار واحد مسکونی محرومان در لرستان
محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز سفری به لرستان داشت و ضمن کلنگ زنی احداث ۲ هزار واحد مسکونی محرومان و افراد کم‎درآمد در این استان، وعده داد که تا هفته دولت سال آینده این واحدها تحویل متقاضیان می شود.
وی همچنین در بازدید از برخی مناطق سیلزده لرستان از جمله شهرستان چگنی، جاده خرم آباد - پلدختر و برخی روستاهای این شهرستان گفت: تاکنون سه هزار میلیارد تومان کمک از طریق دولت و تسهیلات در اختیار سیلزدگان لرستان قرار گرفته است.

ایمن سازی بیش از ۷۰ درصد مدارس کشور
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۲ فقط ۳۰ درصد مدارس کشور ایمن بودند گفت: امروز شاهد هستیم که بیش از ۷۰ درصد مدارس کشور ایمن سازی شده است.
مهرالله رخشانی‌مهر اظهار داشت: مهرماه سال گذشته حدود هفت هزار کلاس درس آماده و تحویل دانش آموزان شد و امروز با حمایت خیرین و دولت در شرایطی قرار گرفته ایم که میانگین سرانه فضاهای آموزشی در مدارس از یک و نیم متر قبل از انقلاب به ۵.۲۱ صدم افزایش یافته است.

معرفی مدارس نیازمند به بازسازی
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که سامانه‌ای در آینده رونمایی می‌شود که در آن نیازهای مدارس به بازسازی یا بهسازی برای مشارکت خیرین معرفی خواهد شد.
محسن حاجی‌میرزایی افزود:  از سازمان نوسازی خواسته‌ام سامانه ای را طراحی و همه نیازهای مدارسی که نیاز به بازسازی یا ایمن سازی دارند را در آن معرفی کند تا امکان مشارکت برای همه خیران فراهم شود، جامعه مبارک خیران بتواند دایره همراهان و همکاران خود را گسترش دهد و هر کس با هر سهمی حتی کوچک در احداث مدارس مشارکت داشته باشد.

حفاظت از تالاب‌ها ، اولویت دولت در حوزه محیط زیست
علی ارواحی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در حال حاضر برای بیش از ۳۰ تالاب کشور برنامه مدیریت زیست بومی تهیه و برخی از آنها اجرایی شده که نشان دهنده اولویت حفاظت از این زیست‌بوم‌ها برای دولت است.
تالاب های قوری‌گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در آذربایجان‌غربی، شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی‌گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان از جمله تالاب های دارای برنامه جامع مدیریت است.

آخرین خبرها از زائران اربعین
امروز استاندار ایلام از معکوس شدن روند تردد زائران اربعین در مرز مهران و آغاز موج بازگشت خبر داد و گفت: وضعیت ترافیکی اربعین در ۲ طرف مرزهای مهران و زرباطیه تا ۱۵ کیلومتری خاک عراق به دقت کنترل و رصد می‌شود.
سردار «حسن کرمی» فرمانده یگان‌های ویژه ناجا نیز در بازدید از مرزها گفت: یکی از اهداف یگان ویژه، تسهیل در خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی (ع) است و با انتظام بخشی زائران، جمعیت را از پایانه‌های مرزی تا گیت‌های خروجی مدیریت می‌کند.
با این حال سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راه کشور از افزایش سوانح رانندگی در این ایام بخصوص در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، ایلام و شهرهای در مسیر تردد زائران خبر داد و گفت: خستگی و خواب آلودگی عامل اصلی تصادفات رانندگی بوده است.

۲.۸میلیون زائر از مرزهای چهارگانه کشور به کربلا رفتند

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور گفت: ۲ میلیون و ۸۱۴هزار و ۱۵۹ زائر اربعین حسینی در ۱۵روز نخست ماه صفر از مرزهای چهارگانه خسروی در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه از خوزستان رهسپار کربلای معلی و نجف اشرف شدند.

سردار احمد نوریان  که از پایانه مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز بازدید می کرد ، افزود: در این مدت ۹۵۳هزار زائر اربعین از چهار مرز رسمی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران به کشور بازگشتند.
وی گفت: از مجموع ترددها،  ۵۶درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران ، ۲۵درصد از شلمچه ، ۱۱درصد از چذابه ، پنج درصد از خسروی و سه درصد از طریق مرزهای هوایی کشور به شهرهای مقدس عراق عزیمت کردند.

ارتش با تمام توان در خدمت زائران اربعین حسینی است

 فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور نیز در گفت و گویی اظهار کرد که ارتش با تمام توان در خدمت زائران اربعین حسینی است و در این رابطه ۳۰۰ تن از نیروهای خود را به طور مستقیم برای خدماترسانی به زوار درمرزهای خسروی و مهران پای کار آورده است.

امیرفرهاد آریانفر  افزود: مسئولیت در جناحین مرز با ارتش جمهوری اسلامی ایران و حوزه داخل پایانه مرزی مربوط به عبور و مرور زائران را  مرزبانی و ناجا پوشش می‌دهد.

وی اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی از یک ماه قبل از حرکت عظیم اربعین، نسبت به آماده سازی پارکینگ های اربعین برای خودروهای سواری به میزان ۴۰ هکتار و محل استقرار اتوبوس های ویژه جابجایی زائران اقدام کرد و همچنین بیمارستان صحرایی ارتش با امکانات بسیار عالی هم اکنون در مرز خسروی با ۲ اتاق عمل، ظرفیت پذیرش ۶۰ تخت بیمارستانی و امکانات دندانپزشکی، آزمایشگاه و رادیولوژی در خدمت زائران است.

به گفته امیر آریانفر هم اکنون بالن‌های پایش تصویری و دوربین‌های فوق پیشرفته در منطقه نصب شده است که این دوربین ها تا عمق ۱۵ کیلومتر داخل خاک عراق را پایش می‌کنند .

تامین آب از خزر و دریای عمان گران تمام می‌شود

 سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و مصرف بهینه آب در کشور گفت: انتقال آب از ۲ دریای خزر و عمان بسیار گران تمام می‌شود.

 دکتر محمد فاضلی در همایش کشوری سازگاری با کم آبی که در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای استان البرز برگزار شد، افزود: منابع آب را نمی توان از خارج وارد کرد و تامین آب از ۲ دریای خزر و عمان نیز پاسخگو نیست .

وی بیان داشت : اجرای طرح انتقال آب از ۲ دریای خزر و عمان تنها ۲ درصد آب مورد نیاز کشور تامین می کند، اگر قرار باشد که  این پروژه  تا ۲۰ سال آینده اجرایی شود بین ۲۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است یعنی هزینه انتقال هر متر مکعب آب ۴۵ هزار تومان تمام می شود.

فاضلی با بیان اینکه قرار است حدود یک میلیارد مترمکعب آب  از خزر و عمان به داخل کشور انتقال یابد، تاکید کرد که برای اینکه محیط زیست را نجات دهیم باید مصارف آب را کاهش داد چرا که در دنیا می توان مصرف کم داشت و در عین حال ثروت تولید کرد. اکنون میزان آب تجدید پذیر کشور حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که باید آن را مدیریت کرد. 

آبرسانی به موکب‌ها در ۴ شهر عراق بر عهده آبفای تهران است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در اظهاراتی گفت: امسال نصب و تجهیز شبکه آبرسانی به موکب‌ها و استقرار حمام برای زائران اربعین در ۴ شهر عراق شامل نجف، کربلا، سامرا و کاظمین بر عهده این شرکت است.

محمدرضا بختیاری در خصوص تشریح خدمات رسانی به زائران اربعین در عراق اظهار داشت: شبکه آبرسانی به موکب ها در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین توسط ۱۸۰ نیروی کارشناس این شرکت فعال شده است.

وی افزود: امسال یک هزار و ۱۰۰ سرویس حمام از جمله ۲۵۰ سرویس در نجف، ۳۰۰ سرویس در کربلا و بقیه سرویس ها در سامرا و کاظمین برای رفع نیازهای زائران تجهیز شده است.

بختیاری بیان داشت: همچنین۱۴ دستگاه خودرو سنگین شامل تانکر آب‌رسانی، واترجت برای دفع و شست‌ و شوی فاضلاب راه‌ها و نیز ۱۱ دستگاه بویلر برای گرم‌کردن آب در شهرهای نجف، کربلا ، کاظمین و سامرا مستقر شده‌اند.

گزارش های استان ها:

"یک روز به جای معلولان" گزارشی از مرکز بیرجند است که به مشکلات فراروی معلولان وضرورت مناسب سازی جامعه برای انها پرداخته است.

"دنیا را از سرانگشت آن‌ها ببینیم" از مرکز سمنان  ، "نابینایان می‌خواهند که دیده شوند" ازمرکز اراک ، "دنیای رنگارنگ نابینایان توانمند " از مرکز شیراز، "چشم ها را باید بست و آنها را جور دیگر دید" از مرکز قزوین، "روشن دلانی که عشق را نقش می‌زنند" از مرکز کرمان امروز به مناسبت روزجهانی نابینایان در ایرنا منتشر شد.

گزارشی باعنوان "خرمالوی مازندران قربانی هجوم مگس میوه مدیترانه‌ای" ازدفتر نوشهر درباره هجوم کم سابقه مگس مدیترانه‌ای به باغ های مرکبات به خصوص خرمالو است.

"سهم ناچیز سیب در سبد صادرات‌" از مرکز مهاباد نیز درباره نبود حمایت قانونی بخش دولتی از بازار سیب این استان می باشد.

میزگردی باعنوان "حمایت از فعالیت‌های حزبی موجب برگزاری انتخاباتی پرشور می‌شود" نیز از مرکز قم به موضوع شرکت حداکثری و پرشور مردم در عرصه انتخابات پرداخته است.

"۱۲۰۰ کیلومتر تا خط پایان" ازمرکز همدان نیز به طرح خط انتقال آب شرب از سد کلان پس از ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی آنپرداخته است.

"گذر از تولید سنتی نیاز بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد"  نام گزارشی از دفتر گچساران که به موضوع جایگزینی محصولات جدید متناسب با اقلیم منطقه پرداخته است.

۱۳۵۲/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.