در این روزهای گرم تابستان که نه بارندگی رخ می‌دهد و نه وزش باد چندان شدیدی داریم، در اکثر روزها غبار قابل توجه صبحگاهی  سطح شهر کرمانشاه را فرا می‌گیرد که به وضوح بر بالای شهر قابل رویت است.
به گزارش ایسنا منطقه کرمانشاه، این غبار که رنگی بین دودی و خردلی دارد از شمال تا جنوب شهر امتداد دارد و غلظت آن اوایل صبح بیشتر است، اما هرچه که به میانه روز نزدیک می‌شویم از غلظت غبار کاسته شده و از صبح روز بعد دوباره این شرایط تکرار می‌شود.
اگرچه همواره "ریزگردها" به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای شهر کرمانشاه مطرح است، اما این غبار ناشی از وجود ریزگردها نیست، چون ریزگردها رنگ متفاوتی دارند، به این زودی در میانه روز از بین نمی‌روند و هر روز هم مشاهده نمی‌شوند.
آذر ولی زاده معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، درباره غباری که بسیاری از صبح‌ها در سطح شهر کرمانشاه مشاهده می‌شود، گفت: این غبار ناشی از وارونگی هوا طی شب است که باعث می‌شود هوای سنگین و آلوده روی شهر باقی بماند.
وی ادامه داد: به علاوه کوه‌هایی که اطراف شهر وجود دارد مانع از پراکندگی این هوای آلوده از سطح شهر می‌شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه با طلوع آفتاب و گرم شدن هوا این غبار از سطح شهر شکسته می‌شود، افزود: البته ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به طور مرتب و آنلاین میزان آلودگی را سنجش می‌کنند و این غبار فراتر از میزان استاندارد نیست.
به گفته این مسئول، میزان گازهای اصلی از جمله منوکسید کربن، ازن، ساکس و ناکس(اکسیدهای گوگرد و نیتروژن) به طور مستمر پایش می‌شود و در این روزهایی که غبار صبحگاهی داشتیم این گازها شرایط قابل قبولی داشته است.
ولی‌زاده اضافه کرد: هر زمان که هوا وارد مرحله ناسالم شود، اطلاع رسانی لازم برای مردم صورت خواهد گرفت.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه مهمترین عامل تولید آلودگی شهر کرمانشاه را نیز ناشی از خودروها دانست و تاکید کرد: متاسفانه کرمانشاه از جمله شهرهای با میانگین عمر بالای خودروها در کشور است. همچنین سوخت مصرفی و یا وضعیت موتور خودروها نیز به آلودگی وسایل نقلیه دامن می‌زند.
ولی زاده با بیان اینکه مشکلی از نظر آلودگی صنایع نداریم، گفت: سخت‌گیری قابل توجهی نسبت به آلایندگی صنایع اعمال می‌شود و هیچ سالی به اندازه دو سال اخیر اخطار و پلمب صنایع آلاینده را نداشته ایم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.