به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر خسروانی روز یکشنبه در همایش دهیاران استان کرمانشاه با اشاره به تخصیص یک و نیم میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستاییان گفت: این مبلغ با سهم بانک ها تجمیع شده و به صورت وام های چهار و 6 درصد به روستاییان پرداخت می شود که لازم است دهیاران استان برای جذب این اعتبار تلاش ویژه ای کنند.
او با بیان اینکه ایجاد درآمد برای روستا از اهداف و وظایف دهیاری هاست، گفت: یکی از راه های درآمدزایی این است که روستاهای تولید کننده از خام فروشی محصولات خود خودداری و برای آنها ارزش افزوده ایجاد کنند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه گفت: امور مربوط به روستاهای کشور که قبلا توسط دولت مدیریت و اداره می شد، اکنون توسط 120 هزار عضو شورای روستاها در 37 هزار نهاد دهیاری انجام می شود که شامل خدمات عمرانی، نظافت و زیباسازی و اشتغالزایی است.
خسروانی همچنین از نمایندگان مجلس خواست که برای تخصیص اعتبار سه هزار و 200 میلیارد تومانی دهیاری ها به بودجه 98 تلاش کنند.

** در باره تسهیلات اشتغالزایی روستایی اطلاع رسانی شود
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش در پاسخ به درخواست خسروانی گفت: این اعتبار در مجلس تصویب شده و درسال 98 به دهیاری ها تخصیص پیدا می کند.
احمد صفری، نداشتن امنیت شغلی و نپذیرفتن تضمین های بانکی برای دریافت تسهیلات را از دیگر مشکلات دهیاران استان کرمانشاه دانست و خواستار پیگیری استاندار برای رفع آنها شد.
صفری همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار اطلاع ‌رسانی و توجیه روستاییان برای پیگیری و دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی شد و گفت: این تسهیلات به رونق روستاها کمک بزرگی می کند.
تبلیغ و معرفی مناطق دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه، ضرورت ارتباط نزدیکتر مسئولان استانداری با دهیاران، استعداد یابی و شناسایی ظرفیت های بالقوه در روستاها و پیگیری و اجرای طرح سامانه سردسیری از دیگر موضوعاتی بود که صفری در سخنان خود با آنها اشاره کرد.

** مشکلات دهیاران
حسینی، دهیار روستای «نسمه» از توابع شهرستان پاوه نیز در این مراسم گفت: هر ماه یک شغل و یک طرح جدید در این روستا ایجاد می‌شود و کار و فعالیت در نسمه اجتماع محور و به دست مردم است.
وی نداشتن امنیت شغلی و پاره وقت بودن بیمه بخشی از دهیاران را از مشکلات دهیاران استان دانست.
مریم امیری، دهیار روستای «سیاه کمر» بخش مرکزی کرمانشاه نیز بر ضرورت استفاده از تخصص مردم محلی و دهیاران در برنامه ریزیها، ایجاد اشتغال پایدار با مشارکت مردم و همکاری دستگاه ها، راه اندازی کارگاه های تولیدی در سرفصل اعتباری دهیاران، دادن اعتبار به صندوق خرد روستایی، ایجاد امنیت شغلی برای دهیاران و افزایش ساعت کاری آنها در قراردادها و پرداخت بیمه کامل دهیاران را به عنوان مهمترین نیازها و مشکلات دهیاران استان مطرح کرد.

** تقدیر از دهیاران برتر
در پایان این همایش لقمان برون سرا، فرهاد فتاحی، علی یاور شورچه، فریبرز جمشیدی، فریده قیطانی، اسماعیل نورمحمدی، برهان فرجی و مریم السادات حسینی به ترتیب از روستاهای بالانسوب شیرمحمد، کنهر، شورچه، دوریت، پیرحیاتی سفلی، باقرآباد علیا، فولادی سفلی و دولت آباد علیا به عنوان نفرات برتر آزمون مکاتبه ای دهیاران استان کرمانشاه تقدیر شدند.
استان کرمانشاه هزار و 660 دهیار دارد.
در همایش دهیاران استان کرمانشاه در تالار بعثت این شهر، جمع زیادی از دهیاران، بخشداران، فرمانداران و مدیران ارشد استان و استانداری حضور داشتند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 14 شهرستان، 32 شهر و بیش از 2 هزار و 622 روستای دارای سکنه دارد که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت آن است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.