به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرادعلی تاتار روز یکشنبه در حاشیه تقدیر از کارکنان گمرک پرویزخان با حضور در این مرز بین المللی و رسمی با اشاره به روز گمرک ، افزود: پرویزخان از مهمترین مرزهای ایران با عراق است که بیشترین حجم مبادلات غیرنفتی کشورمان از این مرز به عراق صادر می شود.
وی اظهار داشت: به منظور رونق هرچه بیشترمرز رسمی پرویزخان و تسهیل در امر صادرات کالا، طرح جامع توسعه مرز پرویزخان با 70 میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شده که در مرحله اول آن زیرساخت های موجود در این مرز با 40 میلیارد تومان توسعه می یابد.
سرپرست اداره کل مرز رسمی پرویزخان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و 169 هزار و 465 تن کالا به ارزرش 740 میلیون و 620 هزار و 506 دلار از مرز پرویزخان به عراق صادر شده است.
شهرام تجری افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و 431 هزار و 974 تن کالا به ارزش 536 میلیون و 536 هزار و 974 دلار از مرز پرویزخان به عراق ترانزیت شده است.
وی، بیشترین کالاهای صادر شده از ابتدای امسال تاکنون را شامل تره بار ، مصالح ساختمانی ، کاشی و سیمان بیان کرد.
این مسئول همچنین میزان واردات کالاهای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون 9را هزار و 621 تن کالا به ارزش هفت میلیون و 701 هزار و 286 دلار اعلام کرد.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان است که با داشتن 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی اکنون به مرکزی برای فعالیت های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.
اکنون روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله میوه و تره بار، خشکبار، لوازم و مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.
همچنین در این مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران اسلامی می شود.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین مرز کشور شناخته شده است.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.