کردستان یکی از استان های غنی به لحاظ تولید محصولات کشاورزی، باغی، جنگلی و معدنی است اما بخش زیادی از محصولات تولید شده به صورت خام از استان خارج می شود.
تبدیل و فرآوری محصولات خام به تولیدات دیگر می تواند ضمن افزایش درآمد سرانه و توسعه اقتصادی، مشکل بیکاری را در این استان رفع کند.
کردستان به سبب داشتن منابع آب و خاک غنی از نظر تولید محصولات کشاورزی و باغی یکی از استان های توانمند بوده و مقام نخست تولید توت فرنگی، دوم انگور دیم، سوم نخود، چهارم گندم و پنجم سیب زمینی کشور را به خود اختصاص داده است.
هر چند تاکنون تنها 10 درصد از مجموع یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های زراعی کردستان به صورت آبی کشت می شود (میانگین کشوری اراضی آبی 40 درصد است) اما با این وجود هم 27 درصد ارزش افزوده و 30 درصد اشتغال کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.
در بخش محصولات باغی نیز وجود 38 هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از 320 هزار تن انواع محصولات باغی در کرستان دارای پتانسیل خوبی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش بوده که تاکنون به دست فراموشی سپرده شده است.
در کنار این همه قابلیت بخش کشاورزی و باغی کردستان (در حدود 2 میلیون تُن در سال) عمده محصولات مازاد بر نیاز استان به صورت خام به استان های دیگر ارسال و در آنجا فراوری و به تولیدات جدیدتری تبدیل می شود.
در بحث محصولات جنگلی نیز کردستان با داشتن 374 هزار هکتار جنگل یکی از استان های توانمند از نظر محصولات غیرچوبی بوده و سالانه چندین تُن انواع محصولات شامل کتیرا (چهار تُن)، شیره سقز (25 تُن) و مازوج (گال بلوط) در این استان تولید می شود.
به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان بخش عمده از تولیدات جنگلی نیز به صورت خام به خارج از کشور صادر و یا به استان های دیگر فرستاده می شود.
از نظر ذخایر معدنی نیز کردستان دارای 600 میلیون تن ذخایر معدنی است که هم اکنون 384 معدن در استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری است.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما هم اکنون 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود.
وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
بدترین پدیده در زمینه معدن داری، خام فروشی است و این مساله ضربه زیادی را به منافع ملی و استانی وارد می کند و هیچ ارزش افزوده ای را برای استان به بار نخواهد آورد.
یکی دیگر از قابلیت های کردستان وجود جمعیت فعال و تحصیلکرده در این استان است که اکنون 70 هزار دانشجو در دانشگاه های کردستان مشغول تحصیل هستند و از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری این استان،411 هزار و 255 نفر معادل 25 درصد (یک چهارم) جمعیت را افراد زیر 30 سال تشکیل می دهند.
این قابلیت جمعیتی نیز نشان می دهد در صورتی که سرمایه داران در بخش صنایع این استان سرمایه گذاری کنند در آینده با مشکل نیروی کار بومی مواجه نخواهند بود.
یکی دیگر از پتاسیل های کردستان در زمینه دسترسی به منابع آب است که اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 12 طرح در حال بهره برداری، هشت طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی در استان وجود دارد.
علاوه بر این بارش ها سالانه در کردستان بطور میانگین 540 میلی متر (2 برابر میانگین کشور) دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد مترمکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آب های کشور) و سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
اینها گوشه ای از قابلیت های استان کردستان در بخش تولید و مقوله های مرتبط با این بخش است که با توجه موقعیت جغرافیایی و داشتن 227 کیلومتر مرز با کشور عراق و سالانه بیش از 6 میلیارد دلار مراودات رسمی در بازارچه های مرزی استان، پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی و یافتن بازارهای خارج از کشور نیز دارد.
نکته قابل تامل این است برخی از کالاهای مصرفی در کردستان از مواد اولیه استان پس از فرآوری در دیگر استان ها با چند برابر قیمت دوباره وارد استان می شود.
لازم است مسئولان کردستان برای جلوگیری از خام فروشی تولیدات استان تمام توان و انرژی خود را بکار گرفته و با راه اندازی صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در بخش های مختلف و اعطای امتیازات ویژه و تسهیلات بانکی به سرمایه داران در راستای تحقق این امر تلاش کنند.
خبرنگار ایرنا سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.