به گزارش خبرنگار ایرنا امیر قادری روز پنجشنبه در نشسشت کارگروه تخصصی اشتغالزایی کردستان افزود: بانک ها هم دلایلی برای این سختگیری ها بیان می کنند اما باید ساز و کار مشخصی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: وقتی سرمایه گذاری در روستا انجام می شود کمتر کسی می تواند برای دریافت تسهیلات از بانک، وئائق ملکی شهری ارائه دهد.
وی اظهار کرد: 693 میلیارد و 85 میلیون ریال از طریق کارگروه اشتغال طرح به بانک ها معرفی شده است که 260 میلیارد ریال آن توسط بانک ها رد شده است.
** مدیر بانکی که به کارگروه اشتغال اهمیت نمی دهد شایسته این سمت نیست
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این کارگروه با اشاره به عدم حضور مدیران برخی از بانک ها گفت: مدیر بانکی که اهمیت کارگروه اشتغال را درک نمی کند شایستگی حضور در این مسند را ندارد.
حسین فیروزی با بیان اینکه پرداخت 50 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک قابل پذیرش نیست، افزود: بانک ها باید با تعریف کارگروهی تکلیف طرح ها و پروژه هایی که در سامانه ثبت شده است را مشخص کنند.
وی اضافه کرد: ثبت تنها 118 طرح در سامانه کارا با 510 میلیارد ریال نشان می دهد که عملکرد دستگاه های مختلف هم قابل دفاع نیست.
وی هدف از پرداخت تسهیلات را تامین منابع مالی طرح هایی دانست که منجر به اشتغال می شود و گفت: هدف تزریق پول در جامعه و کمک های مقطعی نیست.
**بیش از 2 هزار نفر برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی ثبت نام کرده اند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هم در این کارگروه با اشاره به اینکه سهم تسهیلات اشتغالزایی روستایی کردستان 2 هزار و 600 میلیار ریال است گفت: 2 هزار و 157 نفر متقاضی تسهیلات اشتغال روستایی استان در سامانه کارا ثبت نام کردند.
برهان صلواتی با بیان اینکه در کل 12 هزار میلیارد ریال برای معرفی به بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است افزود: در حال حاضر 118 طرح به مبلغ 510 میلیارد ریال در کارتابل بانک ها برای پرداخت تسهیلات وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بانک ها پرداخت تسهیلات را منوط به ثبت در سامانه نکنند، اظهار کرد: بانک کشاورزی بدون اینکه منتظر ثبت سامانه باشد پرداخت تسهیلات به طرح هایی که به این بانک معرفی شده را آغاز کرده است.

** 50 درصد از سهم تسهیلات استان جذب شده است
مدیر دفتر امور روستایی استانداری کردستان هم گفت: طرح هایی به مبلغ 600 میلیارد ریال به بانک ها ارائه دادیم که 200 میلیارد ریال آن به دلیل مشکلاتی همچون وثیقه رد شد.
کوروش مرادی افزود: 200 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات از سوی بانک به تصویب رسید که 140 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه 50 درصد از سهم تسهیلات استان جذب شده است، اضافه کرد: 200 میلیارد ریال از 600 میلیارد ریال اولیه معرفی شده به بانک ها هم در دست بررسی است و گفته اند تا قبل از پایان سال تکلیف آنها مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون وثائق مختلی را می توان از روستاییان دریافت کرد، از بانک ها خواست بر این تاکید نکنند که حتما 50 درصد وام باید وثیقه ملکی شهری باشد.
**نگاه یارانه ای به تسهیلات اشتغالزایی
کارگزار توسعه اشتغال کردستان هم در این کارگروه گفت: در کمیته فنی، میزان تسهیلات لازم برای طرح های اشتغالزایی را کاهش می دهند در حالیکه در مواردی حتی نیاز به 2 برابر تسهیلاتی وجود دارد تا طرح راه اندازی شود.
رئوف رحیمی افزود: توجیه آنها نیز مبنی بر این است که باید اعتبارات کمتری پرداخت شود تا این تسهیلات به همه متقاضیان برسد.
وی اظهار کرد: نباید نگاه یارانه ای به این اعتبارات وجود داشته باشد چرا که با اختصاص ندادن اعتبارات لازم طرح ها پا نمی گیرد.
وی گفت: قیمت تمام شده تسهیلات بیشتر از 25 درصد است و این موجب شده است بسیاری از متقاضیان که قبلا به آنها گفته شده بود قیمت تمام شده 17 درصد است از گرفتن تسهیلات پشیمان شوند.
وی بر ضرورت بررسی پس از فعال شدن طرح ها تاکید کرد و افزود: بانک ها فقط بر پولی که پرداخت می کنند نظارت می کنند اما ملاحظات نهایی و بررسی های بعد از فعال شدن طرح وجود ندارد.
6108/3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.