به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا میرزایی روز دوشنبه در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان در سال 96 اظهار کرد: این باندها محموله های بزرگی حمل می کردند که با هوشیاری نیروهای انتظامی و مرزبانی شناسایی و محموله ها کشف و ضبط شد.
وی به قاچاق محصولات دخانی در 9 ماه گذشته از سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: 66 میلیون و 91 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در این مدت کشف و ضبط شد که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش دارد.
میرزایی تاکید کرد: از این مقدار، 36 میلیون نخ سیگار با مجوز قضایی معدوم شد و مابقی نیز در صورت نداشتن قابلیت برای صادرات، امحا خواهد شد.
وی از کشف پنج میلیون و 170 هزار 461 قلم کالای آرایشی، بهداشتی قاچاق در کردستان طی سال جاری و افزایش 304 درصدی آن نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و گفت: در این مدت، سه میلیون و 590 هزار و سه قلم داروی قاچاق نیز کشف و ضبط شد که 56 درصد بیشتر از کشفیات مدت مشابه سال گذشته است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان آمار کشفیات تلفن همراه قاچاق در سال 96 در این استان را 30 هزار و 937 دستگاه اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به سال 95، سه درصد کاهش نشان می دهد.
میرزایی اضافه کرد: کشفیات قاچاق سوخت در این مدت، 314 هزار و 386 لیتر بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه امسال 50 هزار و 976 دستگاه تجهیزات دریافت ماهواره نیز کشف شده است، یادآور شد: این میزان نسبت به سال 95، یک درصد افزایش دارد.
میرزایی میزان کشفیات البسه قاچاق در سال جاری را 400 هزار و 867 ثوب اعلام کرد و گفت: این آمار 26 درصد از کشفیات سال گذشته کمتر است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یادآور شد: 115 هزار و 55 دستگاه لوازم صوتی تصویری قاچاق در 9 ماهه گذشته در استان کشف و ضبط شد که بیان کننده افزایش 64 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 95 است.
به گفته میرزایی، کشفیات لوازم خانگی 2 هزار و 193 دستگاه بود که در مقایسه با سال گذشته هشت درصد کمتر شده است.
وی کشفیات احشام و پارچه قاچاق در کردستان را در سال 96 به ترتیب سه هزار و 759 راس و 42 هزار و 85 متر اعلام کرد و گفت: کشفیات احشام 10 درصد و کشفیات پارچه 66 درصد کاهش داشته است.
میرزایی تعداد باندهای متلاشی شده قاچاق استان در سال جاری را 46 فقره اعلام کرد و یادآور شد: این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته، 2 درصد افزایش دارد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان از کشف 37 کیلوگرم طلا و جواهر قاچاق در کردستان در 9 ماهه گذشته نیز خبر داد و اضافه کرد: ارزش ریالی این میزان قاچاق، 55 میلیارد ریال بوده است.
** طرح تجمیع بازارچه های مرزی در دست بررسی است
میرزایی با بیان اینکه واردات کالا در معابر کولبری به صورت سازمان یافته انجام نمی شود، افزود: طبق مصوبه دولت، قرار است که معابر کولبری حذف، بازارچه های مرزی تجمیع و کار واردات فقط در 2 بازارچه باشماق و سیرانبند انجام شود.
وی اجرای این طرح را سودمند دانست و گفت: در واقع کولبری حذف و به جای آن کولبران به وارد کننده خرد کالا تبدیل می شوند و واردات کالا را به صورت ضابطه مند انجام می دهند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان تاکید کرد: وارد کنندگان کالا می توانند کالاهای وارداتی را به هر منطقه ای در کشور انتقال و به فروش برسانند.
میرزایی با اشاره به اینکه در کل کشور سالانه 9 هزار میلیارد ریال مجوز واردات کالا وجود دارد، ادامه داد: سهم کردستان از این مقدار، 18 درصد و حدود یک هزار و 750 میلیارد ریال است.
وی یادآور شد: در چند روز آینده جلسه ای با حضور استاندار برای تصمیم گیری در ارتباط با فعالیت های کولبری و بازارچه های مرزی خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، کردستان از استان های مرزی کشور بوده که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه، یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.
خبرنگار: وریا کرمی *8 انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.