به گزارش خبرنگار ایرنا، دانش آموزان کردستانی به خاطر اینکه فردا پنجشنبه مدارس تعطیل است، آیین شه و چله (یلدا) را کمی زودتر از وقت معمول آن در چهارشنبه 29 آذر به جای آخرین روز پاییز برگزار کردند.
حال و هوای بیشتر مدارس کردستان امروز متفاوت تر بود و بیشتر دانش آموزان و معلمان کردستانی امروز با پوشش های محلی کُردی به مدارس رفتند.
البته برای آماده سازی کلاس ها و سالن های مدارس والدین از روز گذشته آماده سازی های لازم را انجام داده بودند و با خریدهای ویژه این آیین سعی کرده بودند که روزی به یادماندنی را برای دانش آموزان خود به یادگار بگذارند.
دلمه، ذرت های بوداده، انارهای دانه دانه شده، گردو، بادام، سنجد و کیک یلدا با رنگ هندوانه روی میزهای مخصوص به نام کرسی در کنار سماورهای زغالی و فانوس های قدیمی خودنمایی می کرد.
مدیر دبستان پسرانه فجر سنندج در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مدتی قبل این برنامه شاد را برنامه ریزی کرده بودیم و از والدین دانش آموزان خواسته بودیم که برای برپایی این آیین مدرسه را یاری کنند.
صبری رشیدی گفت: فضای رقابتی در بین والدین کلاس های این مدرسه ایجاد شده و هر کلاس برای خودشان تدارک وسایل خاص را داده اند.
وی اضافه کرد: این برنامه با هدف آشنایی دانش آموزان با فرهنگ، آداب و سنن قدیمی و آیین های شه و چله برگزار می شود.
کارشناس ارزیابی ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج نیز در حاشیه بازدید از این آیین به ایرنا گفت: برگزاری آیین شه و چله در مدارس نقش مهمی در فراهم کردن محیطی بانشاط دارد.
منصور محمدی افزود: برگزاری این آیین ها در نهادینه کردن همکاری بیشتر اولیا و مربیان هم نقش دارد و می تواند این تعامل را بیشتر کند.
وی اضافه کرد: این آیین امروز در بسیاری از مدارس استان برگزار شده و دانش آموزان استقبال بسیار خوبی از آن کردند.
یکی از دانش آموزان پایه سوم دبستان آموزگار سنندج نیز گفت: امروز یکی از شادترین روزهای سال تحصیلی در مدرسه ما بود.
نازنین سهرابی افزود: برپایی این آیین توانسته تا حدودی خستگی سه ماه سال تحصیلی را از تن ما بیرون بیاورد.
در پایان این آیین در هر مدرسه ای یک کلاس به عنوان کلاس برتر آیین شه و چله انتخاب شده و با اهدای لوح از معلم و اولیای دانش اموزان آن کلاس تقدیر می شود.
در پایان مراسم که اغلب با دف نوازی و 'هه لپرکی' (رقص کُردی) همراه است، اقلام شه و چله و هدایایی به دانش آموزان هدیه می شود.
شه و چله (شب یلدا) یکی از آیین های قدیمی و سنتی در ایران است که در آخرین شب پاییز برگزار می شود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
3020/ 6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.