به گزارش ایرنا، محمد دره وزمی روز یکشنبه در چهل و پنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان اظهار کرد: از این تعداد واحد ثبت نام کننده در سامانه، 142 واحد تولیدی با مبلغ تسهیلات 2 هزار و 229 میلیارد ریال مربوط به بخش صنعت و 371 واحد تولیدی با مبلغ 949 میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.
وی با بیان اینکه از این تعداد، پرونده 301 واحد در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان مورد بررسی قرار گرفته و به بانک های عامل معرفی شده است، افزود: 74 پرونده از این تعداد، مربوط به بخش صنعت و 227 مورد نیز سهم بخش کشاورزی است.
دره وزمی مبلغ مورد نظر برای پرداخت تسهیلات به این 301 واحد تولیدی را 848 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: حدود 2 درصد از واحدهای معرفی شده به بانک ها، از تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت بهره مند شده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به ثبت نام واحدهای تولیدی استان در سامانه بهین یاب برای دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی تاکید کرد: تاکنون در بخش صنعت 67 واحد تولیدی به ارزش 16 هزار و 131 میلیارد ریال ثبت شده اند که فقط هشت مورد به ارزش 78 میلیارد ریال در کمیته بررسی برای معرفی به بانک ها، تایید شده است.
وی یکی از دلایل عمده تایید تعداد اندک واحدها برای دریافت این تسهیلات را عدم استقبال بانک ها دانست و گفت: شعب بانکی در استان، پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی را منوط به تایید بانک های عامل خود در تهران کرده اند.
دره وزمی خواستار حمایت و همکاری بیشتر شعب مختلف بانک در استان کردستان در راستای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی شد.

** پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی 60 درصد مرغداری های کردستان توسط بانک کشاورزی
مدیر شعب بانک کشاورزی استان کردستان در این نشست گفت: بانک کشاورزی تسهیلات بازسازی و نوسازی بیش از 60 درصد مرغداری های این استان را با پرداخت تسهیلات انجام داده است.
اسعد فهیمی با اشاره به اینکه طرح های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی مشکلی برای دریافت تسهیلات ندارند، افزود: ارائه تسهیلات به مرغداری هایی که ظرفیت تولید خود را افزایش داده اند اکنون دارای مشکل است که امیدواریم رفع شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته بانک کشاورزی 32،7 درصد از تعهدات خود را به واحدهای تولیدی کشاورزی پرداخت کرده است، اضافه کرد: تسهیلات سرمایه در گردش براساس هزینه جاری واحدهای تولیدی پرداخت می شود.
فهیمی تعامل سازمان جهاد کشاورزی با بانک کشاورزی را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی این بانک، عدم حضور 103 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات است.
مدیر شعب بانک ملی کردستان هم در این نشست پیشنهاد داد که کارشناسان بانک های عامل و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی با یکدیگر مشورت کرده و واحدهایی را برای پرداخت تسهیلات معرفی کنند که توجیه اقتصادی داشته باشند.
عبدالله کاردانی رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز با بیان اینکه به واحدهای تولیدی شن و ماسه تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت نمی شود، اظهار کرد: نیاز است بانک ها برای کمک به واحدهای تولیدی که ساخت بخش کوچکی از آن تا آغاز فعالیت باقی مانده، با پرداخت تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند.
در ادامه این جلسه مشکلات و موانع سر راه تولید شرکت زرین بنا پارسیان، بررسی و مصوب شد برای کمک به طرح توسعه و راه اندازی ماشین آلات جدید این شرکت، بانک ملی در ازای دریافت وثیقه (سفته) 30 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کند.
واحد تولیدی دیگری که مشکلاتش در این جلسه بررسی شد، شرکت مهرپویش آوالان بود که مقرر شد نرخ سود 24 درصدی تسهیلاتی که بانک ملت در سال 90 برای این شرکت مصوب کرده بود مورد تجدید نظر قرار گرفته و نتیجه آن به دبیرخانه کارگروه اعلام شود.
رفع مشکل کشتارگاه صنعتی مرغ کامیاران از دیگر بحث های مطرح شده نشست امروز کارگروه رفع موانع تولید استان کردستان بود که تعطیلی آن به دلایل زیست محیطی و بدهی بانکی عنوان و مقرر شد بانک صادرات بدهی های این واحد را جزو کمتر از یک میلیارد ریال در نظر گرفته تا شامل بخشودگی جرایم دیرکرد شود.
آخرین طرحی که در کارگروه مطرح شد، نیاز به سرمایه در گردش مجتمع خدماتی رفاهی نگین زاگرس بود که در نشست مصوب شد بانک سپه با توجه به پیشرفت بالای 60 درصدی فاز اول این مجتمع 60 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار آن قرار دهد.
هم اکنون در استان کردستان 790 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد 655 واحد فعال و نیمه فعال هستند.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.