به گزارش ایرنا؛ دکتر شهین یاراحمدی روز سه شنبه در جلسه غربالگری بیماری تیرویید نوزادان در جمع کارشناسان مسئول برنامه کم کاری تیروئید نوزادان سراسر کشور در سالن کنفرانس هتل شادی سنندج افزود: از ابتدای اجرای برنامه غربالگری بیماری تیرویید در کشور تاکنون میلیون ها نوزاد غربالگری شده و تعداد بسیاری بیمار CH تشخیص داده شده و تحت درمان و مراقبت های بعدی قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه غربالگری بیماری تیرویید نقش مهمی در سلامت هوش و جسم کودکان دارد افزود: امید است با تدوین برنامه های راهبردی و اجرایی کردن آنها این بیماری شناسایی و درمان شود.
وی با اشاره به استاندارد سازی سامانه الکترونیکی سیب، حل مشکلات این سامانه را نیازمند تسلط و مهارت کامل در زمینه کار با این سامانه و برنامه خطرسنجی و تغییر الگوی این برنامه عنوان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به تاثیرات زیانبار بیماری تیرویید بر مغز نوزادان و ایجاد عقب ماندگی ذهنی مادام العمر در کودکان گفت: برنامه غربالگری و شناسایی علل و مداخله‌های بموقع برای پیشگیری از عوارض مختلف و درمان به موقع این بیماری مهمترین برنامه های وزارت بهداشت است.
دکتر فرزام بیدارپور افزود: کردستان بعنوان پنجمین استان کشور در زمینه اجرای این برنامه در سال 1384 بوده و با اجرای این برنامه تاکنون جان بیش از هزار و 20 کودک نجات داده شده است.
وی با بیان اینکه برآورد شده این اختلال به میزان بروز یک در هزار تولد زنده در کشور اتفاق بیفتد، گفت: این آمار بویژه در سال گذشته در استان کردستان به میزان سه برابر شاخص کشوری که 2.7 بوده افزایش یافته و سالی حدود هفت تا هشت مورد شناسایی و گزارش می شود.
وی افزود: امید است با همکاری اساتید مجرب در این زمینه از سراسر کشور علل بیماری در استان ریشه یابی شود.
ارائه گزارش وضعیت این برنامه در دانشگاه، چگونگی ثبت داده های گزارش دهی برنامه، سیاست های بیماری های غیر واگیر، شاخص های عملکردی برنامه و تفسیر شامل روش محاسبه شاخص پوشش برنامه، بروز بیماری( گذرا و دایمی)، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.