به گزارش خبرنگار ایرنا توانجویان شهرستان قروه بارها و بارها خواسته خود در راستای مناسب سازی محیط شهری از جمله مبلمان شهری، مجتمع های تجاری، رمپ یا آسانسور برای مجوز ساختمان های جدید ادارات و دسترسی به پارک ها و فضای سبز را مطرح می کنند اما وقت عمل به این موضوع بی توجهی می شود و به راحتی برخی از مسئولان از کنار آن می گذرند.
معلولان حتی به دلیل نبود استاندارد و مناسب سازی نشدن درمانگاه ها ناراضی هستند چرا که وقتی برای درمان خود مراجعه می کنند با مشقت فراوان این شرایط را تحمل کنند یا با پرداخت هزینه اضافی مجبور می شوند پزشک را به منزل بیاورند.
به گزارش ایرنا، در این راستا رئیس بهزیستی شهرستان قروه در نشست مناسب سازی محیط شهری در قروه گفت: برای دستیابی به اهداف مناسب سازی باید با تغییر نگرش و افکار مسئولان، ضرورت پرداختن به این امر در ذهن افراد جانمایی شود که در این صورت تصمیم گیری و تصمیم سازی عملی تر خواهد بود.
سارا عبدی افزود: اگر ما یک شهر مناسب‌سازی شده داشته باشیم، مشکل مسکن، ازدواج و به ویژه اشتغال معلولین برطرف می‌شود چرا که وقتی معلولان بتوانند خودشان را در جامعه نشان دهند، نیازی به ترحم ندارند و خودشان با فعالیت، نیازهای خود را برطرف می‌کنند.
به گفته وی مناسب سازی باعث حمایت از معلولین در جهت رسیدن به استقلال نسبی و به عبارتی تساوی فرصت ها، عدالت اجتماعی و پیوستن تمامی افراد معلول به جامعه و ایجاد اجتماعی بدون مانع و دوستدار سالمند و زنان باردار خواهد شد.
عبدی افزود: بر اساس آمار بهزیستی و وزارت بهداشت، حدود 10 درصد افراد جامعه را افراد کم توان و معلول تشکیل می دهند که اگر به این افراد آمار سالمندان، زنان باردار و کودکان را نیز اضافه کنیم چیزی در حدود 25 درصد جمعیت کشور را افرادی تشکیل می دهند که برای تردد در شهرها با توجه به وجود موانع مختلف در معابر، با مشکل مواجه می شوند.
مسئول انجمن دفاع از حقوق معلولین باران شهرستان قروه هم گفت: فضاهای عمومی شهری بستری برای شکل گیری تعاملات اجتماعی و مراودات شهروندی هستند که نقش اساسی در شکل گیری مشارکت های شهروندی و شکل دهی سرمایه اجتماعی در ساختار شهری دارند.
صادق حسین زاده افزود: استفاده برابر و مناسب تمام گروه های اجتماعی به ویژه گروه های خاص حرکتی و نابینایان از فضاهای شهری باید مورد توجه قرار گیرد و این یکی از اساسی ترین حقوق شهروندی در عرصه اجتماع به شمار می رود.
به گفته وی این امر امروزه جایگاهی ویژه در ادبیات شهرسازی به خود اختصاص داده است چنانچه تاکید بسیاری بر بهسازی و مناسب سازی فضاهای شهری برای اقشار آسیب پذیر و سالمندان شده است.
حسین زاده با بیان اینکه فضاهای شهری بر اساس تساوی حقوق شهروندی به تمام اقشار اجتماع تعلق دارند افزود: بسیاری از گروه های اجتماعی نمی توانند از این فضاها استفاده کنند و از این حق طبیعی بی بهره هستند.
وی از عدم رعایت استاندارهای لازم برای دسترسی آسان معلولان توسط دستگاه های اجرایی در زمان ساخت مراکز جدید انتقاد کرد.
حسین زاده افزود: باید به امید روزی باشیم که معلولان نیز مانند هر فرد عادی و سالمی، به تک‌تک مطالبات‌شان دست یابند و بخشی از جامعه آماری افراد موفق کشور را شامل شوند.
7345/6108
**گزارش: سارا صالحی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.