به گزارش خبرنگار ایرنا پیمان باباپیری روز شنبه در همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیز داری در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان افزود: امسال350 هزار اصله نهال، در 820 هکتار از اراضی منطقه کلاترزان سنندج کاشته شده و مردم در این کار، نقش کلیدی داشتند و بیشتر کارها را خود انجام دادند.
وی با بیان اینکه نوع نهالی که در این طرح ها استفاده شد جنگلی ثمردار بود اضافه کرد: بادام تلخی، سنجد، توت، زرشک، گلابی وحشی و سماق از جمله آنها است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان با اشاره به اینکه رتبه ایران در جهان از نظر منابع جنگلی 54 است افزود: کردستان از نظر کمیت جنگل در رتبه هجدهم کشور قرار گرفته ولی موقعیت استان نسبت به برخی استان ها برجسته تر است.
باباپیری گفت: با توجه به اینکه در قسمت شمالی زاگرس قرار داریم و از میانگین بالایی در بارندگی برخوردار هستیم، می توان برای افزایش منابع جنگلی اقدامات بیشتری انجام داد.
وی با اشاره به قرارگیری پنج حوزه آبریز عمده کشور در کردستان اضافه کرد: با وجود اینکه کردستان از آب ورودی بی بهره است اما آب حدود 10 میلیون نفر از استان های مجاور را تامین می کند.
باباپیری با بیان اینکه اکوسیستم ایران پیچیده است افزود: با جنگل های کم و مراتع ضعیف مواجه هستیم و نیاز است جنگل کاری را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه از خرده کاری باید اجتناب کرد ادامه داد: دولت و مردم با همکاری هم می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و مراتع و جنگل ها را گسترش دهند.

** در سه سال اخیر پنج هزار نهال در محوطه دانشگاه کردستان کاشت شده است
رئیس دانشگاه کردستان نیز گفت: در سه سال اخیر در محوطه دانشگاه کردستان پنج هزار نهال کاشته شده که در آینده به 6 هزار نهال افزایش خواهد یافت.
فردین اخلاقیان با بیان اینکه نتیجه این نهال کاری ها در درازمدت مشخص خواهد شد ادامه داد: درختکاری پدیده ای است که در فرهنگ ملی و آموزه های دینی بر آن تاکیده شده است و باید نسبت به آن اهتمام خاصی داشت.
وی اظهار کرد: باید کارها را بر اساس منطق پیش ببریم و با اشتباهات مدیریتی، نظم طبیعت و به دنبال آن زندگی اجتماعی را بر هم نزنیم.

** ایجاد چهار رشته گرایش در مقطع دکترا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان گفت: تا سال 97 چهار رشته گرایش مقطع دکترا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان ایجاد خواهد شد.
شهرام کبودوندپور با اشاره به اینکه دانشکده منابع طبیعی کردستان در سال 74 تاسیس شده است افزود: این دانشکده، سومین دانشکده منابع طبیعی کشور است.
وی ادامه داد: هم اکنون این دانشکده، 6 گروه آموزشی مستقل، 34 عضو هیات علمی تمام وقت، هفت رشته کارشناسی و 14 رشته گرایش تحصیلات تکمیلی دارد.
کبودوندپور با بیان اینکه طبق آمار، استان کردستان دارای 300 تا 320 هزار هکتار جنگل است افزود: این استان از پوشش گیاهی بسیار متنوعی برخوردار است که با بهره برداری درست از آن، می توان ثروت و اشتغال ایجاد کرد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان 374 هزار هکتار است.
از پانزدهم تا بیست و یکم اسفند به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که در طول این هفته برنامه های مختلفی شامل غرص نهال، اجرایی برنامه هایی در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و تقدیر از فعالان عرصه منابع طبیعی و مرتعداران نمونه برگزار می شود.
7355 /3020
**خبرنگار: وریا کرمی**/انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.