پرویز کولانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای راه اندازی یک واحد صنعتی اعتبارات میلیاردی هزینه می شود که اشتغالزایی کمی نیز در شهرها ایجاد می کند.
به گفته وی اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی درون زا و برون گرا مبتنی بر توانمندی ها و پتانسیل ها از لحاظ انسانی، طبیعی و اقتصادی هر منطقه در جهت مقاوم سازی و محکم کردن پایه های اقتصادی است که در این راستا باید از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی با فراهم نمودن زیرساخت های اقتصادی مناطق استفاده شود.
کولانی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره اقتصادی از قبیل معادن، استفاده از تولید داخلی، اصلاح فرهنگ و الگوی مصرف مردم و ادارات و صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور است.
وی استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کشور،مقاوم سازی اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی،کمک به بخش خصوصی و میدان دادن به مردم و حمایت از تولید داخلی را از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
فرماندار قروه با تاکید به اینکه زمینه ها و زیرساخت ها باید در اقتصادمقاومتی فراهم شود افزود: دولت باید با فراهم کردن زیر ساخت ها، شاخص ها و فضای اقتصادی،حمایت ها و تسهیلات جهت حمایت از سرمایه گذاری را فراهم کرد.
کولانی ادامه داد: تغییر در دیدگاه ها دیگر راه رسیدن به توسعه و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است چرا که اگر سرمایه گذاری از هر منطقه ای وارد شهرستان می شود قصدش چپاول دارایی های منطقه نیست بلکه به دنبال رساندن سود هم به خود و هم به شهرستان است.
وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان قروه گفت: قروه یکی از شهرستان های با ظرفیت و باپتانسیل استان کردستان و یکی از مناطق مهم غرب کشور است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی، کشاورزی، صنعت، معدن و منابع آب در استان دارای یک موقعیت استراتژیک است.
فرماندار قروه افزود: ظرفیت کشاورزی این شهرستان 170هزار هکتار است که از این میزان 27 هزار هکتار به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود و با بهره از همین ظرفیت بالای کشاورزی این منطقه با ایجاد صنایع تبدیلی می تواند اشتغال مناسب و پایدار برای جوانان این شهرستان فراهم کرد.
وی اضافه کرد: انتقال آب از سدهای ژاوه و آزاد به دشت های قروه و دهگلان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در پایداری توسعه اقتصادی و کشاورزی منطقه دارد.
کولانی ظرفیت معادن را در احداث کارگاه های تولیدی مصنوعات سنگی با گذراندن آموزش های فنی و حرفه ای زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در این زمینه سنگ به هر میزان با قیمت عادلانه برای تولیدکنندگان تامین می شود.
به گفته وی گردشگری یکی دیگر از مؤلفه های تحقق اقتصاد مقاومتی است که می تواند نقش بسزایی در توسعه شهرستان داشته باشد و با توجه به فاصله 43 کیلومتری غار علیصدر تا چشمه آب معدنی باباگرگر، باید ازاین فرصت بهره گرفت و با تبلیغ این جاذبه گردشگری مسافران را از فاصله‌های دور و نزدیک برای بازدید از این نعمت خدادادی ترغیب کرد.
کولانی اضافه کرد: دانشکده صنعت و معدن یکی دیگر از ظرفیت های این منطقه است که انتظار است عملیات آن زودتر به پایان برسد و این امر در راستای دانش بنیان اقتصادمقاومتی تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اقدامات دولت در شهرستان قروه افزود: حفظ وضع موجود صنایع، فعال کردن تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی و حضور در میان شهرک ها و بررسی مسائل و مشکلات آن ها از جمله اقدامات بوده است.
کولانی گفت: تشکیل کمیته های هفت گانه در زمینه استعدادیابی،شناسایی موانع و مشکلات و اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری از دیگر اقدامات دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی شهرستان قروه است.
قروه در 90 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.