محمد صالح احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری در قالب سه طرح جهش تولید برای احداث چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغ و ۵۰ هکتار گلخانه با هدف ایجاد اشتغال مستقیم برای چهار هزار و ۹۰۰ نفر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: منابع آبی چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغ از سامانه سد آزاد این استان تامین می‌شود و انتظار داریم با به ثمر نشستن این باغات در مجموع ۵۰ هزار تُن به تولید محصولات باغی کردستان اضافه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: در قبال اجرای هر هکتار از این باغ‌ها برای یک نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

احمدی احداث مجتمع گلخانه‌ای ۳۵ هکتاری آویژه  قروه و مجتمع ۱۵ هکتاری قباسرخ  بیجار را ۲ طرح دیگر باغی این استان در جهش تولید اعلام کرد و افزود: در هر هکتار این طرح‌ها نیز برای ۱۲ نفر و در مجموع ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: میزان پیش‌بینی تولیدات این گلخانه‌ها برای هر هکتار۲۵۰ تُن و در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع محصولات سبزی و سیفی است.

۲۰۰ هکتار سرشاخه کاری گردو در کردستان انجام شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تاثیر سرشاخه کاری باغات در کاهش مخاطرات این محصول به ویژه سرماهای دیررس بهاره و افزایش عملکرد اظهار داشت: سال گذشته این عملیات با ۲۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در ۲۰۰ هکتار انجام شده است.

وی از احداث یک هزار و ۵۱۳ هکتار باغ آبی ودیم درسال جاری بویژه گونه‌های انگور، بادام، گردو وتوت فرنگی با صرف هشت میلیارد ریال خبر داد که با احداث این باغات، سطح کل باغات استان به ۵۰ هزار هکتار رسیده و تولید محصولات این بخش به ۳۵۰ هزار تن رسیده است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.