رحمت صادقی روز چهارشنبه در گفت و گوی خبری از موافقت با ایجاد دومین مرکز هماهنگی پایش و آینده‌پژوهی تالابی کشور در جوار دریاچه زریوار خبر داد و اظهار داشت: پیرو درخواست مکتوبی که این دانشگاه همزمان با حضور دکتر کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کردستان در خصوص تامین زیرساخت‌های موردنیاز پژوهشکده مطالعات محیطی دریاچه زریوار ارائه کرد، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها طی نامه‌ای موافقت خود را با ایجاد این مرکز به دانشگاه کردستان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در این نامه اعلام شده که سازمان حفاظت محیط زیست در تامین اعتبار مورد نیاز برای پژوهش و تجهیزات مربوطه کمال همکاری را خواهد داشت.

رییس دانشگاه کردستان گفت: معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها خواستار استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی دانشگاه کردستان در راستای پشتیبانی از ایجاد این مرکز و هدایت امور تحقیقاتی و مطالعاتی و ارائه طرح‌های حفاظت و احیای دریاچه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد دانشگاه کردستان با همکاری اساتید دانشکده منابع طبیعی و معاونت پژوهشی و همچنین حمایت سازمان حفاظت محیط زیست بتواند گام‌های خوبی در این راستا بردارد.

اولین مرکز آینده پژوهی تالاب‌های کشور در جوار دریاچه ارومیه ایجاد شده است .

تالاب آب شیرین زریواردر۱۳۰ کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان واقع و از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان است.

 این تالاب یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود.این دریاچه یکی از مراکز زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان مهاجر است.

محدوده زریوار به استناد «بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳و طی مصوبه شماره۳۰۴ سال ۱۳۸۸ کمیسیون امور زیربنایی صنعت، معدن و تجارت» به عنوان «پناهگاه حیات وحش زریوار» معرفی شد.

تالاب زریوار با توجه به کارکردهای اکولوژیکی آن به عنوان تنظیم کننده رژیم آبی به عنوان زیستگاهی برای حمایت از گیاهان و جانوران و به ویژه پرندگان آبزی قلمداد می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.