به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا در دیدار با رییس و معاون اتاق بازرگانی استان حلبچهٔ اقلیم کردستان عراق، در پاسخ به درخواست آنان در خصوص بازگشایی مرز مله خورد سروآباد، از تحقق این امر در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست رسمی شدن این بازارچه مرزی، اظهار داشت: ایران با رسمی شدن مرز مه‌له خورد موافق است لذا باید شما موافقط دولت مرکزی عراق را جلب کنید.

استاندار در این دیدار بر لزوم تلاش برای حذف لفظ کولبری از کردستان تاکید و خاطرنشان کرد: کولبران فرزندان این استان هستند و شنیدن این لفظ موجب عذاب است بنابراین برای حذف این لفظ خودمان باید کاری انجام دهیم کسی این کار را برای ما نمی کند.

مرادنیا با یادآوری اشتراکات دینی، قومی و فرهنگی استان های کردستان و حلبچه، بیان کرد: به عنوان نماینده دولت در استان، اعلام می کنم، برای تقویت ارتباطات و همکاری ها با حلبچه، آمادگی کامل داریم.

وی به وجود فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران هر دو طرف اشاره و اذعان کرد: نباید همه مشکلات را بر عهده ادارات بگذاریم چرا که هنوز هم ترس و واهمه در سرمایه گذاران وجود دارد و همین امر سبب شده تا هر دو طرف فرصت های زیادی را از دست بدهند.

حسین فیروزی نیز در این دیدار اظهار کرد: علاقه مندی فراوانی وجود دارد که ارتباط تجاری و بازرگانی بیشتری میان کردستان و حلبچه وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ملت ایران بویژه کردستان را غمخوار مردم حلبچه عنوان کرد و افزود: ما تمایل داریم ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... بیشتری با حلبچه داشته باشیم، حیف است با وجود اشتراکات فراوان ما، ارتباط حلبچه با ترکیه بیشتر از کردستان باشد.

وی به آمادگی کامل کردستان بویژه جهاد کشاورزی برای همکاری با حلبچه اشاره کرد و از گردشگری سلامت و خدمات بهداشتی به عنوان دیگر حوزه آماده همکاری نام برد.

فیروزی در خصوص درخواست های مطرح شده از سوی اتاق های بازرگانی سنندج و حلبچه، بیان کرد: تفاهم دو اتاق و ارائه پروپزال در قالب درخواست مشترک، پیگیری این مطالبات را راحت تر می کند.

شایان ذکر است، اتاق بازرگانی حلبچه پیشنهادی مبنی بر حفر تونلی به طول ۲ کیلومتر به منظور اتصال طرفین در مرز "مله خورد" با هزینه سرمایه گذار اهل حلبچه مطرح کرد که به توضیه استاندار کردستان، مقرر شد طی درخواستی از طرف اتاق هر دو استان مطرح و پیگیری شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1325276
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.