به گزارش خبرنگار ایرنا، در دولت یازدهم اجرای طرح تحول سلامت همچنان در کانون اصلی توجه مردم و رسانه ها قرار داشت.
افزایش رضایتمندی مردم با بهبود خدمات سلامت هدف اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و در این میان سازمان انتقال خون ایران، تمام تلاش خود را برای بهبود خدمات نجات بخش به بیماران و افزایش سرمایه های اجتماعی خود که اهداکنندگان خون هستند به انجام رساند.
در سال 97 بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر در کشور موفق به اهدای خون خود شدند و طبق برنامه ریزی های معاونت فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون پیش از آغاز هر سال برش هر استان از تامین این مقدار خون اهدایی تعیین می شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان می گوید: میزان نیاز استان کردستان به فرآورده های خون بر اساس استاندارد های ملی و بین المللی در آغاز سال مشخص بود و این استان به همت اهداکنندگان نوع دوست خود توانست با پذیرش 37 هزار و 592 داوطلب اهدای خون و جمع آوری 26 هزار و 870 واحد خون علاوه بر تامین نیاز تمامی بیماران و مراکز درمانی استان نقش خود را به خوبی در شبکه خون رسان کشور ایفا کند.

**افزایش مراجعه برای اهدای خون سالم
خون مایعی حیات بخش، فاقد جایگزین و دارای طول عمر معین است و فرآورده های پلاکت که یکی از سه فرآورده معمول حاصل از یک واحد خون کامل است تنها سه روز طول عمر دارد بنابراین ضروری است تا مراکز انتقال خون همواره با نگاه به تعادل میان مصرف خون و فرآورده های حاصل آن جذب و پذیرش اهداکنندگان خون را به انجام برسانند.
سازمان انتقال خون ایران اهداف کیفی و کمی بسیاری را دنبال می کند که یکی از آنها افزایش میزان اهدای خون متناسب با میزان مصرف است.
از سوی دیگر این سازمان می بایست با هدف پاسخگویی به تمامی بحران های احتمالی همواره حجم ذخایری بیش از نیاز معمول روزانه داشته باشد.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان ینکه این مرکز در سال 96 موفق به پذیرش 36 هزار داوطلب خون شده بود ، افزود:امسال این رقم به عدد 37 هزار و 592 واحد در سال 97 افزایش یافت که نشان از افزایش چهار درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

**کسب رتبه ی سوم کشور در افزایش آمار اهدای خون
استان کردستان به همت مردمان نوع دوستش دارای ظرفیت بالایی برای اظهار و انجام فعالیت های انسان دوستانه است و این را می توان از همدلی مردمان کردستان با زلزله زدگان استان کرمانشاه و یا با آسیب دیدگان سیل بسیاری از استان های کشور فهمید و کافی است یک پیام فراخوان اهدای خون منتشر شود تا صفوف طولانی داوطلبین اهدای خون سالم تشکیل شود.
محمد سعید کریمیان می گوید: با پشتیبانی این اهداکنندگان نوع دوست اداره کل انتقال خون استان کردستان موفق شد در سال 1397 رتبه سوم رشد اهدای خون نسبت به سال 96 را در کشور کسب کند.
وی افزود: در سال 1396 میزان خون کامل دریافتی از اهداکنندگان داوطلب 24 هزار و 516 واحد بود که این عدد در سال 97 با افزایش 8.6 درصدی به 26 هزار و 628 واحد خون رسید.

**استمرار حضور سنندجی ها در مرکز اهدای خون
مرکز انتقال خون سنندج همچون سال های قبل با هشت تخت اهدای خون و در 2 شیفت صبح و عصر میزبان اهداکنندگان خون بود.
بخش پذیرش اهداکنندگان خون 26 هزار و 534 فرآیند پذیرش را به ثبت رساند و از این تعداد 18 هزار و 547 واحد خون کامل دریافت شد.
جمعیت
شهرستان سنندج بر اساس آخرین سرشماری 412 هزار و 767 نفر است و بر این اساس به ازای هر 1000 نفر جمعیت قریب به 64 مراجعه برای اهدای خون در سنندج به ثبت رسیده است که رقمی مطلوب و بیش از میانگین کشوری است.
از مجموع 18 هزار و 547 کیسه خون کامل که هریک از آنها قریب به 450 سی سی حجم داشته است 17 هزار و 395 واحد توسط مردان و یک هزار و 152 واحد نیز توسط بانوان اهداکننده خون و در سنندج اهدا شده است.
به بیان دیگر در سنندج بیش از6 درصد کیسه های خون توسط بانوان پر شده است که این رقم نیز بالاتر از میانگین آمار اهدای خون بانوان در کشور است و آمارکیسه های خون اهدایی در سال 96 و 97 در سنندج رقم مشابه و دارای افزایش جزئی 14 واحد در سال 97 است.
سهم10.6 درصدی بانوان کردستانی از اهدای خون
بر اساس اخبار منتشر شده توسط روابط عمومی سازمان انتقال خون کشور استان های لرستان، خراسان جنوبی، کردستان و استان مرکزی دارای بیشترین بانوان اهدا کننده خون در کشور هستند.
مدیرکل انتقال خون کردستان می گوید: بانوان کردستانی در10 سال گذشته همواره رتبه های اول تا پنجم اهدای خون کشور را کسب کرده اند و این نشان دهنده نهادینه شدن فرهنگ کمک به همنوعان اهدای خون در این استان است.
کریمیان اضافه کرد: در سال 97 از مجموع 37 و 592 فرآیند پذیرش برای اهدای خون، بانوان سهم 10.6 درصدی داشته اند و چهار هزار و 13 بار برای اهدای خون به همنوعانشان مراجعه کرده اند.
وی گفت: یک هزار و 928 واحد خون کامل از بانوان کردستانی در سال 97 جمع آوری شده است که این رقم نشان دهنده سهم 7.2 درصدی بانوان از کل خون های اهدایی در استان کردستان است.

**شیب صعودی نمودار رشد اهدای خون در سقز
مراجعه برای اهدای خون در شهرستان 165 هزار نفری سقز در سال 97 رشد چشمگیر 23 درصدی داشت.
مرکز اهدای خون سقز با دارا بودن 4 طبقه ساختمان، 6 تخت اهدای خون و 6 نفر منابع انسانی در سال 97 میزبانی شایسته ای از اهداکنندگان خون به عمل آورد.
این مرکز که در سال گذشته تنها پنج روز در هفته فعال بود در سال 97 به صورت تمام وقت و در تمامی روزهای هفته آماده پذیرش داوطلبین اهدای خون شد.
افزایش ساعات کاری و تامین منابع انسانی با هدف رضایتمندی شهروندان سقزی صورت گرفت که پیشتر زمان بیشتری را در صفوف اهدای خون می گذراندند.
در سال 96 هفت هزار و 824 داوطلب اهدای خون در سقز پذیرش شدند که این رقم در سال 97 به 9 هزار و 623 پذیرش رسید و از مجموع همدلی اهداکنندگان خون سقزی با بیماران هفت هزار و 57 واحد خون کامل حاصل شد که 673 واحد آن توسط بانوان و شش هزار و 384 واحد نیز توسط آقایان اهدا شد.
ظرفیت اهدای خون در سقز چشمگیر است و در صورت ضرورت و نیاز بیماران می توان از همراهی و همدلی بیش از پیش شهروندان سقزی بهره برد.

**پلاکت آفرزیس و خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سرطان
پلاکت آفرزیس به معنای دریافت خون و جداسازی پلاکت های آن و سپس بازگرداندن خون به بدن فرد اهداکننده است.
واحد آفرزیس اداره کل انتقال خون کردستان در سال 97 با یک دستگاه آفرزیس به کار خود ادامه داد.
مدیرکل انتقال خون کردستان در این باره می گوید: پذیرش 261 داوطلب اهدای پلاکت آفرزیس و دریافت 242 واحد پلاکت آفرزیس نتیجه فعالیت این واحد در سال 97 بود و بیشتر پلاکت های دریافت شده به روش آفرزیس روانه ی بخش سرطان شناسی می شود و یا به به مصرف بیماران با شرایط حساس می رسد.
وی افزود: در سال 1396 تنها 186 واحد پلاکت آفرزیس در اداره کل انتقال خون کردستان تولید شده بود و با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و افزایش چشمگیر قیمت تجهیزات و ملزومات این فرآیند افزایش تولید فرآورده های آفرزیسی
در انتقال خون کردستان برگ زرینی از کارنامه این اداره کل در سال 97 تلقی می گردد .

**جمع آوری 100 نمونه اهدایی سلولهای بنیادی خونساز
نمایندگی مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز استان کردستان در سال 1396 آغاز به کار کرد.
این مرکز برای جمع آوری داوطلبانه سلول های بنیادی خونساز از افراد بزرگسال تاسیس شده است و کلیه فعالیت ها و اطلاعات مرتبط با روند جلب اهدا کننده و تعیین HLA متمرکز می نماید و این اطلاعات را به نحوی پردازش می کند که ضمن حفظ محرمانه بودن اطلاعات اهدا کنندگان داوطلب این اطلاعات در اختیار پزشکان بیماران نیازمند به دریافت پیوند سلول های بنیادی خونساز قرار گیرد.

** کردستان در سالی که گذشت میزبان 100 داوطلب اهدای نمونه سلولهای بنیادی خونساز بود
جمع آوری نمونه های خون از این اهداکنندگان به این معنا است که شانس یافتن اهداکننده مناسب سلول های بنیادی خونساز در کشور برای بیماران نیازمند که از طریق پزشک معالج خود و از طریق هماهنگی با مراکز پیوند مورد تایید مرکز پذیرش اهداکنندگان اعلام نیاز نموده اند افزایش می یابد.

**استقرار تیم های سیار در مناسبت های مذهبی
اداره کل انتقال خون کردستان معتقد است در تیم های سیاری نمی توان میزبانی شایسته ای از اهداکنندگان خون به عمل آورد، صف های طولانی و پایین آمدن سطح استاندارد عملکرد از جمله مسائلی است که استقرار تیم های سیار با آن مواجه است.
از این رو در سال های های اخیر اداره کل انتقال خون کردستان جمع آوری خون در تیم های سیار را کاهش داد و استقرار تیم را تنها به مناسبت های مذهبی محدود کرد.
در سال 1397 تیم های سیار در شب های قدر و ایام تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی در شهرستان های بیجار و قروه و شهر سریش آباد مستقر شد و در مجموع از یک هزار و 435 داوطلب اهدای خون میزبانی به عمل آمد.
در نتیجه استقرار این تیم های سیار یک هزار و 24 واحد خون کامل جمع آوری شد. در حالی که در بسیاری از استان ها تیم های سیاری سهم بیشتری در جمع آوری خون دارد در استان کردستان این سهم با هدف افزایش کیفیت فرآورده های خون، پذیرایی شایسته از اهداکنندگان و اعتلای استاندارد های ملی و بین المللی به کمتر از چهار درصد محدود شده است.
9937 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.