به گزارش ایرنا، بازی های آسیایی المپیک قاره کهن در سال 2018 در حالی روزهای پایانی خود را می گذارند که تعدادی از رشته های ورزشی غیر المپیکی در این بازی های جدول یا رنکینگ واقعی کسب مدالها را به هم ریخته است.
رشته هایی مانند ' پنجاک سیلات '(Pencak Silat) که رزمی بومی اندونزی است و تیم میزبان از این رشته ورزشی 6 مدال طلا و یک برنز کسب کرد تا به واسطه این 6 مدال بتواند در رده چهارم جدول قرار بگیرد.
این کشور در رشته ورزشی پاراگلایدر (Paragliding) نیز صاحب دو طلا و یک نفر و برنز شد، تا تیم میزبان از این رشته ورزشی نیز که باید شرایط وزیدن باد و موقعیت پرواز خلبان در آن براساس اظهار نظر ورزشکاران تنظیم شود، صید کند.
اندونزی در رشته ورق بازی یا (Bridge game) در بخش مردان عجیب ترین مدال بازی های آسیایی را کسب کردند و یک کارخانه دار اندونزیایی با 78سال سن در این رقابت ها موفق به کسب گردن آویز برنز شد.
از سوی دیگر رشته ورزشی تکواندو که خاستگاه آن کره جنوبی است برای این کشور در رقابت های آسیایی 2018 به عنوان کشور سوم رنگینک مدال ها، 5 مدال به ارمغان آورد.
در رشته ورزشی ووشو که سرزمین اصلی آن چین است، جمهوری خلق چین صاحب 10 مدال طلا شد و دو نقره نیز برای پرجمعیت ترین کشور جهان این رشته ورزشی با خود به همراه آورد.
اما ژاپنی ها در رشته کاراته که زمانی آن را فقط متعلق به جزیره خود می دانستند، تنها 3 مدال طلا کسب کردند و در رشته جودو و جوجیستو که انتظار می رفت بشترین مدال ها را کسب کنند توفیق مطلوبی نیافتند.
این کشور بیشترین سرمایه گذاری برای کسب مدالها را بر روی رشته شنا متمرکز کرد چرا که این رشته ورزشی یک رشته المپیکی است و می تواند وضعیت جدول کسب مدال را در همان روزهای نخست تعیین کند.
اما در این بین، شرایط ایران با همه کاسبان مدال های طلایی 2018 بازی های آسیایی فرق می کند.
ورزشکاران ایرانی در این رقابت ها، مدال هایی را بدست آوردند که ریشه در اصلی ترین رخدادهای ورزشی جهان، که همان المپیک است، دارد.
در کشتی و وزنه برداری که دو رشته اصلی المپیک است، ایران صاحب مدال شد و در کنار این دو رشته ریشه ای، ورزشکاران ایرانی در کاراته و تکواندو نیز، مدال ها را از چنگ صاحبان اصلی آن خارج کرد.
مهمترین شاهکار ورزشی ایران در رقابت های آسیایی 2018 که می تواند تحلیل بسیاری به همراه داشته باشد، کسب دو مدال تیمی در کبدی بود.
زنان و مردان کبدی ایران در حالی مدال های طلای این رشته را به خود اختصاص دادند که دو تیم هند و پاکستان سالهای سال قدرت بی چون و چرای این رشته ورزشی بودند.
تیمهایی که بالاتر از ایران در جدول رده بندی مدال های بیشتری گرفته اند، بیشترین سرمایه گذاری خود را در رشته هایی مانند شنا ، ژیمناستیک و قایقرانی داشته اند.
کاروان ورزشی چین در رشته شنا، بیش از 50 مدال کسب کرد که 19مدال آن طلا بود و ژاپن نیز از ابهای استخر جاکارتا 52مدال صید کرد که 19مدال آن طلا بود.
اما انتظار از کاروان ورزشی ایران در رشته های دوومیدانی و تیراندازی و حتی دوچرخه سواری کسب مدال های بیشتری بود که این اتفاق در جدول برای این نیفتاد.
با این اوصاف، نکته ای که می تواند در بازی های آسیایی دوره های بعدی، مورد آسیب شناسی و نقد قرار بگیرند،پرهیز از انحصاری کردند برخی از رشته ها و دستکاری در قانون برخی از رشته ها به نفع میزبان است.
'حسین اجاقی' سرمربی تیم ملی ووشو جمهوری اسلامی ایران پیش از اعزام به مسابقات آسیایی به ایرنا گفت: حذف وزن مثبت 75 کیلوگرم در بازی های آسیایی جارکارتا کار را برای تیم ملی ایران سخت کرد، چرا که ایران در دوره های قبلی در این وزن همواره مدال می گرفت.
رئیس فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی نیز در سفر به شهرکرد در گفت و گوی اختصاصی به ایرنا از کاهش فرصت کسب مدال این رشته ورزشی در مسابقات آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی خبر داده بود.
'سید محمد پولادگر' در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزوده بود: در این دوره از بازی ها، فرصت کسب مدال در بخش کیورگی (مبارزه) از 8 وزن دوره قبل به 5 وزن کاهش یافت.
به گفته وی، شرایط رشته ورزشی تکواندو در بازی های 2018 جاکارتای اندونزی نسبت به بازی های گذشته آسیایی متفاوت شد.
به گفته وی، بخش پومسه نیز به بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اضافه شده است، درحالی که امسال در سطح آسیا مسابقات این ماده برگزار نشده است.
پولادگر افزود: در ماده پومسه فرصت کسب دو مدال وجود داشت که شرایط برای کسب این مدالها برای همه کشورهای شرکت کننده سخت بود.
رئیس فدراسیون تکواندو ایران با بیان اینکه کار تیم ملی در بازی های جاکارتا بسیار سخت خواهد بود، تاکید کرد: با راه اندازی ماده پومسه در بازی های 2018 اندونزی، شرایط به نفع کره جنوبی و اندونزی است.
به گفته وی، سبک جدید نیوپومسه (New Poomsae) در بازی های 2018اندونزی نیز راه اندازی شده است که هیچ کدام از کشورها با این سبک آشنایی ندارند.
پولادگر افزود: برای این سبک، تنها یکی دو دوره آموزشی گذاشته اند اما هیچ مسابقه ای برای آن برگزار نشده است.
به گزارش ایرنا، اکنون مدال های ایران از نوع مدال های المپیکی هستند و اینکه انحصار برخی از مدال در رشته های ورزشی به نفع میزبان طراحی شده است، می تواند از سوی کارشناسان مورد بحث و نقد قرار گیرد.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.