عباس موسایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آداب و رسوم سنتی ایرانی در دوران مختلف در قوام و استواری آنچه امروز فرهنگ و تمدن ایران نامیده می شود، نقشی بنیادین داشته است.
وی با بیان اینکه روح حاکم بر آداب و سنن ایرانی، مهر و دوستی بوده است، گفت: در حالی که تمدن کنونی ایران ترکیبی از ایرانی - اسلامی است، اما ایرانیان در طول تاریخ خدمات زیادی به فرهنگ و تمدن جهانی داشته است.
موسایی تصریح کرد: سنت ها به عنوان دستاوردهای انسان ها در بستر تاریخ به مرور زمان دچار تحولات بنیادین می شوند، به گونه ای که می توان با قاطعیت گفت هیچ سنتی در زمان حال و اکنون، بسان عصر شکل گیری و تکوین آن نیست و حتی ممکن است به ضد خود تبدیل شود و سنت چهارشنبه سوری نیز مستثنی نیست.
این پژوهشگر ادامه داد: ایرانیان باستان با برپا کردن آتش، رفتن سرما و آمدن بهار را جشن می گرفتند که این سنت خردمندانه با ترقه بازی و شیوه های مدرن کنونی که منجر به آزار رسانی است، بسیار فاصله دارد.
موسایی تصریح کرد: سنت های اصیل ایرانی انسان محور، مهر بنیان و آرامش طلب است از همین رو هر نوع کنش که روح حاکم بر سنت انسانی و مسالمت آمیز و مهر بنیان ایرانی را نادیده بگیرد، هر نامی داشته باشد، ایران دوستی نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: هیچ ایرانی با فرهنگی که آثار بزرگ تاریخ و تمدن ایران باستان و دوران اسلامی را خوانده باشد، حاضر نیست از رهگذر هیجاناتش به نام ایران گرایی و باستان گرایی به هموطنانش آسیب برساند.
چهارشنبه ‌سوری که با نام‌ های جشن چهارشنبه پایان سال نیز شناخته می‌شود یکی از جشن‌های ایرانیان باستان است که در شب واپسین چهارشنبه سال (از غروب سه ‌شنبه) برگزار می‌شود و نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.