به گزارش ایرنا،در حافظه تاریخ ایران، مردم طولانی ترین شب سال را با برپایی محافل گرم همراه با شور و سرور به سحر می رساندند، محفلی که غنی و فقیر،خرد و کلان، پیر و جوان شانه به شانه در کنار یکدیگر بودند.
در این باور، نور، روز و روشنایی خورشید نشانه هایی از آفریدگار بوده است و شب و تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن.
مشاهده تغییرات مداوم شب و روز این باور را ایجاد کرده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در جدالی همیشگی به سر می برند.
ایرانیان بر این عقیده بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی فزونی می یابد که این نشانه ای از غلبه بر اهریمن است.
مردم در شب یلدا دور هم جمع می شدند و خوان ویژه ای نظیر سفره ی عید البته با محتویاتی متفاوت می گستراندند و هر آنچه میوه تازه فصل و میوه های خشک در سفره می نهادند.
شاهنامه خوانی، دیدار بزرگان و روایت قصه ها و افسانه های کهن از زبان پدربزرگ و مادربزرگ ها، تفال به حافظ و تشکیل محفل گرم از آیین های مرسوم طولانی ترین شب سال بود که ترویج فرهنگ نیک اندیشی، نوعدوستی و تکریم بزرگان را در خود نهفته داشت.
اما این روزها، با توسعه روز افزون و تغییر سبک زندگی مردم، گویا روح بیشتر این آداب کهن از سفره های شب چله رخت بربسته است.
یکی از پژوهشگران تاریخ و حوزه فرهنگ چهارمحال و بختیاری درباره چرایی به حاشیه رانده شدن آیین تکریم پیر زنان و پیرمردان که داعیه داران اصلی آیینهای این شب تاریخی اند اظهار کرد: این مساله ناشی از تبلیغ زیاد برای جوانان در جامعه است.
بابک زمانی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: اینکه سالمندان احیاگران آیینهای شب یلدا هستند اما این روزها کمتر در این آیین مورد توجه اند، ناشی از این مساله است که در سال های اخیر، بیشتر از جوانان سخن گفته شده است و کمتر مدافع حقوق سالمندان بوده ایم.
وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی در شب یلدا باید این داستانها بروز شود و با زبان امروزی برای نسل جوان بازگو شود.
زمانی پور تاکید کرد: برای احیای فرهنگهای گذشته و ارتقای سطح فرهنگی جامعه باید نهاد و انجمنهای مردمی و سمنها وارد میدان شده و فعالیتهای فرهنگی از تصدی گری دولت خارج و مردمی شود.
هرچند در این شبها، گاه انسانهایی را به فراموشی سپرده ایم اما در این شب انسان هایی نیز نتظر یک دلجویی ساده اند.
امشب مهربانتر باشیم و سرپناه خانواده های بی سرپناه و زلزله زده شویم و خاطر خانواده های محتاج و نیازمند را از بی مهریمان مکدر نکنیم.
گزارش:شکوفه سلیمانی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.