به گزارش ایرنا، نظام جمهوری اسلامی ایران در طول چهار سال گذشته و با سکانداری دولت تدبیر و امید توانست از گردنه های سخت اقتصادی و سیاسی به سلامت عبور کند و در مسیر پیشرفت و توسعه یافتگی شتاب بیشتر گام بردارد.
دولت یازدهم با وجود همه تنگناها و محدودیت هایی که پیش روی خود داشت، توانست با همراهی و پشتوانه مردمی از بحران های بزرگ گذر کرده و به موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، علمی و روابط خارجی دست یابد. با این وجود رئیس جمهوری همواره اعلام کرده تا رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل فاصله وجود دارد و تلاش ها در دولت دوازدهم تداوم می یابد تا شاهد رونق و شکوفایی بیش از پیش کشور باشیم.
در این میان چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر استانها از این موفقیت ها و دستاوردها بی نصیب نمانده و شاهد ارتقای کمی و کیفی شاخص های توسعه یافتگی در استان طی چهار سال گذشته بوده است و امید می رود با تلاش دولتمردان در دولت دوازدهم، غبار محرومیت به طور کامل از چهره این استان زدوده شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در استان گفت: تمام دولت ها در نظام جمهوری اسلامی خدمات مطلوبی را برای توسعه همه جانبه کشور و استان انجام داده اند، اما خدمات دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: وضعیت تحصیلات عالیه، بهداشت، درمان، اقتصاد، استقلال کشور، آزادی های اجتماعی و مدنی، امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و این استان در 40 سال گذشته متحول شد.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود وارث تحریم ها، خزانه خالی و مشکلات فراوان دیگری بود، گفت: این در حالی است که دولت تدبیر و امید توانست با بستن قرارداد برجام آمریکا، اسرائیل و انگلیس را منزوی و حقانیت خود را در دنیا ثابت کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری، اجرای طرح تحول سلامت، احیای حقوق شهروندی و فعالیت های عمرانی در بخش های مختلف کشور و چهارمحال و بختیاری را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: در این مدت مدیریت ارشد چهارمحال و بختیاری 176 سفر استانی به شهرستان ها، بخش ها و مناطق محروم و 130 نشست با گروه ها و قشرهای مختلف برای رسیدگی به درخواست های مردم و رفع مشکلات موجود داشته است.
وی افزود: افتتاح فولاد سفیددشت، بهره برداری کارخانه تولید چادر مشکی حجاب پس از 24 سال، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم چادر مشکی، احداث 2100 واحد مسکن مددجویی، تکمیل و افتتاح 22 هزار واحد مسکن مهر از مجموع 22 هزار و 500 واحد این طرح در استان، اجرایی شدن طرح انتقال آب بن – بروجن، پیگیری احداث راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز، تکمیل و بهره برداری جاده جایگزین کارون چهار و احیای واحدهای تولیدی راکد از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری است.
استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در این مدت تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری نوین، توسعه باغات در زمین های شیبدار، کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، تکمیل و بهره برداری از طرح های تولیدی، ارتقای شاخص های کمی و کیفی در حوزه های بهداشت و درمان، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی از سوی دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری به سرانجام رسید.
مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری بشرح زیر است:
** ایجاد 43 هزار شغل جدید در دولت یازدهم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از ایجاد 43 هزار شغل دراستان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: با فعال شدن بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در دولت تدبیر و امید، زمینه برای اشتغال جمعیت فعال و آماده به کار استان فراهم شد.
سید عباس جزایری همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان را حدود 40 درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته با ورود متولدان دهه های 60 و 70 و دانش آموختگان دانشگاهی به بازار کار نرخ مشارکت کشور از 39 به 40 و در چهارمحال و بختیاری از 36 به 40 درصد رشد یافت.
جزایری جمعیت فعال و آماده به کار استان را 314 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد در حدود 42 هزار نفر بیکار هستند که می طلبد با هم افزایی دستگاه ها و توسعه فعالیت های تولیدی، زمینه اشتغال این افراد نیز فراهم شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمارهای قبل از دولت یازدهم متناسب با واقعیت های موجود نبود، نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که تعداد افراد شاغل در دولت تدبیر و امید رشد داشته است.
** 75 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحولات اقتصادی استان در دولت یازدهم گفت: 75 هزار و 250 میلیارد ریال، معادل 786 میلیون یورو و 4.2 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید برای اجرای 11 طرح بزرگ صنعتی این استان انجام شد، این میزان سرمایه گذاری برای 2 هزار و 291 نفر شغل ایجاد کرده است.
سید نعیم امامی افزود: هم اینک 6 طرح بزرگ صنعتی با مشارکت سرمایه گذار خارجی با 51 هزار و 149 میلیارد ریال سرمایه ثابت در شهرستان های بروجن و کیار در دست اجراست که برای 426 نفر شغل ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 313 طرح صنعتی و معدنی شامل 73 طرح در سال 92، 96 طرح در سال 93، 73 طرح در سال 94، 69 طرح در سال 95 بهره برداری شد، تصریح کرد: طی همین مدت در بخش صنعت و معدن 12 هزار و 854 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت انجام و در همین مدت 11 هزار فرصت شغلی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد.
امامی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم 188 پروانه بهره برداری معدن با 671 میلیارد ریال سرمایه گذاری و یکهزار و 578 فرصت شغلی در استان انجام شد و در همین مدت نیز 283 فقره پروانه بهره برداری واحد صنعتی با 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 4 هزار و 15 نفر اشتغال در این استان صادر شد.
یکهزار و 42 جواز تاسیس و طرح توسعه با سرمایه گذاری 130 هزار و 180 میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال 21 هزار و 477 نفر و یکهزار و 96 پروانه بهره برداری صنعت با 20 هزار و 591 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 21 هزار و 381 فرصت شغلی در استان وجود دارد.
در دولت یازدهم 200 پروانه بهره برداری بلا استفاده و غیر قانونی در بخش صنعت و معدن باطل شد.
** افزایش مراکز بهداشتی استان از 29 به 111 باب در دولت یازدهم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت در استان گفت: با مقایسه آمار واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی احداث شده قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت باید گفت در مجموع تعداد این واحدها از 29 باب با صرف اعتباری بالغ بر 325 هزار و 610 میلیون ریال، از سال 93 تا پایان سال 95 به 111 باب رسیده است.
ارسلان خالدی فر افزود: تعداد خانه های بهداشت این استان از 22 باب در سال 92 به 69 باب در پایان سال 95 با زیربنایی به متراژ پنج هزار و 650 متر مربع رسیده است.
وی احداث چهار پایگاه سلامت غیرضمیمه، 10 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و 16 خانه پزشک و یک باب مرکز آموزش بهورزی را از دیگر دسناوردهای طرح تحول سلامت برشمرد.
** تصویب ایجاد 186 طرح بهداشتی در استان با موافقت وزیر بهداشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: با توجه به انعقاد تفاهم نامه بین این مرکز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر وزیر بهداشت به این استان در مردادماه سال گذشته، احداث 186 طرح مصوب شد که از این تعداد 40 پروژه بهره برداری شده، ‌30 پروژه آماده بهره برداری است و 116 پروژه نیز در دست اقدام است.
خالدی فر در مقایسه سیمای وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی استان در انتهای دولت یازدهم و دولت پیش از آن اظهار کرد: در پایان دولت یازدهم 315 پروژه بهداشتی با زیربنای 88 هزار و 420 مترمربع با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیون و 150 هزار و 700 میلیون ریال به بهره برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که تعداد پروژه های بهره برداری شده در انتهای دولت دهم 29 واحد شامل 22 خانه بهداشت، 4 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ‌2 مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی، ‌یک باب آزمایشگاه مرکزی با صرف اعتباری بالغ بر 72 هزار و 600 میلیون ریال بوده است.
خالدی فر، تعداد تخت های فعال مراکز درمانی استان در پایان سال 95 را یک هزار و 229 مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد طی سال های 93 تا 95 نسبت به سه سال قبل آن 1.7 درصد رشد داشته است.
** رشد گردشگران ورودی به استان در دولت یازدهم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش گردشگران داخلی افزود: در دولت یازدهم 5 هزار گردشگر خارجی به استان وارد شده است، درحالی که این رقم در دولت دهم یک هزار و 700 نفر است.
بهمن عسگری سوادجانی ادامه داد: بهبود مناسبات کشور در عرصه بین المللی سبب شد تا جمعیت زیادی از گردشگران با اهداف اقتصادی و دیدن از مناظر طبیعی به استان سفر کنند.
وی همچنین از رشد 15 درصدی اقامت گردشگران داخلی در استان خبر داد و گفت: در سال 95 در حدود 650 هزار گردشگر داخلی در استان اقامت داشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری استان در دولت یازدهم از رشد قابل توجهی برخوردار شده است، افزود: در چهار سال گذشته تعداد خانه های مسافر و اقامتگاه های بوم گردی استان از 15 به 105 مکان افزایش یافته است.
عسگری همچنین به رشد 182 درصدی تخت های اقامتی استان اشاره و تصریح کرد: تخت های اقامتی استان در دولت یازدهم از 850 به 2 هزار و 400 تخت افزایش داشته است.
وی همچنین از جذب یکهزار و 550 میلیارد ریال سرمایه گذاری طی سال جاری توسط بخش خصوصی برای توسعه گردشگری این استان خبر داد.
** اشتغال 2 هزار نفر در رشته های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: برای بیش از 2 هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی استان در دولت یازدهم اشتغالزایی شده است.
عسگری سوادجانی افزود: از این تعداد 6 هزار و 500 نفر دانش آموخته رشته های هنری هستند که در 50 رشته صنایع دستی استان مشغول به کار شدند.
وی ادامه داد: همچنین در دولت یازدهم 29 محصول تولیدی صنایع دستی استان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شد و 9 رشته صنایع دستی استان از جمله گلیم بافی، خورجین بافی، ساخت عروسک محلی بازبازک، بافت چوخا، بافت عروسک لیلی، قالی بافی محلی و آهنگری سنتی در فهرست آثار معنوی ثبت شد.
** رشد 97 درصدی توسعه شبکه انتقال آب آشامیدنی در شهرها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت یازدهم 18 هزار و 500 مترمکعب آب در مخازن استان ذخیره و وارد مدار شد.
قدرت الله بیگلری افزود: توسعه و بازسازی شبکه توزیع و خط انتقال آب آشامیدنی در دولت یازدهم در مقایسه با دولت دهم از رشد 97 درصدی برخوردار شده است.
وی تصریح کرد: همچنین در دولت یازدهم، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب رشد 176 درصدی داشته و انشعابات نصب شده آب از رشد 10 درصدی و انشعابات فاضلاب نصب شده از رشد 42 درصدی برخوردار شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هم اکنون 55 درصد از شهرهای استان زیر پوشش خدمات جمع آوری فاضلاب قرار گرفته است و 221 هزار و 822 مشترک بالغ بر 607 هزار و 444 نفر در شهرهای استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند هستند.
** بهره مندی 300 روستای چهارمحال و بختیاری از آب آشامیدنی سالم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز از بهره مندی بیش از 300 روستای این استان از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی در دولت یازدهم اشاره و جمعیت بهره مند از شاخص های آب آشامیدنی سالم در این روستاها را بیش از 135 هزار نفر در قالب مجتمع ها و طرح های آبرسانی اعلام کرد.
تورج احمدپور افزود: در دولت یازدهم 16 مجتمع آبرسانی در نقاط روستایی استان افتتاح شد که با تکمیل تمام این مجتمع ها بخش زیادی از روستاییان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد: از 754 روستای چهارمحال و بختیاری، 463 روستا زیرپوشش صدور قبض آب است و 600 روستا نیز از خدمات آب و فاضلاب روستایی بهره مند هستند.
** 650 هزار نفر زیر چتر بیمه سلامت در دولت یازدهم
هم اکنون مجموع بیمه شدگان سلامت در استان با افزایش 50 هزار نفری طی اجرای طرح تحول سلامت به 650 هزار نفر افزایش یافته و ضریب رضایتمندی مردم از خدمات بیمه سلامت به 95 درصد ارتقا یافته است.
به گفته مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری از این تعداد، 475 هزار نفر زیرپوشش بیمه روستایی و عشایری قرار دارند که از خدمات درمانی رایگان بهره مند هستند.
صفدر فرامرزی با بیان اینکه اجرای طرح بیمه سلامت، هزینه های درمان مردم استان را بیش از هزار میلیارد ریال کاهش داد، تصریح کرد: گسترش بیمه سلامت در استان، هزینه های درمان از جیب مردم را از 60 به کمتر از 15 درصد کاهش داد.
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین یک هزار و 450 نفر از بیماران خاص استان نیز که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات رایگان این بیمه بهره مند هستند.
** ارتقای شاخص های فرهنگی در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد شاخص های فرهنگی این استان در مقایسه با دولت یازدهم، افتتاح فرهنگسرای شهرکرد، رشد کمی و کیفی مطبوعات، برگزاری جشنواره های ملی و افزایش تعداد مراکز فرهنگی و قرآنی را از مهمترین این اقدامات دانست.
جواد کارگران افزود: در حوزه نشر کتاب در پایان سال 91 حدود 37 عنوان کتاب به چاپ رسید که این تعداد در پایان دولت یازدهم به 87 عنوان رسید و در این حوزه تیراژ چاپ کتاب از 52 هزار جلد به 127هزار جلد ارتقا یافت.
وی ادامه داد: ظرفیت سینماهای چهارمحال و بختیاری از 485 صندلی به یک هزار و 585 صندلی رسید و تعداد تماشاگران سینما از 66 هزار نفر در سال به 174هزار نفر در پایان دولت یازدهم رسید.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، تعداد فیلم کوتاه و انیشمین های تولید شده در حوزه فرهنگی استان از 4 عنوان به 18 فیلم افزایش یافت و در این دولت اکران و نقد و بررسی فیلم های کوتاه و انیمیشن در استان نیز آغاز شد.
کارگران تصریح کرد: در بخش تعداد تعداد اجرای نمایش از 315 سانس در پایان سال 91 به یک هزار و 405سانس در پایان دولت یازدهم افزایش یافت و تعداد نمایش های تولید شده از 60 عنوان به 95 عنوان نمایش در سال 96 رسید.
وی، تعداد چاپخانه های این استان در دولت یازدهم را 98 باب اعلام کرد و گفت: این درحالی است که تا قبل از دولت یازدهم 58 چاپخانه در استان ایجاد شده بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دولت یازدهم بر توسعه کیفی و کمی نشریات تاکید شد و در این مدت تعداد نشریات منتشر شده در استان در پایان دولت یازدهم 41عنوان بود، در حالی که نشریات استان در پایان دولت یازدهم به 62 عنوان افزایش یافت.
کارگران خاطرنشان کرد: تعداد کانون های فرهنگی هنری استان نیز از 325 باب به حدود 405 باب و تعداد موسسات فرهنگی قرآنی استان نیز از 17 موسسه به 53 موسسه در دولت یازدهم افزایش یافت.
** جذب 145 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعت برق در چهارمحال و بختیاری
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری نیز از جذب 145 میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق این استان در دولت یازدهم خبر داد.
مجید فرهزاد افزود: این سرمایه گذاری انجام شده در حوزه مولدهای تجدید پذیر در 9 تفاهم نامه با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین تا پایان امسال 103 میلیارد تومان دیگر به حجم سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه برق استان اضافه می شود.
فرهزاد با اشاره به توسعه زیرساخت های صنعت برق استان در دولت یازدهم تصریح کرد: تا سال 94، استان دارای یک پست برق بهرام آباد بود اما در سال 94 پست 400 کیلوواتی لردگان وارد مدار شد و تا پایان سال 97 نیز پست 400 کیلوواتی فرادنبه نیز به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری همچنین از ارتقای ظرفیت پست های انتقال برق در استان به 850 مگابایت آمپر در سال 96 خبر داد و گفت: این در حالی است که این ظرفیت در سال 92 در حدود 300 مگاآمپر بوده است.
فرهزاد خاطرنشان کرد: در سال 92 تعداد پست های قابل توزیع در استان 13 پست بود که در سال 96 این تعداد به 17 پست افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه 99.5 درصد از روستاهای استان از نعمت روشنایی برق بهره مند هستند، افزود: این در حالی است که میانگین روشنایی برق روستایی در کشور 96 درصد است.
فرهزاد همچنین تعداد خاموشی های سال 95 را 2 هزار و 720 مورد برشمرد و گفت: تعداد خاموشی ها در مقایسه با سال 92 که 4 هزار و 581 مورد بوده به نصف رسیده است.
** احداث 166 کیلومتر احداث بزرگراه در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، احداث 166 کیلومتر بزرگراه را از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در استان دانست و گفت: همچنین در دولت تدبیر و امید 700 کیلومتر بهسازی و آسفالت راه اصلی، 214 کیلومتر بهسازی و آسفالت راه روستایی احداث شد که تمامی این عملیات ها با 850 هزار تن تناژ آسفالت انجام گرفته است.
قاسم قاسمی افزود: در طول فعالیت دولت یازدهم 20 ساختمان برای دستگاه اداری، 18 ساختمان برای دستگاه های فرهنگی و مذهبی، 14 مورد ساختمان ورزشی، 3 مورد اماکن بهداشتی و درمانی احداث شد.
وی با بیان اینکه 23 هزار و 891 هکتار اراضی ملی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: در مدت فعالیت دولت یازدهم 74 هزار و 880 ساعت گشت زنی حفاظت از اراضی ملی انجام و از 576 هزار و 951 مترمربع اراضی ملی به ارزش 436 میلیارد ریال رفع تصرف شد.
قاسمی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم 945 هزار و 326 مترمربع زمین با کاربری غیر مسکونی واگذار، برای 7 هزار و 385 هکتار زمین سند مالکیت صادر و برای یکهزار و 860 نفر اقشار ویژه مسکن تامین شد.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: 22 هزار و 157 واحد مسکن مهر در استان احداث شد که از این تعداد در دولت قبل تنها هشت هزار واحد آن تکمیل و تحویل متقاضیان شد و بیش از 12 هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم در استان تکمیل و به متقاضیان تحویل شد.
** ارتقای کمی و کیفی خدمات مددکاری در استان
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز از ایجاد 11 واحد کلینیک مددکاری اجتماعی در استان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: این در حالی است که در دولت دهم 9 واحد در استان راه اندازی شده بود.
محمد میرزایی افزود: در دولت یازدهم گروه های همیار از 19 به 26 گروه و مراکز خدمات دهنده به اسیب دیدگاه اجتماعی از 13 به 20 مرکز افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید تعداد مراکز مشاوره روانشناسی و خانوادگی از 46 مرکز به 89 مرکز افزایش یافت و 22 هزار و 400 نفر از طرح آگاه سازی و 12 هزار نفر از خدمات درمان اعتیاد در استان بهره مند شدند.
این درحالی است که دولت یازدهم در شرایط تحریم ها و پسابرجام توانست منشاء خدمات بزرگی در مناطق محروم کشور و از جمله اجرای کامل طرح های راکد و نیمه تمام گذشته و نیز پیشبرد اهداف توسعه ای کمی و کیفی در بخش های مختلف کشور شود.
اما دولت دوازدهم اینک برای برداشتن گام های بلندتری پا به میدان گذاشته تا با عزم دولتمردان و حمایت های مقام معظم رهبری و پشتوانه های سایر قوا و مردم بعنوان ولی نعمتان این نظام، کشور را در مسیر توسعه و بالندگی بیش از پیش رهنمون سازد.
گزارشگر: خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.