سید هادی حسینی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود: لایحه حمایت از مالکیت فکری و معنوی اکنون در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و قرار بود پیش از تعطیلات مجلس به صحن علنی مجلس بیاید.
وی تصریح کرد: جلسه رای اعتماد به 4 وزیر جدید و لایحه مالکیت صنعتی که نیمی از آن در صحن بررسی شده بود، باعث تاخیر در بررسی لایحه مالکیت معنوی در صحن علنی شد که این لایحه به هفته های بعد موکول شده است.
بگفته حسینی به احتمال زیاد هفته آینده بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری برای بررسی نمایندگان به صحن علنی مجلس آورده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان امکان تصویب این لایحه وجود دارد، افزود: این لایحه به احتمال فراوان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
حسینی گفت: در این لایحه منافع مالکان در بخش معنوی و فکری در نظر گرفته شده است و آن را جمعی از استادان دانشگاه، حوزه های علمیه، کارشناسان خبره حقوقی و نمایندگان مجلس تدوین کرده اند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لایحه نظام صنفی خبرنگاران و فعالان رسانه ای نیز گفت: این لایحه نیز در نوبت بررسی است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.
حسینی درباره وجود برخی از مشکلات برای بیمه هنرمندان و خبرنگاران نیز گفت: این مشکلات حقوقی نیست، بلکه بیشتر در بخش تامین اعتبار بود.
وی افزود: مساله اصلی بیمه هنرمندان و خبرنگاران تامین اعتبار بود که دولت در این زمینه اقدامات مطلوبی را انجام داده است و به تعداد خبرنگاران و هنرمندان که بیمه شده اند، تامین اعتبار شده است.
حسینی گفت: نکته مهم اینجاست که برخی از افراد که خبرنگار نیستند در زمره خبرنگاران قرار گرفته اند و برخی از افراد انگشت شمار که باید خبرنگاران را بیمه می کردند، افراد غیر را بیمه کرده اند.
وی تصریح کرد: تامین و مراقبت از بیمه خبرنگاران رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا افراد غیر به جای خبرنگاران بیمه نشوند و فرد بیمه شده باید به طور حتم خبرنگار باشد.
حسینی با بیان اینکه خبرنگاران قشر زحمتکش جامعه و به دنبال رسالت خبری و اطلاع رسانی هستند، تاکید کرد: برای کاهش نگرانی خبرنگاران در حوزه بیمه نیز باید مجلس شورای اسلامی و دولت در تخصیص اعتبارات لازم بیشتر از گذشته به خبرنگاران توجه داشته باشد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه برخی از فیلم ها در کشور بدون رعایت مسائل حقوقی توقیف می شود، گفت: این وزارتخانه همواره به دنبال جلوگیری از تضییع حقوق هنرمندان بوده و هست.
بگفته وی، در خصوص سینما دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و طیف های مختلفی در این حوزه فعالیت دارند و تامین نظر تمامی مخاطبان با ذائقه های مختلف کار دشواری است.
حسینی اظهار داشت: فضای مجازی در خصوص ذائقه سازی مخاطبان نقش مهمی را ایفا می کند و این در بخش سینما نیز بی تاثیر نخواهد بود.
بگفته وی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال این است که فیلم های فاخر ساخته شود، به گونه ای که تماشاگران و سینماگران از سینما راضی باشند.
به گزارش ایرنا، حقوق مالکیت فکری، مفهوم حقوقی نوینی است که چگونگی حمایت و استفاده از آفرینش‌های فکری بشر را تعیین می‌کند و مشتمل بر 2 رکن مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی هنری است.
مالکیت صنعتی از اختراع ‌ها، طرح‌ های صنعتی، علایم تجاری یا خدماتی، اسامی تجاری، حق کسب و پیشه در تجارت محافظت می‌کند و مالکیت ادبی و هنری از آثار ادبی و هنری و آفریده‌های مرتبط با آن حمایت می‌کند.
حقوق مالکیت فکری در کشور ایران به 'حقوق مالکیت معنوی' ترجمه شده است که به نظر می‌رسد کلمه 'معنوی' به خاطر معانی گسترده‌اش آنگونه که باید و شاید حق مطلب را در رابطه با معنی و مقصود مورد نظر ادا نمی ‌کند.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.