تقدم و تاخر بیانیه فراکسیونهای مجلس مسئله چندان مهمی نبود. مسئله بینش ملی و تاثیر جهانی است که در وفاق فراکسیونی، وزن مواضع ایران در مناسبات و موضوعات بین المللی تقویت یا تضعیف شود.

به گزارش جماران؛ علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

مهم نیست که اول فراکسیون ولایی جنایات میانمار را محکوم کرد یا فراکسیون امید، مهم اینست که هر دو فراکسیون مجلس بیانیه محکومیت علیه نسل کشی مسلمانان صادر کردند. وجه مشترکی پیدا شد در حوزه انسانی و جهان اسلام که در تصویر بیانیه هر دو فراکسیون اتفاق نظری مشهود است.

 اگر چه ظاهر امر چندان غریب نیست که در یک موضوع واحد با مختصات واحد و منظر و هدف واحد دو بیانیه از دو فراکسیون منتشر شود حتی این هم عجیب نیست که در افتراق بیانیه ای هم،  یک روز فاصله بطور اتفاقی توسط فراکسیونها رعایت شود اما نکته غریب در عدم توافق و عمل بر موضوعاتی اجماعی است که حتی یک مخالف هم در هیچ طرفی ندارد.

 تقدم و تاخر بیانیه فراکسیونهای مجلس مسئله چندان مهمی نبود. مسئله بینش ملی و تاثیر جهانی است که در وفاق فراکسیونی، وزن مواضع ایران در مناسبات و موضوعات بین المللی تقویت یا تضعیف شود.

 تجربه های تلخ و نا موفق تعامل فراکسیون ها در ۱۵ ماه گذشته کمی فاصله های جمعی را بیشتر کرده است. حتی در مواضع ملی هم که اجماع روشنی بین همه نمایندگان وجود دارد بطور نانوشته فراکسیونها خط قرمز فرضی را حتم گرفته و مفروض میدانند.

تعبیر عامیانه آن مارگزیدگی است اما در فضای حرفه ای و فرهیختگی این ترس موهوم جایی ندارد.

با هوشمندی و بهره گیری از خردجمعی در وضعیت گارد کامل هم میتوان تصویرهای زیباتری رسم کرد.

 آخرین تلاش محکوم به شکست فراکسیونها برای بیانیه مشترک مربوط به روز قدس در محکومیت رژیم اشغالگر قدس بود. برغم اجماع کامل اعضای دو فراکسیون و خواست و امضای دکتر عارف و لاریجانی،  در حین جمع آوری امضا از نمایندگان فقط چند نماینده آنقدر متن امضا شده را دست کاری و تنقیح سلیقه ای کردند تا بساط بیانیه رسمی مشترک جمع شد و بجای بیانیه مشترک فراکسیونها، بیانیه نمایندگان قرائت و منتشر شد.

 فراموش نکنیم همچنانکه جریان اصلاحات توانست مسیر سنگلاخ و صعب العبور سیاست را از ۹۲ طی کند و به وضعیت ۹۶ برسد در حوزه فراکسیونی نیز حتما این قابلیت و امکان را برای عبور از فضاسازی و سختی مسیر خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.