به گزارش ایرنا، شعار حمایت از کالای ایرانی که توسط رهبر معظم انقلاب برای سال 1397 برگزیده شد، یک شعار ریشه دار و اساسی است که با الگوهای شعاری و غیرعملی محقق نمی شود؛ بلکه باید فرهنگ آن را از پایه و اساس در جامعه نهادینه و با فرهنگ سازی درست و مناسب، خیل عظیمی از حامیان کالاهای ایرانی را در میان تمامی اقشار جامعه تربیت کرد.
اما در میان قشرهای مختلف، کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این مرز و بوم، تاثیرگذارترین افراد محسوب می شوند؛ چراکه به عنوان سفیران فرهنگ، با همراه ساختن خانواده های خود می توانند مهمترین گام را در زمینه حمایت از کالای ایرانی بردارند و ایرانی را بسازند که فرهنگ خرید و مصرف کالای داخلی در آن نهادینه و ریشه دار است.
بیکاری پدران و مشکلات مالی خانواده اولین پیامدی است که هر کودک ایرانی می تواند از حمایت نکردن از کالاهای ایرانی در ذهن خود مجسم کند و دلیل مهمی برای حمایت او از تولیدات داخلی محسوب می شود. لذا باید دستگاه تعلیم و تربیت، ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را در قالب های ساده و مضامینی ملموس و قابل درک به فراخور گروه های سنی مختلف دانش آموزان آموزش دهد تا به یک باور عمیق و عادت همیشگی در وجود این قشر تبدیل شود.
آموزش و پرورش و ارگان های مرتبط با تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان باید با طرح عبارات ساده اما پرمفهوم و عمیقی همچون 'حمایت از کالای ایرانی تضمینی برای بیکار نشدن پدرانمان است' ، 'باید ساخت ایران بخریم تا ایران ساخته شود'، 'خرید کالای ایرانی برابر است با ایجاد شغل بیشتر' باور فکری و قلبی حمایت از کالای ایرانی را در کودکان و نوجوانان ایجاد و تلاش کنند تا دانش آموزان به صورت آگاهانه و داوطلبانه به جرگه حامیان خرید و مصرف تولیدات داخلی بپیوندند.
این گونه آموزش ها کمک می کند تا دانش آموزان یاد بگیرند با دستان کوچک خود می توانند سهمی بزرگ در رونق اقتصادی کشورشان داشته باشند و اجازه ندهند پدر هیچ یک از همکلاسی هایشان بیکار شود.

***ضرورت تعامل کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش
یک کارشناس مسائل آموزشی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر تعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با آموزش و پرورش در راستای فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی، گفت: بیشترین مخاطبان کانون پرورش فکری، طیف سنی دانش آموزان هستند و به همین دلیل همسو بودن برنامه ها و همکاری این 2 نهاد ضروری است.
مریم کفایی مهر افزود: باید با مضامین ساده و کودکانه، مفاهیم مهمی همچون مزایای استفاده از تولیدات داخلی به ‌جای محصولات خارجی و نقش آن در کاهش بیکاری، اشتغال‌زایی و پویایی اقتصاد کشور برای کودکان و نوجوانان تبیین و به خرید و مصرف کالای ایرانی تشویق شوند.
وی ادامه داد: باید کیفیت خوب کالاهای ایرانی در باور مردم و به ‌ویژه کودکان و نوجوانان جا بیفتد و افراد از دوران کودکی این مهارت را کسب کنند که در خرید اجناس مختلف همچون نوشت افزار، اسباب بازی، لباس و لوازم ضروری زندگی بر اساس کیفیتی که می ‌بینند، انتخاب کنند نه اینکه مغلوب معروف بودن یک برند خارجی شوند.
این کارشناس آموزشی تاکید کرد: فرهنگسازی در سنین کودکی و نوجوانی نتایج مطلوبی را برای اجتماع در آینده رقم می زند و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری تخصصی ترین جایگاهی هستند که می تواند به رشد فکری، روحی و معنوی کودک و نوجوان کمک کنند.

***فرهنگسازی، مهم ‌ترین نقش آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در این خصوص گفت: مهم ترین نقش آموزش و پرورش در بحث حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ سازی از طریق آموزش های مناسب است.
محمد پورداود اهمیت دادن به تولیدات داخلی را ریشه در نوعی خودباوری دانست و اظهار کرد: قبل از هر چیز باید این باور در دانش آموزان شکل بگیرد که کالای با کیفیت ایرانی، ما را از بیگانگان بی نیاز می کند.
وی ترغیب دانش آموزان به حمایت از کالای ایرانی را جزو سیاست ها و برنامه های اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: رونق اقتصاد ملی در گرو حمایت از کالای داخلی است و اتکا به داشته های خودی و استفاده از ظرفیت های عظیم مادی و معنوی ما را به پیشرفت و توسعه می رساند.

***باید از ابزار هنر بهره برد
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش همدان نیز در گفت و گو با ایرنا بر فرهنگسازی در دوران مدرسه نسبت به حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: در حوزه فرهنگی و هنری باید به وسیله نمایش فیلم و تئاتر و با بهره گیری از ابزار هنر و روش کتابخوانی، حمایت از کالای ایرانی را فرهنگسازی کرد.
حسن آقا یوسفی افزود: باید قسمت اصلی شعار سال در حوزه فرهنگ و فرهنگسازی در حوزه تشکیلات دانش آموزی اجرا شود و در این راستا تشکل هایی مثل سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی می توانند بسیار موثر واقع شوند.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش باید در کتاب ها و مجلات، آموزش های مفیدی را ارائه داد، اضافه کرد: همچنین در حوزه لباس و لوازم التحریر بر روی فکر و عقیده دانش آموزان کار کرد که کالای ایرانی را بر نوع خارجی آن ترجیح دهند.
وی اظهار کرد: برنامه هایی در راستای تحقق شعار سال در حوزه آموزشی و فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان تدوین شده که امسال اجرایی می شود.

***حمایت از کالای ایرانی به باور فکری کودکان تبدیل شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار گفت: باید با آموزش و ارائه برنامه های تربیتی، فرهنگ حمایت از کالای ایرانی به یک باور عمیق و عادت همیشگی در وجود کودکان و نوجوانان تبدیل شود تا بتوان برای آینده، جامعه ای پویا، خودکفا و بی نیاز به کالاهای خارجی ساخت.
سید محمدرضا جوادی افزود: فرهنگ سازی و نهادینه سازی موضوع حمایت از کالای ایرانی را باید از کودکان و نوجوانان آغاز کرد و به همین منظور، کانون پرورش فکری ظرفیت موثری برای فرهنگ سازی در این حوزه است.
وی ادامه داد: نهادینه شدن فرهنگ استفاده از نوشت افزار و کالاهای ایرانی در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است تا نخستین گزینه انتخابی دانش آموزان و والدین در خرید لوازم مورد نیاز برای مدرسه، اینگونه محصولات باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان همدان تاکید کرد: در این حوزه اگر قرار است کار قوی، منسجم و اثر گذار در جامعه صورت پذیرد، باید از کودکی شکل گیرد تا تبدیل به یک فرهنگ شود.
جوادی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با تولید محصولات ایرانی اسلامی و ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی از طریق کتابخوانی و برنامه های آموزشی رسالت خود را در تحقق شعار سال انجام می دهد و نقش مهمی در ترویج فرهنگ حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی در جامعه دارد.
1181/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.