پیمان زرین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این گونه ها در برابر شوری، خشکی زمین و کمبود آب مقاوم بوده و توان رشد و نمو در این شرایط را دارند اضافه کرد: در صورت حفظ و نگهداری این گونه های مقاوم در شرایط مناسب به طور حتم پس از گذشت 18 ماه ارتفاع آنها به 2 متر هم می رسد.
وی اظهار کرد: کشت گونه های مقاوم در کانون های گرد و غبار کبودرآهنگ از اوایل زمستان آغاز شده است و تاکنون در 16 هکتار این بوته ها به صورت نشاء کاشته شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ اظهار کرد: فرایند آماده سازی 80 هکتار از کانون های گرد و غبار برای کاشت گونه های مقاوم در حال اجرا است و به صورت مستمر کار کاشت صورت می پذیرد.
زرین تاکید کرد: برای جلوگیری از چرای زودهنگام گونه های کاشته شده در این مناطق توسط جوامع محلی و روستاهای شاوه و گندجین که در مجاورت های کانون ریزگرد قرار دارند دوره های توجیهی برگزار شده است.
وی یادآوری کرد: هفته هوای پاک سال جاری به منظور فرهنگسازی در مورد ضرورت و اهمیت هوای پاک چندین آیین به ویژه در مدارس برای دانش آموزان برگزار شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ گفت: برپایی نمایشگاه نقاشی، بازدید از ایستگاه سنجش آلودگی هوا، معاینه فنی خودروهای سنگین با تخفیف و بازدید امام جمعه کبودرآهنگ از نیروگاه شهید مفتح بخشی از برنامه های محیط زیست در هفته هوای پاک بوده است.
در دو دهه گذشته 6 هزار هکتار بیایان در دشت قهاوند همدان وجود داشت که این رقم در دهه 90 به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به 65 هزار هکتار رسید و تاکنون مطالعات و عملیات اجرایی برای 15 هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.
طرح مطالعه و شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان همدان در دست اجرا است و سازمان برنامه و بودجه همدان 700 میلیون ریال اعتبار برای اجرای این طرح توسط محیط زیست در نظر گرفته است که در صورت تخصیص بلافاصله اجرایی می شود.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.