به گزارش ایرنا هیات داوران در این بیانیه از کمیت و کیفیت محدود اجراهای گروهی این جشنواره ابراز تاسف کردند و افزودند: اعتبار گروه نوازی تنها با افزایش تعداد نوازندگان هر گروه به دست نمی آید، چند نوازی های کوچک تر چنانچه واجد منطق هنری باشند با سرعت بیشتری کیفیت کار گروهی را ارتقا می دهند.
هیات داوران همچنین در این بیانیه ضمن ابراز تاسف از کیفیت اجراهای مرتبط با موسیقی کلاسیک جهانی که در این جشنواره در 2 رشته پیانو و گیتار ارایه شد، ابراز امیدواری کرد: سطح آموزش این حوزه با جدیت ارتقا یابد.
در ادامه این بیانیه آمده است: به جز جدیت و اهتمام بیشتر نوآموزان و هنرجویان، تماس هر چه بیشتر با مراکز معتبر آموزشی و دانشگاهی، ارتباط نزدیک تر با مراکز آموزشی موسیقی کلاسیک در تهران، دعوت از اساتید و صاحب نظران این حوزه و برگزاری انواع کارگاه های آموزشی، می تواند به رفع این نقصان کمک کند.
هیات داوران در این بیانیه پیشنهاد کرد: در جشنواره های آتی به موازات اجراهای رقابتی و غیررقابتی، کلاس ها و کارگاه های آموزشی با موضوع های مختلف نیز برگزار شود تا از فرصت گردهمایی جشنواره استفاده بهینه صورت گیرد.
این بیانیه می افزاید: چه موسیقی کلاسیک ایرانی و چه موسیقی های ریشه دار مقامی و موسیقی کلاسیک بین المللی در مرحله نخست با رپرتوار قطعات مرجع شناخته می شوند و اجرا کنندگان هر رشته در یک جشنواره معتبر بهتر است قطعات خود را از این کارگاه برگزینند.
هیات داوران در این بیانیه ضمن ابراز خوشحالی از توجه و علاقه جوانان استان همدان به میراث موسیقی مقامی منطقه و همچنین تقدیر از تلاش هنرمندان نوجوان برای ارتقای تکنیک نوازندگی تنبور، ابراز امیدواری کرد: این ارتقای فنی در راستای موازین تاریخی، زیباشناسانه و معنوی فرهنگی مقامی تحقق یابد.
همچنین در این بیانیه هیات داوران با تقدیر از اصحاب رسانه در پوشش خبری جشنواره ابراز امیدواری کرد: پیرامون جوانب مختلف جشنواره بولتن ها و نشریات حقیقی و مجازی استان دنبال شود و این گفتگوها در فضای آزاد و بانشاط و با رعایت اخلاق می تواند به ارتقای زندگی موسیقیای استان یاری رساند.
در عین حال هیات داوران بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان ابوالفضل جهانیان نوازنده سنتور از نهاوند را به عنوان هنرمند نوجوان برگزیده این جشنواره معرفی کرد.
کیوان کیارس، آرش شهریاری و محمدرضا فیاض داوری بیستمین جشنواره موسیقی سنتی استان همدان را بر عهده داشتند.
با توجه به اینکه در این جشنواره تنها چهار گروه در رشته گروه نوازی انتخاب و یک گروه نیز انصراف داد، هیات داوران به دلیل محدود بودن گروه های شرکت کننده و اینکه این گروه ها از نظر محتوایی و موسیقیایی سنخیتی با هم داشتند، از انتخاب گروه اول، دوم و سوم اجتناب کرد.
به گزارش ایرنا، بیستمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان که سوم و چهارم بهمن ماه به میزبانی ملایر برگزار شد، عصر روز چهارشنبه به کار خود پایان داد.
در این جشنواره 66 اثر هنری در قالب 62 هنرمند به صورت انفرادی در 10 رشته و چهار گروه در رشته گروه نوازی شرکت کردند.
95 هنرمند در رشته های تنبک، دف، پیانو، گیتار، تار، آواز، نی، تنبور، سه تار، سنتور و گروه نوازی به مدت 2 روز با هم رقابت کردند.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان در غرب کشور واقع شده و بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارد.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.