به گزارش ایرنا حجت الاسلام احد آزادی خواه روز پنجشنبه در جشنواره ملی خوشه برتر انگور شهرستان ملایر اظهار کرد: تولید محصولاتی همچون سرکه، آبغوره، باسلق و شیره انگور منابع مالی خوبی را عاید باغداران و کشاورزان خواهد کرد که حتی بدون در نظر گرفتن صادرات، می توانند بازار داخلی را تامین کنند.
وی ادامه داد: کشمش ملایر معیاری عظیم برای افزایش معدل صادرات استان همدان است که اگر صادرات این محصول راهبردی نباشد، این استان در صادرات معدلی نخواهد داشت لذا از این مزیت عمده باید برای افزایش صادرات و ورود جدی در بازارهای رقابتی جهان استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بازار جهانی نباید منحصر به کشمش باشد، افزود: اگر بخش خصوصی در حوزه آموزش به صورت آموزش محوری ورود پیدا کند، به طور قطع تحول در حوزه انگور و کشمش ایجاد خواهد شد.
حجت الاسلام آزادی خواه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاروزی باید در حوزه آموزش ورود جدی داشته باشد افزود: علاوه بر رونق صادرات، اگر باغداران ملایری حداقل در تولید سرکه و آبغوره کشور مورد حمایت قرار گیرند، دیگر باغدار ما نیاز به یارانه کشمش ندارد.
وی یادآور شد: در مدارس حتی می توانیم از بسته های غذایی کشمش برای دانش آموزان استفاده کنیم و دولت هم در این زمینه حمایت و کمک کند، این مسیر خوبی است بدون اینکه تنها به صادرات فکر کنیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بر لزوم استاندارد سازی باغ ها و مدل آبیاری نوین و قطره ای با حمایت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: این حرکت باید در شهرستان اجرا شود و روش های سنتی دیگر کنار گذاشته شود.
حجت الاسلام آزادی خواه همچنین تاکید کرد: محصولات باغی نباید تک محصولی شود و تنوع محصولات به ما میدان بازتری برای رقابت و صادرات می دهد.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاروزی در خصوص مبارزه با کرم خراط درختان گردو نیز قول های مساعدی داده، ابراز امیدواری کرد: سال آینده این جشنواره را به مناسبت ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی انگور جشن بگیریم.
پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور روز پنجشنبه با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاروزی در ملایر برگزار شد.
حدود 11 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر پوشش کشت انگور است که با بیش از 240 هزار تن تولید سالیانه در رتبه های نخست کشور است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتر همدان قرار دارد.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.