به گزارش ایرنا مهدی سماواتی دوشنبه در آیین گرامیداشت روز دهیار در جمع دهیاران شهرستان ملایر اظهار کرد: در طرح بیمه بازنشستگی روستایی افراد بالای 70 سال با سابقه 10 سال بیمه می توانند از طرح بیمه بازنشستگی استفاده کنند.
وی ادامه داد: تا سی ام تیرماه امسال افراد فاقد بیمه بالای 50 سال در روستاها مجاز به ثبت نام در صندوق بیمه روستایی و عشایری هستند که باید از این فرصت هر چه سریعتر استفاده کنند.
وی با اشاره به اجرای طرح ده گردشی در سال جاری برای ثبت نام روستاییان بیان کرد: در این طرح با کمک دهیاران، معتمدان روستاها و شوراهای اسلامی روستا به صورت خانه به خانه افراد بالای 50 سال زن و مرد شناسایی و در صندوق بیمه بازنشستگی ثبت نام می شوند.
سماواتی تاکید کرد: دهیاران در اجرای این طرح به کارگزاران ما کمک کنند تا بتوانیم با اتمام ثبت نام روستاییان در صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری نخستین جشن شکرانه بیمه را در این شهرستان برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه بیمه روستایی و عشایری و صندوق بیمه بازنشستگی به عنوان یه ضرورت در برنامه ششم توسعه دیده شده، افزود: دولت در نظر دارد در آینده نزدیک بیمه روستاییان و عشایران به بیمه فراگیر تبدیل شود.
مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر استان همدان گفت: از سال 93 تاکنون 50 درصد به حقوق مستمری بگیران صندوق‌های بیمه روستایی اضافه شده و در حال حاضر یک هزار و 700 تن در استان همدان از این صندوق حقوق دریافت می کنند.
سماواتی استان همدان طی سه سال متوالی در سال 93، 94 و 95 از نظر میزان جذب بیمه در این صندوق موفق به کسب رتبه دوم و سوم کشوری شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 78 هزار تن در استان همدان زیر پوشش بیمه روستایی و عشایری هستند، بیان کرد: 12 هزارو 800 تن در شهرستان ملایر زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری هستند که با توجه به سهمیه تکلیفی که برای کارگزاران مشخص کرده ایم، این رقم باید به 16 هزار تن برسد.
سماواتی افزود: افراد 18 سال به بالا در روستاها نیز می توانند خود را بیمه کنند و در هر خانواده بدون ممنوعیت می تواند نسبت به بیمه خود در این صندوق اقدام کند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان نیز با اشاره نقش موثر دهیاران در عمران و آبادانی روستاها گفت: دهیارانی که نتوانند مردم روستا را مجاب به همکاری در توسعه و عمران روستاها کنند، به طور قطع نمی توانند سهم عمده‌ای از پروژه‌ها داشته باشند.
فریدون عربی به انجام کار علمی در کنار موارد قانونی توسط دهیاران و حسابداران در روستاها تاکید کرد و افزود: دهیار، حسابدار و ناظر فنی در روستاها از این پس به صورت علمی‌ تر انتخاب خواهند شد.
وی بر لزوم توجه دهیاران به کار‌های فرهنگی و اجتماعی در روستاها در کنار اقدامات عمرانی تاکید و بیان کرد: با وجود اینکه تاکنون بیش از 500 میلیارد ریال اعتبارات توسط دولت به حساب دهیاری‌های کشور واریز شده، اما کار چشمگیر و مورد رضایت مردم در روستا‌ها انجام نشده است.
عربی خواستار تعامل بیشتر دهیاران با دستگاه های اجرایی شهرستان شد و گفت: طی دو ماهه گذشته بیش از 90 میلیارد ریال اعتبار به حساب دهیاری‌های استان همدان واریز شده است.
14 تیرماه به نام روز دهیاری ها و شهرداری ها نامگذاری شده است.
شهرستان ملایر با 208 روستا، دارای 141 دهیاری فعال است و 12 هزارو 800 تن از جمعیت روستایی این شهرستان زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری استان همدان هستند.
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.