علائم این اختلال که توانایی های گفتاری ، ارتباطی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر می گذارد تا پیش از سه سالگی در کودک بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است.
اوتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه و در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری همراه است و می توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا به صورت های گوناگون و با شدت های متفاوت خود را نشان می دهد.
اوتیسم در پسران شایع‌تر از دختران است و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند و این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد.
در این کودکان حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود.
تاخیر در گفتار، تکرار طوطی وار ، ارتباط چشمی کم ، علاقه کم در برقراری ارتباط با هم سن و سالان، نبود نشانه های بازی های تخیلی، علاقه به قسمت های خاصی از یک اسباب بازی و یا وسیله، اصرار بر یکنواختی، مشکل در بیان نیازها، خنده و گریه بی دلیل، علاقه به تنهایی، کج خلقی و بهم ریختگی ناگهانی، احساس ناراحتی در صورت در آغوش گرفتن، آموزش پذیر نبودن با روش های معمول آموزشی، انجام بازی های غیرعادی، چرخاندن اشیا، نداشتن احساس درد و یا حساسیت بیش از حد به آن، عدم درک خطر و ترس، بیش فعالی و یا نداشتن تحرک کافی و بی توجهی به اسم خود و یا دستورات دیگران با وجود سلامت شنوایی از جمله علائم اختلال اوتیسم است.
به گفته کارشناسان از هر 60 تا 70 تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اتیسم است و آمارها نشان می دهد 2 هزار کودک در ایران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند.
2 تا پنج سالگی دوران طلایی تشخیص و مداخله تخصصی مبتلایان به اوتیسم است که مشارکت و آگاهی همه جانبه خانواده ها را می طلبد.
امسال 14 تا 21 فروردین به عنوان هفته اوتیسم نامگذاری شده است که فرصت مناسبی برای آگاه سازی خانواده ها از این اختلال رفتاری است.

**مداخله تخصصی اوتیسم باید در زمان طلایی 2 تا پنج سال صورت گیرد
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با ایرنا گفت: یک باور عامیانه وجود دارد که اختلال اوتیسم در حال گسترش است درحالی که مبتلایان به این اختلال به دلیل انجام مستمر غربالگری و مداخلات تخصصی بیش از گذشته شناسایی می شوند و این امر موجب شده آمار افراد شناسایی شده افزایش می یابد.
حجت الله حاتمی افزود: اگر مداخله تخصصی در زمان طلایی 2 تا پنج سال صورت بگیرد کودک می تواند به روند عادی زندگی خود بازگردد و با یک پیگیری مستمر و مناسب زندگی اجتماعی طبیعی و سالمی را داشته باشند.
وی ادامه داد: اوتیسم درمان قطعی ندارد اما اگر مداخله درست صورت بگیرد و پیگیری مستمر صورت گیرد می توانند روند طبیعی زندگی را طی کنند.
حاتمی گفت: برخی از خانواده هایی که کودک اوتیسمی دارند برای غربالگری مراجعه نمی کنند و این بیماری برایشان ناشناخته است که موجب می شود مداخلات دیر صورت گیرد و اثربخشی لازم را نداشته باشد.
وی گفت: خانواده ها باید به سلامتی کودکان 2 تا 5 سال خود بیش از پیش اهمیت دهند و با مراجعه به سازمان بهزیستی با انجام غربالگری اتیسم از سلامت جسمانی کودکان خود مطلع شوند.
وی با بیان اینکه نباید دوران طلایی که می‌توان این کودکان را توانمند کرد را از دست داد، افزود: از این رو تشخیص زودهنگام بیماری این افراد بسیار مهم است اما متاسفانه زمانی خانواده ها برای مداخله مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است.

**هم اکنون 92 کودک مبتلا به اوتیسم در استان همدان شناسایی شده است
مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پیش از آغاز غربالگری سال 95 در استان همدان 65 کودک مبتلا به اوتیسم در این استان شناسایی شده بود که با احتساب کودکانی که به تازگی شناسایی شده اند هم اکنون 92 کودک مبتلا به اوتیسم در استان همدان شناسایی شده است.
حمیدرضا الوند افزود: در حال حاضر مرکز 'روزنه ' تنها مرکز تخصصی اختلال اوتیسم استان همدان است که 65 کودک اوتیسمی از این مرکز خدمت می گیرند و 22 نفر در حال خدمت رسانی به این کودکان هستند.
وی ادامه داد: در این مرکز برای هر سه کودک مبتلا به اوتیسم ، یک مربی حضور دارد و این مرکز هرروز از ساعت هشت صبح تا ساعت 13 به کودکان دارای اختلال اوتیسم و خانواده های آنان خدمت رسانی می کند.
وی گفت:به طور متوسط هزینه ماهانه برای معرفی هر کودک از سوی سازمان بهزیستی به مراکز تخصصی اوتیسم چهار میلیون و 30 هزار ریال است که سازمان بهزیستی این مبلغ را پرداخت می کند و مبلغ پرداختی از سوی خانواده ها نیز یک میلیون و 500 هزار ریال است.
***طرح غربالگری اوتیسم در استان همدان همچنان در حال اجرا است
مدیرکل بهزیستی همدان یادآور شد: طرح غربالگری اختلالات اوتیسم در سال 91 در پنج استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که استان همدان یکی از این پنج استان بود و در آن سال غربالگری در 118 پایگاه شهرستان همدان اجرا شد و هشت هزارو 176 کودک غربال شدند که خروجی این غربالگری تشخیص قطعی 28 کودک مبتلا به اوتیسم بود.
الوند ادامه داد:این امر موجب شد پس از اجرای غربالگری اوتیسم در استان های پایلوت، غربالگری اختلال طیف اوتیسم همانند غربالگری بینایی به صورت سراسری در کشور انجام شود و سال 95 این طرح برای نخستین بار به صورت سراسری با پوشش کودکان 2 تا پنج ساله در سطح کشور انجام شد.
وی گفت: از آغاز مرحله عملیاتی این غربالگری در دیماه سال گذشته تاکنون، 17 هزار و 897 کودک 2 تا 5 ساله در سطح استان همدان غربال شدند که از این تعداد 145 مورد در مرکز روزنه شهرستان همدان و 244 نفر در شهرستان های استان نیازمند مداخله تشخیص داده شدند و در نهایت 27 کودک به صورت قطعی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند.
***والدین برای غربالگری اوتیسم کودکان 2 تا پنج سال مشارکت کنند
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: والدین کودکان 2 تا پنج سال باید برای غربالگری اوتیسم فرزندان خود به مراکز بهزیستی مراجعه کنند.
الوند در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه غربالگری اختلال طیف اتیسم از 10 دیماه سال گذشته با هدف شناسایی آمار دقیق کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم به منظور ارائه به موقع خدمات توانبخشی و درمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم و در راستای جلوگیری از افزایش نواقص حرکتی و آسیب های گفتاری و هوشی در استان همدان آغاز شده است و همچنان این غربالگری ادامه دارد.
وی افزود: در 9 شهرستان همدان غربالگری اوتیسم در حال انجام است و کار مداخله به صورت تیمی برای این کودکان متشکل از پزشک، روانپزشک، مددکار، شنوایی‌سنجی و گفتار درمانی اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: خانواده هایی که هنوز غربالگری را برای کودکان خود انجام نداده اند باید در مدت زمان باقیمانده برای انجام غربالگری مراجعه کنند.
وی گفت : هم استانی های عزیز می توانند کودکان 2 تا 5 ساله خود را برای غربالگری در شهرستان ها به ادارت بهزیستی و در شهر همدان به مرکز اوتیسم روزنه واقع در خیابان طالقانی، کوچه سرافزار روبروی مهمانسرای نیروی انتظامی ببرند.
وی بیان کرد: کودکانی که از طریق غربالگری ، مشکوک به اوتیسم شناخته می شوند برای تشخیص نهایی به متخصصان ارجاع می شوند تا مداخله بهنگام انجام شود.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه استان همدان آمادگی انجام تمامی مداخلات تخصصی اوتیسم را دارا است تاکید کرد: بسیاری از خانوده ها به دلیل نداشتن اطلاعات در خصوص بیماری اوتیسم و یا انکار آن مراحل درمان را پیگیری نمی کنند که این امر موجب ماندگاری بیماری در افراد مبتلا می شود و افراد را در سنین بالا با مشکلات بسیاری درگیر می کند.
الوند بیان کرد: با یک جلسه کوتاه ارزیابی نمی توان به تنهایی به نتیجه رسید بلکه اطلاعات والدین، مربیان کودک و اعضای خانواده می توانند اطلاعات با ارزشی را به ارزیاب بدهند تا ارزشیابی و نتیجه دقیق تری را بدست آورد و انتظار می رود خانواده ها با تکمیل پرسشنامه اولیه و در صورتی که پاسخ آنها به سه سوال یا بیشتر مثبت بود برای انجام مداخلات تخصصی به ادارات بهزیستی شهرستانها و مراکز مداخله در اختلال طیف اتیسم مراجعه کنند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.