نامش آرایشگر و کارش برجسته کردن زیبایی هاست، کار و کاسبی این قشر هرچه به عید نوروز نزدیک می شویم رونق بیشتری می گیرد؛ حتی اگر بیماری خطرناکی مانند کرونا کووید – ۱۹ همه‌گیر شده باشد.

این رونق در آرایشگاه های زنانه بیشتر از مردانه هابه چشم می خورد و عده ای از مدتها قبل نوبت گرفته و حتی برای اینکار دست به جیب شده انعام و هدیه هم می دهند تا آراسته و زیبا در مهمانی و دید و بازدید پیش روی عید حاضر شوند و شاید به تصور غلط خود را یک سرو گردن بالاتر از زنان دیگر نشان دهند.

واقعیت این است که این ازدحام برای آرایشگران یک غنیمت محسوب می‌شود و حاضر نیستند به هیچ قیمتی این فرصت را از دست بدهند.

اگر چه تعدادی انگشت شماری از آرایشگران عطای این رونق را به حفظ سلامتی خود و همشهری ها بخشیده و کسب و کار را تعطیل کرده اند، اما بیشتر شاغلان این صنف طبق روال سال های قبل روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار می کنند تا مشتری ها را زیبا و راضی به خانه بفرستند.

کمبود مواد ضدعفونی

برخی آرایشگران با دستکش و ماسک مشغول اصلاح سر و صورت مشتری هستند، بعضی از مردم هم بدون هیچ وسیله بهداشتی وارد آرایشگاه شده و با تماشای این اوضاع تازه یادشان می افتد که کرونا چقدر جدی است.

مدیر یکی از همین سالن ها مدعی است که نکات بهداشتی را رعایت می کند و به طور مستمر ابزار و در و دیوار را گندزدایی و ضدعفونی می کند، اما با کمبود این مواد مواجه است.

او همراه داشتن ماسک، دستکش و وسایل شخصی اصلاح را برای خانم ها ضروری می داند و با چند بار قسم خوردن من را متقاعد می کند که ماسک و دستکشی در اختیارش گذاشته نشده که در هنگام ورود به مشتری ها بدهد.

بعضی از زنانی که در صف انتظار نشسته و مشغول درد دل کردن با بغل دستی خود هستند، هر از گاهی با افشانه ضد عفونی که از داخل کیفهایشان بیرون می آورند، کرونا را از خود دور می کنند.

 شنیدن صدای فیس فیس سوژه جدیدی برای بحث و تبادل نظر بین منتظران می شود: "از کجا خریدید"، "ما هر چه گشتیم نبود"، "بفرمایید شما هم استفاده کنید".

خودسرانه تعطیل نمی‌کنیم

علت تعطیل نکردن آرایشگاه را از آرایشگر دیگری می پرسم و او در پاسخ می گوید: بدون نامه اتحادیه چگونه تعطیل کنیم؟ اگر آنها صلاح بدانند که فعالیت در این شرایط ضرر و زیان دارد بدون تردید به ما اعلام می کنند.

علت تعطیل نکردن آرایشگاه را از آرایشگر دیگری می پرسم و او در پاسخ می گوید: بدون نامه اتحادیه چگونه تعطیل کنیم؟ اگر آنها صلاح بدانند که فعالیت در این شرایط ضرر و زیان دارد بدون تردید به ما اعلام می کنند.

ما به مشتری‌ها توصیه می‌کنیم اگر علائم سرفه و عطسه دارند به آرایشگاه مراجعه نکنند اما آنها با بیان اینکه سرماخوردگی ساده بوده و رفع شده ما را مجاب می کنند تا دستی به سر و رویشان بکشیم.

آرایشگاه او به بزرگی سالن قبلی که رفتم نیست اما جای سوزن انداختن هم ندارد.

 او توضیح می دهد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مشتری‌ها را به صورت نوبتی و راس ساعت وارد می کند، اما افراد زیادی بدون هماهنگی می آیند و ساعت ها منتظر می مانند.

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنان همدان هم از کم شدن مشتری و کمبود مواد ضدعفونی گلایه می کند و از من می خواهد به گوش مسوولان برسانم که کرونا بازار همصنفی هایش را کساد کرده است و از طرفی وسایل بهداشتی به شدت کمیاب و گران شده و به دست آنها نمی رسد.

سالن‌های زیبایی زیر ذره‌بین بازرسی

زهرا مرادی به وجود یک هزار و هشت آرایشگاه زنانه در شهر همدان اشاره می کند و می گوید: آرایشگر در فاصله‌ای کمتر از یک متر با مشتری خود در تماس است و مراجعات متعدد، می تواند آرایشگاه‌ را به یکی از اماکن پرخطر تبدیل کند.

با این وجود هنوز نامه‌ای مبنی بر تعطیلی آرایشگاه‌ها به ما ابلاغ نشده اما به آرایشگران دائم هشدار می دهیم تا ضدعفونی کردن محل سالن‌، شست‌وشوی ویژه دست‌ها بعد از انجام کار هر مشتری و استفاده از ماسک را رعایت کنند و از سوی دیگر بازگرداندن بیعانه به مشتریانی که قصد انجام کار خود در شرایط کنونی را ندارند، را هم اعلام کرده‌ایم.

او تاکید می کند بازرسان ما در سطح شهر مشغول بررسی سالن‌ها هستند تا علاوه بر ارائه آموزش‌ موارد بهداشتی، اوضاع و احوال این اماکن را رصد کنند.

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه نیز به گفته های همتای خود صحه گذاشته و تاکید می کند تا زمانی که ابلاغ رسمی از سوی اتاق اصناف به دست ما نرسد، نمی توانیم آرایشگاه ها را تعطیل کنیم.

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه نیز به گفته های همتای خود صحه گذاشته و تاکید می کند تا زمانی که ابلاغ رسمی از سوی اتاق اصناف به دست ما نرسد، نمی توانیم آرایشگاه ها را تعطیل کنیم.

علی عدالتی می گوید: ترس از کرونا مشتری ها را کاهش داده و صفا دادن سر و صورت خود را به موقع فرار کرونا موکول کرده اند و این امر خود به خود موجب کاهش درآمد این صنف شده، اما رییس اتحادیه نمی تواند تصمیمی برای تعطیلی این مراکز بگیرد.

او تاکید می کند اتاق اصناف مرجع تصمیم گیری در این زمینه است و چنانچه دستور به تعطیلی بدهند بی درنگ اجرا کرده و سر تسلیم در برابر قانون فرود می آوریم.

آتش کرونا بر کاسبی همدان

در گفت و گوی تلفنی با رییس اتاق اصناف همدان نیز متوجه شدیم او هم چشم به راه مسوولان بالادستی است و اختیاری برای پایین کشیدن کرکره آرایشگاه ها از خود ندارد.

رییس اتاق اصناف همدان: آرایشگرها در ایامی مانند عید نوروز شلوغ شده و فرصتی برای کسب روزی دارند اما امسال و در آستانه سال نو، کرونا این فرصت را سوزانده است.

حسین محرابی می گوید: آرایشگرها در ایامی مانند جشن های عروسی و عید نوروز شلوغ شده و فرصتی برای کسب روزی دارند اما امسال و در آستانه سال نو کرونا این فرصت را سوزانده است.

او کنترل و تشدید مراقبت در همه اصناف به ویژه آرایشگاه‌ها که پرتردد هستند را ضروری می داند، اما در عین حال تعطیلی آنها را منوط به صدور دستور از استانداری اعلام می کند زیرا اینکار بازخوردها و تبعات متفاوتی به دنبال دارد.

به گفته محرابی، کرونا آسیب های بسیاری بر پیکر بازار وارد کرده، بازاریان اجناس مورد نیاز خود را برای عید نوروز از قبل تهیه کرده اند اما شیوع این بیماری از شور و اشتیاق مردم برای خرید کاسته و آنها را خانه نشین کرده است.

او از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی همدان و دیگر نهادهای مسوول استان می خواهد اوضاع را سبک و سنگین کرده و اگر آرایشگاه ها را برای سلامت مردم تهدید می دانند دستورات لازم برای ممانعت از فعالیت آنها را صادر کنند.

رییس اتاق اصناف  ابراز امیدواری می کند با درایت مسوولان و همدردی و مشارکت مردم به سلامت از پیچ تاریخی کرونا عبور کرده و بازار و بازاریان به آرامش برسند.

آرزوی او ما را هم آرزومند کرد، به شرطی که مقدمات برآورده شدن آرزوهایمان را فراهم کنیم و از امورات غیرضروری زندگی کم کرده و به اهمیت مهمترین ها بیافزاییم.

شاید بهتر باشد تن و جانمان را به طراوت سلامتی و شکیبایی پیراسته کنیم تا اینکه به هر قیمتی آراسته و زیبا شویم.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

طبق گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا ۱۲ اسفند، حدود هفت هزار و ۸۰۲ نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از چهار هزار و ۳۱۲ تن از آنها تست گرفته شده و یک هزار و ۵۰۱ نفر مورد مثبت کرونا اعلام شدند همچنین ۶۶ فوتی و ۲۹۱ بهبود یافته به ثبت رسیده است.

تاکنون آزمایش سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در همدان مثبت بوده و این ویروس در این استان یک قربانی گرفته است.

 گزارش از: زهرا زارعی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.