مرحوم آیت‌الله «جلال‌الدین لطیفی‌گنبدی» از علمای بزرگ شهر ملایر و امام جماعت مسجد عاشورا بود که شب گذشته/شنبه/ به علت کهولت سن در ۹۷ سالگی درگذشت.

وی در محضر علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی کسب شاگردی کرده است.

مرحوم آیت الله لطیفی گنبدی از فرزندان مرحوم آقا شیخ علی گنبدی بود که امام خمینی(ره) در سال‌های پیش از انقلاب و در دوران زندگی شیخ علی گنبدی برای درک مباحث اخلاقی به محضر او در گنبد همدان حضور پیدا می‌کرد.

آیت الله لطیفی گنبدی از حدود سه سالگی فعالیت طلبگی خود را شروع کرد و بیشتر اوقات در کنار پدر بود و درس را با صرف و نحو آغاز کرد تا به معالم و شرایع و مقداری طب اسلامی و ادبیات عرب رسید و مقدمات را نزد پدرش گذراند.

وی نیز از خدمت حاج سید علی عرب و مرحوم آقا نجفی که هم اکنون یکی از خیابان‌های ملایر به نام وی مزین است، استفاده کرد و رسائل و مکاسب را نزد آیت الله آقا حیدر و آیت الله تالهی آموخت.

مرحوم آیت الله لطیفی گنبدی پس از گذراندن سطح به قم عزیمت کرد و از محضر آیت الله بروجردی بهره برد و حدود سه چهار سالی نیز از محضر علامه طباطبایی استفاده کرد و در کنار این از درس امام خمینی(ره) بهره‌مند شد.

در همین رابطه امام جمعه ملایر و معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با صدور پیام تسلیت مشترکی رحلت آیت الله لطیفی گنبدی را تسلیت گفتند.

در متن این پیام آمده است: إذا مات العالم، ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شیء، رحلت عالم زاهد و مجتهد والا قدر، فقیه ارزشمند، جامع معقول و منقول حضرت آیت الله حاج شیخ جلال الدین لطیفی گنبدی رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و اندوه همگان شد.

این پیام می‌افزاید: این ماتم بزرگ را به ساحت مبارک حضرت ولی الله الاعظم، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، علماء و روحانیت، ارادتمندان آن فقید سعید و بیت شریف، بستگان و فرزندان به‌ویژه مردم شریف شهرستان ملایر از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنیم.

در ادامه پیام آمده است: عالم، متفکر و معلم اخلاقی بزرگ، رخ در نقاب خاک کشید که در عرصه علم و عمل همه عمر پر برکت خود را در خدمت به انقلاب اسلامی و مسیری که رضایت خداوند را در آن می‌دانست، صرف کرد که بدین‌وسیله به مناسبت رحلت آن عزیز سفر کرده روز دوشنبه ۶ آبان در شهرستان ملایر عزای عمومی اعلام می‌شود.

در همین راستا محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال پیامی رحلت آیت الله جلال الدین لطیفی گنبدی را تسلیت گفت و عنوان کرد: در ایام سوگواری رحلت نبی خاتم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، عالمی وارسته و عارفی متواضع رخت از دیار خاکی بربست و مسافر ملکوت اعلی شد.

در این پیام آمده است: خبر رحلت جانگداز آیت الله حاج شیخ جلال‌الدین لطیفی گنبدی، اسباب تالم و تاسف وافر گشت، وجود این مرد آسمانی به‌سان پدر ارجمندش مرحوم آخوند ملا علی گنبدی مایه برکت و خیر در دیار ملایر بود و عروج عارفانه‌اش ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

وی این مصیبت اندوه‌بار را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری، علما و مردم شریف شهرستان ملایر تسلیت گفت و از درگاه احدیت برای روح بلند آن عالم ربانی علو درجه مسالت کرد.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی با این عنوان «چراغ راه خاموش شد» درگذشتِ عالم وارسته و عارف بالله حضرت آیت الله العظمی حاج آقا جلال الدین لطیفی گنبدی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام احد آزادیخواه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شی‏ء إلی یوم القیامة"

ضایعه فقدان «مرحوم آیت الله آقا جلال الدین لطیفی گنبدی» واقعه مصیبت باری بود که همه مردم عزیز شهرستان ملایر و شاگردان آن حضرت را داغدار کرد.

آن مرحوم در عمر با برکت خود در شهرستان ملایر منشاء خدمات صادقانه فرهنگی و معنوی بسیار زیادی بوده و سیره علمی و عملی ایشان واقعا برای مردم، یک مدل سبک زندگی به حساب می‌آمد که امروز شهرستان ملایر این عالم پرهیزکار و عارف وارسته را از دست داد.

وی این مصیبت جانکاه را به خانواده معظم آن مرحوم و همشهریان ملایری تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن عالم فرهیخته و بزرگوار علو درجات را مسالت کرد.

بنابر تصمیم ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت الله «جلال الدین گنبدی» آئین وداع با پیکر مطهر وی امروز /یکشنبه/ همزمان با نماز مغرب و عشاء در مسجد عاشورا ملایر برگزار می‌شود.

همچنین پیکر مطهر آیت الله «جلال الدین لطیفی گنبدی» فردا دوشنبه ۶ آبان ساعت ۱۰ صبح از میدان امام خمینی(ره) به سمت میدان آزادگان این شهر تشییع و خاکسپاری می‌شود.

اقامه نماز بر پیکر مطهر مرحوم آیت الله لطیفی گنبدی توسط آیت الله «سید رضا فاضلیان» برگزار و آئین سوگواری و بزرگداشت وی نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر روز دوشنبه با سخنرانی آیت الله «غیاث الدین طه محمدی» عضو مجلس خبرگان رهبری در مسجد جامع ملایر برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.