علی مالمیر روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارگاه سه پیغمبر شامل حبقوق نبی در تویسرکان، حجی در  مسجد پیغمبر شهر همدان و یوشع ابن شجر در سیاه کمر ملایر قرار دارد.

وی ادامه داد: این اماکن هم از نظر اهمیت دینی و مذهبی همچنین جاذبه‌ای که در معماری هنری ساخت آنها به کار برده شده، زمینه جذب توریست مذهبی را فراهم کرده است.

مالمیر اظهار داشت: وجود گنبد علویان در همدان نشان دهنده جایگاه این استان در تاریخ تشیع و خاستگاه شیعیان دارد در عین حال ارزش معماری و گچ بری های منحصر به فرد این گنبد که مربوط به دوره ایلخانی است، از ظرفیت های گردشگری همدان حکایت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن مقبره امامزاده محسن در دامنه الوند و ویژگی های این امام زاده، مطالعات در حوزه دامنه شمالی الوند صورت گرفت که یک پردیس گردشگری مذهبی تعریف شد.

مالمیر ادامه داد: به منظور جذب گردشگر قرار است با تمرکز به گردشگری مذهبی، زیر ساخت ها آماده و خدمات ارائه شود که تحقق این امر نیازمند همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و هیات امنای اماکن مذهبی و شهرداری است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های خوب همدان وجود مرکز محله ها است که ترکیبی از مسجد، بازار و حمام در کنار یکدیگر است و این ترکیب زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درباره بارگاه حبقوق نبی گفت: در راستای برنامه افق سه ساله و سند توسعه راهبردی استان تا سال ۱۴۰۰ تاکید شد که در قالب مطالعه الزامات میراث فرهنگی برای این بنا، الزمات اوقاف و حوزه گردشگری و خدماتی آن پیش بینی شود.

مالمیر افزود: در این راستا اعتباراتی در سازمان برنامه و بودجه در اختیار شهرداری قرار گرفت و مشاور در حال مطالعه این طرح بوده که قرار است در پایان این مطالعه با در نظر گرفتن الزامات، چارچوب کاری روشن شود.

در سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان نام یک هزار و ۹۳۱ مسجد، ۴۷۷ حسینیه و ۷۹۹ موقوفه به ثبت رسیده است.

مقبره ۲۳۳ امامزاده واجب التعظیم در همدان قرار دارد همچنین بقاع متبرکه این استان دارای ۴۹ هزار رقبه است.

۷۵۲۶/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.