مدیرعامل این واحد فناور روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، درباره تولید این محصول گفت: با توجه به آسیب پذیری آسفالت خیابان ها و بزرگراه ها، توانستیم با به کارگیری دانش بومی در کشور برای نخستین بار قیر خود ترمیم شونده تولید کنیم.
علی قنبری افزود: ما توانستیم با انجام فرآیندهای فناورانه، قیر خالص را تغییر داده و قیری با خاصیت خود تعمیری و خود ترمیمی تولید کنیم که این محصول عمری چند برابر نمونه خالص دارد.
قنبری با اشاره به این موضوع که برای تولید انبوه این محصول فناور نیازمند حمایت است اظهار داشت: مقاومت در برابر ترک خوردگی، بهبود خواص رئولوژیکی (علم جریان و تغییر شکل جریان ها) و خواص فیزیکی، مقاومت در برابر آسیب های رطوبتی و ترمیم آسیب دیدگی ها با عمر چند برابر از جمله مزیت های تولید قیر ترمیم شونده است.
وی که در دانشگاه زنجان تحصیل کرده است، عنوان کرد: فرآیند ساخت این محصول 30 ماه طول کشید که پس از تحقیقات مستمر، ماده ای ساختیم که برخلاف اینکه آب برای قیر مضر است، آب را دوست دارد.
مدیرعامل این واحد فناور با اشاره به این موضوع که قیر ترمیم شونده در مناطقی که بارندگی زیاد دارد کمترین آسیب را می بیند، اضافه کرد: این ماده خاصیت کشسانی دارد و وقتی با قیر خالص ترکیب می‌شود به طور کامل همگن می‌شود و با خود قیر خالص هیچ فرقی ندارد.
وی با اشاره به اینکه آسفالت روسازی خیابان ها به طور میانگین 9 سال عمر دارد، ادامه داد: در تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی قیر خود ترمیم صورت گرفته است عمر آن از 100 سال تا 315 سال تخمین زده شده است.
قنبری با اشاره به اینکه در آزمایش های هوشمند، با نفوذ آب چسبندگی این نوع قیر بیشتر می شود، افزود: آزمایش ها در دمای 22 درجه سانتیگراد زیر صفر تا 300 درجه سانتیگراد بالای صفر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: استحکام این نوع قیر سال به سال بیشتر می شود و هزینه ساخت آسفالت از این نوع قیر پنج درصد بیشتر از آسفالت معمولی است، اما برای ساخت مواد اولیه آن نیازمند ساخت پتروشیمی است.
مدیرعامل این واحد فناور تاکید کرد: کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش هزینه نگهداری، صرفه جویی در وقت و افزایش رضایت مندی مردم از دیگر مزیت های این محصول محسوب می شود.
وی بیان کرد: با توجه به مقاومت بالای این محصول، در فرودگاه ها بسیار کاربردی است و عمر طولانی در برابر آسیب دیدگی دارد.
قنبری یادآور شد: در صورت فراهم شدن زمینه های لازم برای تولید انبوه این محصول می‌توانیم نیروی انسانی جذب کنیم و اشتغال زایی داشته باشیم اما اکنون با توجه به کاربردی بودن این محصول فناور، به دلیل وجود مشکلات کار متوقف مانده است.
وی تاکید کرد: به دنبال ثبت یک شرکت دانش بنیان هستیم تا با حمایت مسئولان کارخانه تولید این نوع قیر را راه اندازی کنیم.
گفتنی است، موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوای همدان، موجب کاهش استحکام آسفالت خیابان ها شده است.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.