وحدت حوزه و دانشگاه پس از تاسیس دانشگاه تهران همیشه از طرف فرهیختگان حوزه و دانشگاهیان مطرح شد و آیت الله محمد مفتح یکی از افرادی بود که تمام همت خود را برای تحقق این مهم به کار بست.
رییس دانشگاه پیام نور مرکز همدان درباره اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه تنها به برگزاری جلسه و سمینارهای بدون خروجی ختم شده در حالیکه این موضوع مهم باید عملیاتی و از حرف به عمل تبدیل شود.
صفی الله صفایی با بیان اینکه ما معتقدیم اسلام دین کاملی برای حکومت داری است اظهار داشت: بنابراین جمهوری اسلامی باید بتواند انتظارات جامعه امروزی را در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برآورده کند.
رییس دانشگاه پیام نور مرکز همدان بیان کرد: با وجود اینکه جلساتی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه برگزار و به صورت سمبلیک ارتباطاتی بین حوزه و دانشگاه برقرار شده اما این ارتباطات به نتایج مورد انتظار منتج نشده است.
صفایی ادامه داد: باید یک برنامه راهبردی از شورای انقلاب فرهنگی آغاز شود و بزرگان حوزوی، علما و اساتید دانشگاهی راهکارهایی را ارایه دهند.
وی گفت: باید برخی مباحث مطرح در دانشگاه در حوزه های علمیه نیز مورد استفاده قرار گیرد و در مقابل برخی مسایل مطرح در حوزه دینی نیز در دانشگاه ها مطرح شود.
رییس دانشگاه پیام نور مرکز همدان تاکید کرد: با توجه به اینکه نگاه به علوم انسانی باید از دیدگاه اسلام و نه از دیدگاه مکاتب غربی باشد هم اینک خلاء در این حوزه موجب بروز مشکلاتی شده است.
صفایی افزود: اساتید حوزه باید نگاه اسلامی به علوم انسانی را به دانشگاهیانی که تدریس در این بخش را عهده دار هستند، انتقال دهند.
وی اضافه کرد: وقتی ما معتقدیم اسلام دینی است که نیازهای بشری را برآورده می کند بنابراین محقق شدن این موضوع مستلزم تعامل نزدیک بین حوزه و دانشگاه است.
رییس دانشگاه پیام نور مرکز همدان اظهار داشت: شیوه های آموزشی دانشگاه با روش های آموزشی حوزه های علمیه می تواند مبادله شود.
صفایی مثال زد: مباحثه ای که در حوزه های علمیه وجود دارد بسیار به اطلاعات و آگاهی طلاب تعمیق می بخشد و یک شیوه خوب برای تدریس است در مقابل حوزویان می توانند از روش های جدید معمول در دانشگاه ها برای انجام تحقیقات علمی در راستای پژوهش های دینی استفاده کنند.
وی ادامه داد:فناوری و حوزه های آی تی، ابزارهای خوبی برای پژوهش ایجاد کردند که حوزویان می توانند با استفاده از این ابزارها به خوبی همه منابع را سازماندهی کرده و همه مباحث را به روز کنند.
رییس دانشگاه پیام نور مرکز همدان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه شعار بسیار خوبی بود اما باید این شعار از قالب همایش و نشست خارج شده و جنبه عملی به خود گیرد.
صفایی افزود: در حوزه اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی و دیگر بخش ها نیاز داریم شاکله و ساختار اسلامی برای این بحث ها مطرح شود.
شهید محمد مفتح اندیشمند فرهیخته و توانمند در 1307 هجری خورشیدی در شهرستان رزن از توابع استان همدان دیده به جهان گشود؛ وی در خانواده ای مذهبی، اهل تقوا و دیانت رشد و پرورش یافت و با اسلام ناب محمدی (ص) آشنا شد.
این شهید والا مقام دروس مقدماتی را در زادگاهش گذراند و سپس به منظور گسترش علم و دانش خویش به شهر قم رفت.
این انسان وارسته در آنجا از وجود استادان بزرگی همچون آیات عظام علامه طباطبایی، داماد، حجت و امام خمینی (ره)بهره برد.
محمد مفتح با تلاش و کوشش بسیار موفق به دریافت درجه اجتهاد شد، وی پس از پایان تحصیل، به تدریس در حوزه پرداخت.
این مرد عرصه سیاست در کنار تحصیل در حوزه با ایده گسترش فعالیت دینی و مذهبی خود در سنگر دانشگاه، با حضور در این مکان موفق به گرفتن درجه دکترای فلسفه از دانشگاه تهران شد.
وی به لحاظ رسالتی که بر دوش خویش حس می کرد، با روشنگری دانش پژوهان در سنگر دبیرستان و حوزه، کلاس های خویش را مرکزی برای مبارزه با رژیم قرار داد و در این راه با همیاری شهید محمد حسینی بهشتی به تشکیل انجمن اسلامی دانش آموزان، همت گمارد.
آیت الله مفتح به منظور شناساندن چهره واقعی اسلام، مجمعی به نام ˈجلسات علمی اسلام شناسیˈ تشکیل داد. ساواک که از نقش موثر این مجمع در آگاهی بخشی جامعه اطلاع یافته بود، آن را تعطیل کرد.
او با هدف روشن ساختن مواضع نهضت اسلامی در افشای چهره رژیم پهلوی در شهرهای گوناگون به سخنرانی پرداخت و سخنرانی های افشاگرانه مفتح، بارها سبب دستگیری و تبعید وی شد.
این معلم دلسوز را در 1347 هجری خورشیدی به صورت رسمی از آموزش و پرورش اخراج و به جنوب ایران تبعید کردند.
آیت الله مفتح پس از اقامه نماز عید فطر با تاکید بر رهبری امام خمینی، 16 شهریور 1357 هجری خورشیدی را به عنوان روز تجلیل از شهدای ماه رمضان تعطیل اعلام کرد.
مردم مسلمان ایران در این روز راهپیمایی بزرگی علیه رژیم انجام دادند که زمینه ساز قیام 17 شهریور شد.
محمد مفتح در سوم آذر 1353 هجری خورشیدی در مسجد جاوید به وسیله ساواک دستگیر و زندانی شد. با آزادی از زندان به مسجد قبا رفت و امامت جماعت این مسجد را بر عهده گرفت.
پس از پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی ایران وی به فعالیت های علمی و فرهنگی خود در شورای انقلاب ادامه داد و برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه تمام توان خود را به کار گرفت.
آیت الله مفتح آثار با ارزشی همچون حاشیه بر اسفار ملاصدرا، روش اندیشه، حکمت الهی و نهج البلاغه، آیات اصول اعتقادی قرآن، نقش دانشمندان در پیشرفت علوم اسلامی، ویژگی های زعامت و رهبری و مکتب اخلاقی و تربیتی امام صادق(ع)را از خود به یادگار گذاشته است.
سرانجام در 27 آذر 1358 هجری خورشیدی، دشمنان اسلام و انقلاب وجود گوهربار این بزرگمرد راه آزادی را برنتافتند و هنگام ورود محمد مفتح به دانشکده الهیات دانشگاه تهران، وی را هدف گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.