به گزارش خبرنگار ایرنا ، مردم جای جای استان هرمزگان به مناسبت غدیر این عید بزرگ، از چند روز گذشته کوچه ها و خیابان‌ها را چراغانی کرده و دیشب و امروز به پخش شیرینی و شربت پرداختند و این عید سعید را به هم تبریک گفتند.
مراسم جشن و شادی به مناسبت عید غدیر خم جمعه شب در صحن امام زاده سید مظفر(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) با شرکت انبوهی از مردم برگزار شد.
مردم هرمزگان دراین روز برای عرض تبریک وتهنیت به این بارگاه مقدس آمده بودند وباردیگر ولایتمداری و پیروی از ائمه را به نمایش گذاشتند.
مردم شهرهای این استان به لحاظ ارادت خالصانه ای که به خاندان نبوت دارند همواره در تلاشند تا بیشتر ایین های جشن و عروسی های فرزندانشان را در فاصله دو عید بزرگ اسلامی یعنی قربان تا غدیر برگزار کنند و از همین رو اقصی نقاط هرمزگان دیروز و امروز شاهد راهی شدن جوانان به خانه های بخت بودند.
مردم این منطقه بنا به اعتقادات و رسم دیرینه شان همانطوری که در روز عید قربان از حاجی ها بعنوان اینکه عید حاجی هاست عیدی و هدیه می گیرند و در روز عید غدیر که از آن به عید ولایت و عید سیدها یاد می کنند به در خانه سیدها رفته و عیدی و هدیه می گیرند.
سادات نیز با پذیرایی از میهمانان به هر کدام هدیه‌ای می‌دهند، هدیه‌ای که در روزگار حال بیشتر اسکناسی نو و تا نخورده است ، این اسکناس تحت عنوان تبرک از سوی میهمانان گرفته می‌شود و بنا بر اعتقاد آن را تا سال دیگر خرج نکرده و به عنوان برکت مال نگه می دارند.
همزمان با فرارسیدن این عید بزرگ ، جمعی از مردم شهرستان بندرعباس در کوی ملت در حرکتی خودجوش اقدام به پخت شش هزار پرس غذای نذری و توزیع آن در میان نیازمندان و عاشقان امامت و ولایت کردند.
بازسازی واقعه غدیر در برخی از شهرهای هرمزگان و نام گذاری نوزادان پسر تازه متولد شده به نام های مبارک امیر المومنین (ع) از جمله دیگر کارهایی هستند که مردم این استان در این عید بزرگ غدیر نسبت به انجام آن اهتمام دارند.
غدیریر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجة الوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. 18 ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.
حضرت محمد (ص) ، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد در آنجا علی بن ابیطالب ( ع) را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.